Spronk ziet steeds meer meiden in de bakkerij
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
In de wereld van koelinstallaties zijn duurzaamheid en milieuwetgeving belangrijke onderwerpen. In 2030 moeten bijvoorbeeld in de EU synthetische koudemiddelen (freon) georganiseerd uitgefaseerd zijn uit koelinstallaties. Perry Houx van KOMA: 'Al sinds 2012 zijn wij daarom bezig met het ontwerpen en produceren van een CO2-booster en standalone-compressoroplossingen. Oplossingen met deze natuurlijke koudemiddelen waren nog niet voorradig in de bakkerijmarkt.'
Bakkers worden vaak overspoeld met vragen. 'Dit is op te lossen door de processen beter te stroomlijnen', zegt Johan Hartog van Kassamaat. 'Dat geeft rust en overzicht. Zo kan de bakker zich beter focussen op zijn bedrijf én verder doorgroeien.'
De rendabele bakkerij van de toekomst? Die draait niet alleen om kosten drukken, slimmer automatiseren of de nieuwste oven. Die draait om fans en ambassadeurs. Niet alleen buiten je bedrijf, maar vooral ook daarbinnen.
In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten uit de bakkerij- en voedingsbranche in de maand mei. Ze worden hier gebundeld en aangevuld met nieuwe berichten. Onder meer: het Voedingscentrum moet fors bezuinigen, waardoor project 'De gezonde schoolkantine' in het gedrang komt. De Baketainer voor Oekraïne is klaar voor vertrek, en ruim 14 meer omzet in biologische winkels.
Duurzame ingrediënten, vegan-opties, glutenvrije varianten en bijzondere vullingen vormen de voedseltrends voor de komende jaren. Tijdens IBA 2025 in Düsseldorf lag de focus in de ingrediënten- en smaakrange vooral op innovatie en gezondheid, waarbij consumententrends een belangrijke rol spelen. Zelfs oplossingen voor het personeelsvraagstuk worden deels gezocht in ingrediënten.
'Baking New Ways' was het inspirerende motto van IBA 2025, de toonaangevende vakbeurs in Düsseldorf waar de bakkerijsector samenkwam om de nieuwste technologische oplossingen en innovaties te ontdekken. Bakkerswereld ging op onderzoek uit en deelt in dit artikel haar eerste indrukken, inclusief een bijzondere opening die de toon zet voor de toekomst.
Onder het motto 'waar stijl en smaak samenkomen' introduceert Patisserie de Rouw in Vught samen met een modezaak een gloednieuw pick-up-point. Op deze manier breidt de toppatisserie haar marktgebied uit.
Van slimme AI-oplossingen tot plantaardige innovaties: tijdens de vakbeurs IBA in Düsseldorf draait het om vernieuwing, digitalisering, inspiratie, duurzaamheid en smaak. Voor bakkers die hun bedrijf willen voorbereiden op de toekomst, is een bezoek aan deze internationale vakbeurs een absolute aanrader.
Nederlandse bakkers blijven een beetje achter bij hun Belgische collega's, maar vendingmachines winnen ook hier inmiddels steeds meer terrein. De automatieken bieden een praktische oplossing voor het verkopen van versgebakken producten buiten openingstijden. De Bakkers Lamers en Broekmans Patisserie delen succesverhalen, uitdagingen en tips voor bakkers die dit verkoopkanaal ook willen ontdekken.
De 'stille eiwittransitie' biedt bakkers kansen om meer plantaardige ingrediënten in hun producten te verwerken, zonder dat de klant het verschil proeft. Dat kan door dierlijke ingrediënten stap voor stap te vervangen door plantaardige varianten. Onderzoek van ProVeg laat zien: wie slim vervangt, boekt winst. Voor het milieu en voor de klant die bewuster en vaker plantaardig wil eten, bij voorkeur zonder smaakverlies.
Hoe leuk is het om als banketbakker de aandacht voor moeder aan te jagen met deze voortreffelijke moederdagtaart. Chef-patissier Robin Hoedjes van Huize van Wely doet er nog een schepje bovenop met de chocoladeroos Florentine. Beide ook afzonderlijk te verkopen natuurlijk.
Pizza! Van het Boulangerie Team, gemaakt naar origineel Italiaans recept, tijdens een wedstrijd in het hol van de leeuw. Italië, want daar moet je zijn voor kennis over de ultieme structuur en korstervaring. Beleg de pizza zoals jij en vooral de klant natuurlijk, haar het lekkerst vinden.
Pasen blijft een belangrijk moment voor chocoladeproducten. Uit het trendonderzoek TrendTracker 2024 van Cargill blijkt dat consumenten daarbij steeds vaker kiezen voor chocoladeproducten die naast smaak ook andere waarden vertegenwoordigen. Denk daarbij aan een gezonder profiel, duurzaamheid of plantaardige ingrediënten. Bakkerswereld zet de belangrijkste inzichten op een rij.
In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten uit de bakkerij- en voedingsbranche. Ze worden hier gebundeld en aangevuld met nieuwe berichten. Onder meer: Echt Bakker Van der Steen bakt het beste Paasbrood, Simply Bread-(micro)ovens bekroond, en bakkerij Bakker viert 20-jarig bestaan.