Filmplan vindt sympathie maar nog geen budget

Het idee van Ivo van Dijkhuizen om een goed gedocumenteerde film te maken over het échte verhaal over brood, is door diverse partijen in de bakkerij aangehoord en onder de loep genomen. De NVB vindt het een taak van het NBC en zet liever in op een tweede EU-campagne. Bakery Institute en Bakery Nexus denken graag mee, het NBC is met Van Dijkhuizen in gesprek. Grootbakker Jan Borgesius wil graag meedoen, maar niet alleen.
Wereldkampioen broodbakken Peter Bienefelt Foto: Bakkerswereld

Marketingstrateeg Ivo van Dijkhuizen (Pakhuis) deed twee maanden geleden een voorstel aan de gehele sector: een toegankelijke documentaire maken over het échte verhaal over brood. Hij denkt aan een film, mogelijk in drie delen, die als tegenhanger moet dienen voor suggestieve of onjuiste verhalen over brood in de landelijke media.

Bij herhaling wordt brood in uitzendingen van bijvoorbeeld de Keuringsdienst van Waarde onjuist of ‘gekleurd’ neergezet. Onlangs nog meldde de Consumentenbond dat volkoren als ‘lok-ingrediënt’ zou worden gebruikt. En een aantal jaren geleden deden de boeken Broodbuik en de Voedselzandloperde de broodconsumptie dalen.

‘‘Als we iedere keer denken dat het na de laatste media-uiting wel klaar is met de suggestieve beeldvorming, worden we elke keer weer verrast’

Ivo van Dijkhuizen, marketingstrateeg

Ivo van Dijkhuizen
Ivo van Dijkhuizen

‘Als we als bakkerijbranche iedere keer denken dat het na de laatste media-uiting wel klaar is met de suggestieve beeldvorming, worden we inderdaad elke keer weer verrast’, reageert Van Dijkhuizen. ‘Het lijkt nog steeds de juiste tijd om onze collectieve irritatie hierover om te zetten in actie. Gelukkig is er al veel over gesproken. Nu nog daad bij het woord voegen.’

Er is geld nodig

Daarvoor is niet alleen sympathie nodig. Die heeft de marketeer via Linkedin en publicaties op Bakkerswereld.nl ruim voldoende heeft ontvangen – zijn Linkedin-post is meer dan 35.000 keer bekeken. Er is geld nodig en om die reden heeft hij zijn plan de afgelopen weken opnieuw voorgelegd aan belangrijke branche- en belangenorganisaties, van NVB en NBOV tot het NBC en een aantal individuele bakkers. Zijn vraag is: willen jullie dit plan mede dragen en financieel ondersteunen?

NVB zet in op EU-campagne

De NVB heeft het idee in een (online) bestuursvergadering  besproken. De leden-bakkerijen zijn vooralsnog tot de slotsom gekomen dat dit een sectoroverstijgende taak is, die goed past bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). ‘We vinden het een charmant initiatief, maar onze prioriteit ligt bij de imagocampagne Brood! Goed Verhaal’, verklaart NVB-directeur Wim Kannegieter. De imagocampagne loopt in 2020 af, maar een nieuw subsidieverzoek voor een tweede periode van drie jaar is in voorbereiding door het NBC.

NBOV focust op 1,5 meter-economie

De NBOV laat weten het project niet te ondersteunen. Bij monde van communicatieadviseur Martijn Verkerk zegt de ondernemersorganisatie het een mooi initiatief te vinden, waarop ook vanuit haar leden veel positieve reacties zijn gekomen, maar de NBOV heeft besloten om hieraan niet mee te werken. ‘Op dit moment ligt de focus op andere projecten en initiatieven die vooral gericht zijn om de dienstverlening naar onze leden zo goed mogelijk vorm te geven in de nieuwe 1,5 meter-economie waarin we ons nu bevinden’, aldus Verkerk.

Met NBC in gesprek

Directeur Mirjam Kortekaas van het NBC meldde al eerder: ‘Wij zijn hierover met Ivo in gesprek, op dit moment is er nog niets concreet.’ Het is de bedoeling dat Van Dijkhuizen binnenkort aanschuift bij rondetafelgesprekken die het NBC organiseert, om daar de meningen te peilen.

Tamara Hoogerwaard, laat in zowel haar functie van directeur van het Bakery Institute als voorzitter van Bakery Nexus weten sympathiek te staan tegenover het voorstel. ‘Vanuit zowel Nexus als Bakery Institute denken we graag mee met deze ideeën.’

