Trending in 2021 | Bakkersmaat: 'Opkomst in online bestellen'

Trending in 2021 | Bakkersmaat: 'Opkomst in online bestellen'
Steeds meer bakkerijen richten zich op bezorging.

Bakkers worden vaak overspoeld met vragen. 'Dit is op te lossen door de processen beter te stroomlijnen', zegt Johan Hartog van Kassamaat. 'Dat geeft rust en overzicht. Zo kan de bakker zich beter focussen op zijn bedrijf én verder doorgroeien.'

‘De opkomst van online is de belangrijkste trend van dit moment’, zegt Johan Hartog, eigenaar van Kassamaat. ‘Daardoor wordt het voor bakkers nóg belangrijker om hun processen goed te stroomlijnen. Ons kassasysteem ‘Kassamaat’ helpt hen daarbij. In dit softwaresysteem komen alle processen van de bakkerij samen.’

Eenvoud

Nu consumenten steeds meer online gaan winkelen is dit hét moment om in zo’n softwaresysteem te investeren. ‘Om een voorbeeld te noemen: vroeger kreeg je hooguit één mailtje met een online bestelling per dag’, zegt Johan. ‘Daardoor was de afhandeling eenvoudig. Nu worden dat er tientallen per dag. Zonder softwaresysteem wordt de afhandeling daarvan erg omslachtig.’ Hartog vertelt dat Kassamaat ook helpt om andere processen beter beheersbaar te maken.

‘Met Kassamaat maakt het bijvoorbeeld niets meer uit of klanten hun bestellingen in de winkel of online plaatsen. Alle bestellingen komen in hetzelfde systeem te staan. Daardoor is het een fluitje van een cent om ook productielijsten te maken. Die eenvoud geldt ook voor andere processen, zoals het maken van bezorgroutes. Bakkers hebben met de feestdagen soms wel 700 bestellingen. Het is een enorme puzzel om die te verdelen over meerdere bezorgroutes. Met de software van Kassamaat is dit in een handomdraai gedaan.’

Verademing

Johan zegt dat Kassamaat rust en overzicht geeft op alle fronten.

De opkomst van online is de belangrijkste trend van dit moment”

‘Veel bakkers worden dagelijks overspoeld met vragen van de medewerkers. Zit hier ei in? Welke producten zijn glutenvrij? Natuurlijk is het voor een bakker geen probleem om daar één keer antwoord op te geven. Maar in de praktijk komen deze vragen telkens opnieuw weer terug.’ Het kassasysteem van Kassamaat draait op een tablet, verkrijgbaar in verschillende groottes. Hierop staan alle gegevens van alle producten overzichtelijk bij elkaar. ‘Voor veel bakkers is dit echt een verademing’, zegt Johan.

‘In Kassamaat hebben de medewerkers alle gegevens van alle producten altijd bij de hand. Daardoor hoeven ze de bakker minder te vragen. Dit zorgt ervoor dat bakkers meer tijd en energie overhouden voor het uitoefenen van het vak en door te groeien met het bedrijf.’

Inzicht in cijfers

Kassamaat geeft bakkers bovendien inzicht in de cijfers van de bakkerij, zoals de omzet en de verkopen per uur, per product en per categorie. ‘Veel bakkers sturen nu nog op hun buikgevoel’, zegt Hartog. ‘In grote lijnen hebben zij een goed beeld van de ontwikkelingen in hun winkel. Toch zijn ze vaak verrast als zij hun cijfers in Kassamaat zien. Ze zien dan dingen die ze vooraf niet gezien of verwacht hadden.’
Johan Hartog is ervan overtuigd dat bakkers met die inzichten betere beslissingen kunnen nemen.

‘Bij een prijsverhoging lijkt het bijvoorbeeld logisch om alle prijzen van alle producten te verhogen. Maar niet alleen de prijscalculatie is belangrijk. Je zou vooral kunnen kijken naar de commerciële prijs van een product. Voor het ene product kan je gemakkelijk iets meer vragen. Het andere product is toch prijs gevoeliger. Hierin is het belangrijk dat je kijkt naar de totale marge die je behaalt, de margemix. Daar horen ook producten bij waar je wat minder op verdient, maar die er wel voor zorgen dat de klant naar je winkel komt.’

