‘Met de nieuwe cao veranderen een aantal dingen die je meteen merkt in de bakkerij’, vertelt Bastiaan Schoonhoven, CCO van Dyflexis. Samen met zijn collega Bas Vugteveen, consultant, beschrijft hij de belangrijkste veranderingen. Ook leggen ze uit hoe Workforce Management hierbij kan ondersteunen.
Belangrijkste veranderingen
Ten eerste betaal je overuren en toeslagen niet meer elke maand uit, maar over een half jaar. ‘Dat vraagt om een andere manier van bijhouden en verrekenen’, legt Vugteveen uit. ‘Ook de toeslagen zijn aangepast: voor de eerste 24 overuren geldt 25 procent extra, daarboven 50 procent.’
Bij parttimers wordt de overurengrens naar rato berekend. ‘Zij krijgen nu een toeslag zodra ze meer uren draaien dan afgesproken is in hun contract, en niet pas als ze de grens van een fulltime dienstverband overschrijden. Hierdoor worden hun uren sneller duurder’, legt Schoonhoven uit.
Medewerkers mogen zelf beslissen of ze hun overuren laten uitbetalen, opnemen in tijd-voor-tijd, of een combinatie daarvan”
Medewerkers krijgen bovendien meer keuzevrijheid, vertelt Vugteveen. ‘Zij mogen zelf beslissen of ze hun overuren laten uitbetalen, opnemen in tijd-voor-tijd, of een combinatie daarvan. Bij tijd-voor-tijd geldt wel dat de extra uren binnen anderhalf jaar moeten worden gebruikt. Deze flexibiliteit is fijn voor de medewerkers, maar voor werkgevers levert het nog meer extra administratieve lasten op.’
Ook de regels rond roosters zijn strenger geworden. ‘Zo mag je geen medewerkers verplichten om meer dan twintig procent boven hun contracturen te werken’, aldus Schoonhoven. ‘Een vaste vrije dag blijft ook écht vrij. Maakt een medewerker minuren? Dan komen deze in principe voor rekening van de werkgever. En staat een medewerker ingepland, maar vervult die medewerker die dienst uiteindelijk niet? Dan krijgt diegene de toeslag tóch uitbetaald. Een goed rooster is dus erg belangrijk geworden.’
Wat betekent dit in de praktijk?
Het is duidelijk: de nieuwe afspraken brengen voor werkgevers vooral meer administratieve druk met zich mee. Het halfjaarlijks verrekenen van overuren kost extra tijd en vergroot de kans op fouten. De aangepaste toeslagpercentages maken de berekeningen nog ingewikkelder.
Ook de financiële gevolgen laten zich voelen, zowel voor de werkgever als de medewerker. Voor medewerkers die vaak overwerken is het nadelig dat hun overuren en toeslagen pas na een half jaar worden uitbetaald. Hierdoor ligt hun maandelijkse inkomen lager en komen ze mogelijk financieel in de problemen. Voor werkgevers lopen de loonkosten juist sneller op bij parttimers, omdat zij eerder in aanmerking komen voor de hogere toeslagpercentages. ‘Het wordt dus belangrijker dan ooit om contracturen en de roosters zorgvuldig op elkaar af te stemmen’, concluderen Vugteveen en Schoonhoven.
Het wordt belangrijker dan ooit om contracturen en de roosters zorgvuldig op elkaar af te stemmen”
Hulp van het juiste systeem
Met een Workforce Managementsysteem (WFM) hoef je niet meer zelf te puzzelen met alle nieuwe regels. Vugteveen en Schoonhoven zetten alle voordelen op een rij:
- Nooit meer rekenwerk
Het systeem berekent hoeveel (over)uren iemand werkt, inclusief de juiste toeslagen, ook bij de halfjaarlijkse berekening. Fouten of dubbele checks zijn verleden tijd. - Altijd grip op uren en kosten
Je ziet meteen hoeveel uren medewerkers hebben gewerkt en wat dat betekent voor de loonkosten. Zo kun je op tijd bijsturen en onverwachte uitgaven voorkomen. - Makkelijk afspraken vastleggen
Of iemand nu kiest voor uitbetaling, tijd-voor-tijd of een combinatie: je legt het simpel vast en het systeem volgt de juiste regels. - Slimme inzichten uit rapportages
Heldere overzichten laten zien hoe productief je team werkt en waar de planning slimmer kan. Zo bespaar je kosten én verminder je de werkdruk. - Slim plannen met TVT- en overuren
De juiste data en cijfers zorgen ervoor dat je ziet welke medewerker je het beste kunt inroosteren. Hiermee verdeel je de uren over de medewerkers en voorkom je onnodige personeelskosten.
De voordelen in de praktijk
‘Zonder systeem moet je zelf bijhouden hoeveel extra uren iemand maakt, welke toeslag daarbij hoort en wanneer je ze uitbetaalt’, vervolgt Schoonhoven. ‘Zeker met de halfjaarlijkse berekening is dit erg omslachtig. Een WFM-systeem ondersteunt je hierbij. Je kunt zelfs instellen dat de overuren (toch wel) maandelijks worden uitbetaald, terwijl de toeslagen pas na een halfjaar volgen. Zo voorkom je financiële stress bij de medewerker én heb je als werkgever controle over de kosten.’
Inzichtelijk en volgens de regels
‘De nieuwe cao legt flink wat extra werk op het bord van werkgevers: administratie bijhouden, toeslagen berekenen en fouten zien te voorkomen’, besluit Vugteveen. ‘Een Workforce Management-systeem maakt dat veel eenvoudiger. Het systeem zorgt dat je volgens de cao werkt en tegelijkertijd grip houdt op de planning en loonkosten.’
Dit artikel is gesponsord door Dyflexis.