Slagkracht nodig

Het lijkt erop dat er vooralsnog te weinig (financiële) slagkracht te vinden is, hoewel het NBC de deur nog open heeft staan en ook enkele grote individuele bakkerijen sympathiek tegenover het charmeoffensief staan.

Jan Borgesius van Borgesius en Goedhart Bakkerijen, is een van de sympathisanten, maar wil het niet alleen doen. ‘Ik wil graag meedoen’, zegt de senior-directeur, ‘maar het imago van brood is een probleem van de hele branche. Die moet hier een klap op geven. Als ik dat doe, kost het mij geld, terwijl ambacht en industrie hier allebei baat bij hebben. Ik wil dus wel meehelpen, maar niet alleen.’

Borgesius huldigt al jaren het standpunt dat brood een universeel product is waarvan de gezondheid eens en voor altijd wetenschappelijke grondvesten moet krijgen. ‘Red de wereld, red jezelf: eet brood’, is de slogan die Borgesius graag uitdraagt. ‘Brood is gezond en het is goedkoper dan een fles water. Iedereen kan het kopen.’

Een film zoals Van Dijkhuizen wil, kan daaraan bijdragen, verwacht hij. ‘Als je gas geeft, kom je vooruit, met remmen nooit’, aldus Borgesius.

Bienefelt als hoofdrolspeler

Een andere ingang waar Van Dijkhuizen naar zoekt, is de filmwereld. Is er een documentairemaker te vinden die hier letterlijk en figuurlijk brood in ziet? Aan hoofdrolspelers heeft hij geen gebrek. Onder anderen Wereldkampioen Broodbakken Peter Bienefelt verleent graag zijn medewerking. Bienefelt heeft inmiddels zelf al overlegd met verschillende partijen in de markt, om een zo gefundeerd mogelijk verhaal te kunnen vertellen en om transparant te zijn voor de hele sector.

‘Ik denk dat we een duidelijk verhaal te vertellen hebben. Die rol wil ik wel op me nemen.’

Peter Bienefelt, kampioensbakker

De kampioensbakker vindt het belangrijk dat de broodje-aapverhalen en onjuiste aannames over brood de wereld uit worden geholpen. ‘Er zijn in het verleden weleens dingen misgegaan, maar de sector heeft zich behoorlijk goed herpakt. Elke trotse en vakbekwame bakker probeert een eerlijk en vers product neer te zetten en is gebaat bij het echte verhaal’, aldus de baktechnisch adviseur.

‘Ik denk dat we een duidelijk verhaal te vertellen hebben. Die rol wil ik wel op me nemen. Ook als het gaat over broodverbetermiddelen, alles wat je toevoegt op brood is al een verbetermiddel. Sommige producten zijn wat meer geconcentreerd en specifieker gemaakt, om ze gerichter toe te kunnen voegen of omdat niet alle hulpgrondstoffen overal even makkelijk te krijgen zijn. En ook om het voor de bakker overzichtelijker te maken zodat hij zich vooral op het broodbereidingsproces kan concentreren.’

Offensief voorbereiden

Van Dijkhuizen wil juist deze ‘stille’ periode gebruiken om een offensief voor te bereiden. Om straks met de toch steeds terugkerende suggestieve beeldvorming af te kunnen rekenen. ‘Het voorstel is om dat te doen met een zienswaardige en inhoudelijke documentaire over brood. Door onze sector geïnitieerd, gemaakt en uitgevoerd. De storm rondom corona zal ooit weer gaan liggen. Daaruit kan de branche sterker naar voren komen, omdat de consument meer dan ooit beseft dat deze sector het verschil kan maken.’

Wat vooraf ging

Getriggerd door een opnieuw suggestieve uitzending door de Keuringsdienst van Waarde over broodmixen begin maart, klom marketingstrateeg Ivo van Dijkhuizen in de pen. Hij schreef de programmamakers een open brief en plaatste die op LinkedIn. Daar is de brief veel gelezen en gewaardeerd. Reden voor Van Dijkhuizen om door te pakken en met een concreet voorstel te komen, zodat de sector zelf proactief zou gaan afrekenen met de suggestieve beeldvorming over brood en de bakkerij. ‘In deze crisistijd blijkt meer dan ooit de belangrijke rol van onze sector. Ik weet dat hier echt wel aan gewerkt wordt, maar naar mijn smaak mogen we de mouwen hoger opstropen.’