Nieuwe generatie consumenten

Johan Hartog verwacht dat de horeca-omzet in de bakkerij de komende jaren nóg belangrijker wordt.

Voor de komende jaren verwacht Hartog dat de trend naar online zich verder doorzet. ‘Dat is logisch, want de nieuwe generatie consumenten belt niet meer naar een bakkerij. Ze kijken op de website als ze iets willen weten.’

Johan zegt dat een goede website veel nieuwe kansen geeft. ‘Bakkers hebben vaak niet al hun producten in de winkel liggen. Een webshop geeft hen de mogelijkheid om te laten zien welke producten ze hebben en wat deze kosten. Bovendien geeft het bestellen via de website vaak een betere beleving. Neem bijvoorbeeld het bestellen van een taart. Als consumenten dat in een winkel doen, staan ze ongemakkelijk in een taartenboek te bladeren. Ze voelen de hete adem van de wachtende klanten achter zich, terwijl ze met de bakker alle opties doornemen. Via een webshop kunnen ze dit op een rustig moment thuis doen met het hele gezin samen. Ze kunnen de tijd nemen om na te denken over de mooiste foto, de lekkerste smaak of de beste tekst. Dat werkt prettiger.’

Horeca-omzet in bakkerij

Ook verwacht Johan dat de horeca-omzet in de bakkerij de komende jaren nóg belangrijker wordt.

Gestroomlijnde processen geven rust en overzicht”

‘Nederlanders willen zich graag vrij voelen. Maar wat is die vrijheid eigenlijk? Nu de horeca dicht is, voelen mensen dat hen een stukje vrijheid is ontnomen. Het ultieme gevoel van vrijheid is dat je even ergens met iemand kunt gaan zitten. Of dat je op een terrasje kunt wegdromen bij een kopje koffie. Nu de horeca dicht is, voelen mensen hoe zeer zij dat missen. Daarom verwacht ik dat de vraag naar horecaconcepten bij bakkerijen na corona drie keer zo hard terugkomt.’

Kassamaat heeft in haar systeem een horecamodule. Dit betekent dat de bestellingen per tafel geboekt kunnen worden, en dat bonnen gesplitst kunnen worden. Zo blijven alle gegevens overzichtelijk in één systeem bij elkaar staan.

Toekomstbestendig

Tot slot vertelt Johan dat het voor hem het allerbelangrijkste is dat Bakkersmaat aansluit bij de dagelijkse praktijk van elke bakkerij. ‘We kunnen nog zo’n mooi systeem bouwen, maar uiteindelijk gaat het erom dat de bakker er prettig mee kan werken en dat het hem écht verder helpt in zijn dagelijkse werk. Ik ben mede-eigenaar van een bakkerij met 3 winkels in Amsterdam. In de gesprekken
die we met bakkers hebben merk ik dat dat een voordeel is. Daardoor begrijpen we waar bakkers dagelijks tegenaan lopen en kunnen we met oplossingen komen, die hen echt vooruit helpen.’

En Johan Hartog is ervan overtuigd dat het stroomlijnen van processen nodig is om als bakker toekomstbestendig te zijn. ‘Zelf ben ik opgegroeid als bakkerszoon en ik zag mijn vader altijd rennen en vliegen. Hoe drukker het werd, hoe meer hij moest doen. Het aannemen van meer personeel hielp lang niet altijd. Daardoor kreeg hij alleen maar meer vragen en meer te doen. Met Kassamaat kunnen we al die processen stroomlijnen. Dat geeft bakkers rust. Het maakt het werk leuker. En het zorgt ervoor dat bakkers vanuit daar verder door kunnen groeien.’

Dit artikel is gesponsord door Bakkersmaat.