Wees een mythe-buster: het belang van transparantie in de bakkerij

Toen Unilever aan het einde van de jaren tachtig de Magnum introduceerde, ging al snel het gerucht dat dit ijsje minstens zoveel calorieën zou bevatten als een pakje boter. Een dergelijke voedselmythe kan een product maken of kraken. Zorg daarom voor transparantie in de bakkerij, deel de feiten en wees een mythe-buster!

91% van alle consumenten wereldwijd leest de etiketten op verpakkingen van voedingsmiddelen. Dat blijkt uit Taste Tomorrow, het wereldwijde consumententrendonderzoek dat zich richt op brood, banket en chocolade en dat grondstoffenleverancier Puratos iedere drie jaar laat uitvoeren onder ruim zeventienduizend consumenten uit veertig verschillende landen.

Consumenten zoeken op het etiket naar aanwijzingen om zichzelf gerust te stellen over de kwaliteit van het betreffende product, de gebruikte ingrediënten en de herkomst daarvan. Duidelijke etiketten en informatie ‘van veld tot vork’ zorgen voor de transparantie waar hedendaagse consumenten naar verlangen. Maar welke informatie zoeken zij? En hoe speel je in op deze transparantietrend?

Voedselmythes

De meeste consumenten, in Nederland zo’n zeven op de tien mensen, lezen een etiket omdat ze op zoek zijn naar informatie over ingrediënten en voedingswaarde. Ook toevoegingen en claims hebben hun aandacht. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld: is het product gezond?

Consumenten zoeken echter niet alleen naar transparantie rondom ingrediënten. Zij zijn nieuwsgierig naar het proces in de gehele voedselketen en willen graag meer weten over de bron van het product, de herkomst en de maker ervan. Dat is informatie die verder gaat dan het etiket alleen.

Transparant concept (I): Pastryclub in Eindhoven

Uit Taste Tomorrow blijkt dat een open oven een magnetische aantrekkings- kracht heeft op consumenten. Een open oven communiceert moeiteloos het idee van versheid, brengt een heerlijke geur in de winkel en spoort mensen aan om meer te kopen. Jurgen Koens, eigenaar van Pastryclub in Eindhoven, is overtuigd van het concept.

‘Doordat onze keuken helemaal open is en onze productie direct achter de toonbank begint, hoeven we geen enkele moeite te doen om de ervaring van versheid over te brengen. Klanten hebben altijd iets te zien en het lijdt geen twijfel: bakken verkoopt’, aldus Koens. Bijkomend voordeel vindt hij dat alle bakkers onder het toeziend oog van de klant netjes moeten werken. ‘Omdat we zo zorgvuldig te werk gaan, is het eindproduct bij ons altijd heel aantrekkelijk.’

Uit Taste Tomorrow blijkt dat veel consumenten zich verloren voelen in een wirwar van informatie rondom voedsel. Hun eigen beperkte kennis in combinatie met een pessimistische kijk op de toekomst en een toenemend aantal non-experts die via de (social) media hun mening over ‘gezond’ eten verspreiden, maken hen vatbaar voor voedselmythen.

Zo gelooft 42% van alle ondervraagden dat gluten bij de meeste consumenten spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken, vindt 57% dat brood moet worden vermeden als je op je gewicht let en weet slechts 39% dat brood vezels bevat. Om dergelijke voedselmythen door te prikken en een band met je klanten te creëren, moet je duidelijke etiketten aanbieden en jouw verhaal (ook) buiten de verpakking om vertellen.

Transparante etiketten

Maak bij voorkeur korte, heldere etiketten met een duidelijk ingrediëntenoverzicht van voornamelijk natuurlijke ingrediënten. Gebruik ingrediëntnamen die consumenten (her)kennen en begrijpen. Maar pas op: een clean label mag geen doel op zich zijn. Breng niet de kwaliteit van producten in gevaar door ingrediënten te vervangen die eigenlijk niet vervangen kunnen worden.

Kwaliteit en smaak zijn volgens Taste Tomorrow namelijk nog altijd de belangrijkste aankoopredenen voor brood en banket: compromissen op dit gebied zijn dus beslist ongewenst.

Transparant concept (II): Kamps Backstube

Taste Tomorrow geeft aan dat 72% van consumenten over de hele wereld de voorkeur geeft aan een bakkerij waar de oven in het zicht staat en producten vers worden gebakken. Daarop speelt de Duitse bakkerijketen Kamps Backstube goed in. ‘In onze winkels maakt ter plaatse bakken echt het verschil’, aldus marketingdirecteur Eva Radosavac. ‘Je kunt de versheid niet alleen zien, maar ook ruiken, voelen en proeven. Dat werkt zeer overtuigend voor de consument en zet beslist aan tot kopen.’

Omdat op hun locatie in het Alexa-gebouw in Berlijn geen gelegenheid is om een open oven te creëren, geeft Kamps Backstube daar een andere draai aan transparantie. ‘We richten ons hier op het tonen van de producten en op het productieproces. Je ziet de bakkers aan het werk en kunt zo de kwaliteit en versheid van de producten beoordelen, ook al zie je die niet in of uit de oven gaan. Soms moet je compromissen sluiten, maar we houden altijd die consumentenwens tot transparantie in het achterhoofd.’

Kennis delen

Veel consumenten weten onvoldoende van de basisingrediënten van brood, banket en chocolade, blijkt uit Taste Tomorrow. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van onze sector om deze kennis te verrijken, informatie te delen en de klant voor te lichten over bijvoorbeeld gezondheidsvoordelen van bepaalde ingrediënten en producten.

Het is een verantwoordelijkheid van onze sector om kennis te verrijken.

Wat dat betreft geeft Taste Tomorrow nog een interessant inzicht. Op de vraag welke ingrediënten volgens de consument bijdragen aan de smaak en gezondheid van een product, denken de meesten aan volkoren, fruit en cacao of chocolade. Hier doet zich een mooie kans voor de ambachtelijke bakker voor: vertel je klant welke producten deze ingrediënten bevatten en communiceer hierover.

En hoor, zie of lees je iemand een mythe vertellen over brood en banket? Wees dan die mythe-buster en vertel de waarheid! Stel je klant gerust en deel je kennis en verhalen; op het etiket maar zeker ook daarbuiten.

Dit artikel is gesponsord door Puratos