nieuws

Borgesius pleit voor afschaffing btw op brood

Nieuws 3284

Frits en Jan Borgesius van de Goedhart Borgesius-holding willen een lobby starten om brood btw-vrij te krijgen. De broers vinden brood zo puur en eerlijk dat ze hiervoor pleiten. Ook zou de sector zich als geheel meer moeten inzetten om het eerlijke verhaal rondom brood te vertellen.

Borgesius pleit voor afschaffing btw op brood
Jan en Frits Borgesius, hier bij de vestiging in Stadskanaal, vinden brood zo'n duurzaam basisproduct dat het btw-vrij zou moeten zijn. Foto: Koos Groenewold

Dat brood een voedzaam, eerlijk en puur product is,  basisvoedsel waarover de consument geen btw zou moeten betalen, vertellen Jan en Frits Borgesius in het juni-nummer van Bakkerswereld dat komende vrijdag verschijnt. De broers vertellen daarin openhartig over het familiebedrijf en de koers die zij zijn ingeslagen met de verandering van naam van Borgesius en Bakkersland naar Goedhart en Borgesius.

Gedragen door de hele sector

Behalve het gezond houden van het concern zien de broers Borgesius een taak voor zichzelf weggelegd om de waarde van brood uit te dragen. Om de broodconsumptie weer op peil te brengen. Een taak die ze overigens vinden gelden voor iedere ondernemer in de bakkerij. Deskundige en gedegen voorlichting over de waarde van brood mag van hen beter van de grond komen, gedragen door de hele sector.

Sinds de meelheffing is verdwenen en daarmee de Stichting Voorlichting Brood, is de promotie van brood – en het eerlijke verhaal over de werkelijke voedingswaarde ervan – te ver achterop geraakt, vinden de broers. ‘Wij hebben met brood het meest eerlijke product dat er is. Cijfers om dat te bewijzen zijn er volop. In de VS  is een onderzoek gedaan onder 300.000 consumenten en daaruit komen voldoende bewijzen dat brood gezond is. Met die informatie gebeurt nauwelijks iets, maar zodra een boek als Broodbuik verschijnt, verkoopt het’, zegt Frits Borgesius.

Maagaandeel niet-brood is grootste concurrent

Brood is in hun ogen een voedzaam, eerlijk en betaalbaar product voor iedereen. De broers hebben een missie: ‘Onze grootste concurrent is het maagaandeel niet-brood’, zegt Jan Borgesius. ‘Alles wat de consument eet dat geen brood is, is een concurrent: muesli, cruesli, Danone, broodvervangers, maar ook de candybars die de jeugd tegenwoordig in het broodtrommeltje mee naar school krijgt.’

Reageer op dit artikel