Gepersonaliseerde voeding steeds populairder: zo speel je erop in

Sneakers met je eigen initialen daarop geborduurd, je favoriete smaak ijs in een door jou gekozen jasje en een verjaardagstaart met je foto erop. Personalisatie van producten is niet nieuw. Maar de trend gaat wel steeds verder – en scoort uitstekend op social media. Wie het aanbiedt, is dus verzekerd van gratis publiciteit.

Grondstoffenleverancier Puratos laat iedere drie jaar een grootschalig consumententrendonderzoek uitvoeren onder ruim zeventienduizend consumenten uit veertig verschillende landen. Dit onderzoek, Taste Tomorrow, richt zich op brood, banket en chocolade en vormt een belangrijke basis voor de visie en de producten van Puratos. Een van de negen wereldwijde trends die uit het onderzoek naar voren komt, is ‘hyperpersoonlijk’.

Voeding wordt steeds persoonlijker. Consumenten zien hun eten als een manier om zich uit te drukken en waarderen daarom bakkerijproducten die zijn aangepast aan hun eigen wensen. Uit Taste Tomorrow blijkt dat consumenten erg nieuwsgierig zijn naar voeding die is aangepast aan hun eigen voedingsbehoeften en levensstijl. Superpersoonlijke voeding dus: je bent wat je eet.

Instagrammable

Consumenten profileren zichzelf graag als uniek individu en willen dat ook uitdragen. Door aankopen als bijvoorbeeld voeding of kleding te personaliseren, wordt de eigenheid onderstreept en laat je zien waarvoor je staat. Gepersonaliseerde verjaardagstaarten met een foto op de taart of een handgeschreven boodschap kennen we al langer. Ook in de kledingindustrie is de trend om producten persoonlijk te maken opgedoken. Sportschoenen in een zelfgekozen kleur met een bijpassend stiksel en eventueel de eigen initialen daarop geborduurd zijn geen uitzondering meer.

In de voedingsmiddelenbranche is een bedrijf als Unilever zeer goed op de superpersoonlijke trend ingesprongen met de opening van haar Magnum Stores. Hier bestel je een traditioneel roomijsje op een stokje, dat voor je neus in de door jou gekozen smaak chocolade wordt gedoopt. Daarna kies je uit twintig verschillende soorten toppings drie varianten uit. Als finishing touch kies je nog een drizzle én een chocolademuntje met het Magnum-logo. Het resultaat is een Instagramwaardig chocoladekunstwerk op een stokje, dat precíes bij jou past. De consument heeft hiervoor €4,50 over – bijna het dubbele van de prijs voor een normale Magnum.

Voeding op maat

Personalisatie gaat echter nog veel verder dan dat. Uit alles blijkt dat we nog maar aan het begin staan van deze trend. Uit Taste Tomorrow komt naar voren dat consumenten erg geïnteresseerd zijn in voeding die is aangepast aan hun eigen voedingsbehoeften. Personalisatie van voeding begon dus met een paar basisaanpassingen, maar ontwikkelt zich nu tot de mogelijkheid om consumenten zelf hun ingrediënten te laten selecteren.

Steeds meer mensen laten hun activiteiten vastleggen op draagbare toestellen, zoals een Apple Watch of andere activity trackers. Op basis van het aantal calorieën dat zij verbranden of de doelen die zij zichzelf stellen, kunnen dieetaanbevelingen worden gegeven. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten hiervoor open staan.

Aanbevelingen op basis van DNA

De volgende stap zijn geavanceerde aanbevelingen op basis van je DNA

En de trend gaat nóg verder. De volgende stap op dit gebied zijn geavanceerde aanbevelingen op basis van je DNA of je darmgezondheid. Consumenten over de hele wereld werd gevraagd of zij hun voedselconsumptie zouden aanpassen als zij op basis van hun DNA wisten wat voor hen de meest optimale voeding is.

Maar liefst 69% van de Europeanen beantwoordde die vraag bevestigend. Bijna de helft van alle ondervraagde Nederlanders (49%) zou zijn voeding aanpassen aan zijn DNA. Consumenten zijn dus duidelijk geïnteresseerd om personalisatie van voeding naar nieuwe hoogten te brengen.

MyBread

Ook Puratos speelt in op de hyperpersoonlijke trend. Hoe mooi zou het zijn wanneer je klant zijn eigen brood kan bestellen bij jou in de webshop? Hij verwacht het heus niet een uur later te kunnen ophalen, maar wordt wel een loyale klant doordat het brood van zijn specifieke voorkeur uitsluitend bij jou verkrijgbaar is.

Hoe speel je in op de hyperpersoonlijke trend?

Laat je inspireren door concepten waarbij het assortiment wordt aangepast aan de individuele wens van de klant of gast.

Naturebox is een online abonnement voor gepersonaliseerde, gezonde snacks. Het foodboxconcept is samengesteld op basis van de smaak en voedingsvoorkeuren van de consument. Je vinkt de vakjes met je specifieke behoeftes aan (bijvoorbeeld koolhydraatarm, natriumarm, glutenvrij, veganistisch of suikervrij) en krijgt een voedingsbox op maat. Naturebox speelt met zijn concept niet alleen op de hyperpersoonlijke trend in, maar ook op die van ultiem gemak: de online bestelde box wordt bij de consument thuisbezorgd.

California Donuts verkoopt op maat gemaakte donuts in elke vorm en met elke gewenste glazuur of topping. Je kunt er dus ook een enorme verjaardagstaart in de vorm van een donut bestellen of donuts in de vorm van letters, een panda of een eenhoorn.

Good Day Chocolate maakt chocolade supplementen van fairtrade chocolade in de varianten melk of puur. De chocolade zit vol premium supplementen die je in je favoriete stemming brengen: vol energie, kalm of slaperig. Good Day Chocolate koos chocolade als drager voor hun supplementen, omdat vrijwel iedereen hiervan houdt.

Bij het Nederlandse MyMuesli stel je je eigen muesli samen uit maar liefst tachtig verschillende, duurzame ingrediënten. En je bestelt het online!

Het eveneens Nederlandse Yoghurt Barn biedt yoghurt in alle denkbare vormen: vers, frozen, traditioneel, plantaardig enzovoorts. Alle yoghurt is biologisch, ter plekke te consumeren of mee te nemen.

Dit artikel is gesponsord door Puratos