HAS speelt met cursusaanbod in op toenemende vraag naar kennis

HAS speelt met cursusaanbod in op toenemende vraag naar kennis

HAS Bedrijfsopleidingen heeft dit jaar weer een breed aanbod van foodcursussen. De markt vraagt om informatie en daar speelt het opleidingscentrum graag op in met de cursussen Levensmiddelenmicrobiologie, Bakkerijtechnologie en Levensmiddelenchemie. Ook wordt een workshop zout- en suikerverlaging aangeboden.

De cursus Levensmiddelenmicrobiologie begint 30 augustus en bestaat uit acht cursusavonden, waarvan vier cursusavonden een combinatie van theorie en practicum vormen. In deze cursus leren deelnemers alles over micro-organismen. Van het begrijpen van processen van bederf tot het vaststellen van een kiemgetal.

Cursus Bakkerijtechnologie

Op 8 september start de cursus Bakkerijtechnologie. Deze cursus bestaat uit veertien cursusavonden en twee practica. De deelnemers ontdekken de technologische achtergrond van brood, banket en zoetwaren en leren alles over de eigenschappen van grond- en hulpstoffen, processing en feitelijke bereiding. Aan de hand van deze kennis kunnen ze hun eigen stijl ontwikkelen.

Workshop Zout- en suikerverlaging

Op 27 september staat de workshop zout- en suikerverlaging op de planning. In deze workshop komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: de effecten van zout en suiker op gezondheid, vervangers voor zout en suiker, effecten van zout- en suikervervanger op de kwaliteit van het product en de gevolgen van verlagen of verwijderen in een product.

Cursus Levensmiddelenchemie

Tot slot start de cursus Levensmiddelenchemie op 15 november. Iedereen weet dat koolhydraten, eiwitten en vetten belangrijke voedingsstoffen zijn. Maar wie kent de chemische en fysische eigenschappen van deze stoffen? In deze cursus maken belangstellenden kennis met biomoleculen en organische verbindingen en leren zij de beginselen van de organische chemie. Ook maken ze kennis met de belangrijkste chemische reacties van koolhydraten, eiwitten en vetten en de fysische eigenschappen van deze stoffen. De cursus bestaat uit zeven avonden.

Wendy Noordzij

Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Wendy Noordzij (1976) startte haar journalistieke carrière bij het Sneeker Nieuwsblad. Ze heeft een rijke ervaring in het verslaan van regionaal nieuws en in de vakbladensector. Bij de komst van haar twee kinderen heeft ze zichzelf gevestigd als freelancer.

Vanuit haar eenmanszaak RedactieVisie schrijft ze artikelen voor diverse media. Sinds 2012 is zij vaste freelancer voor Bakkerswereld. Wendy vindt het geweldig om over food te schrijven en ondernemers te interviewen. ‘Hun passie en gedrevenheid inspireren mij elke dag weer.’

Introductieprogramma industriële bakkerij nu ook in het Engels

Introductieprogramma industriële bakkerij nu ook in het Engels

Internationale bakkerijmedewerkers in de industriële bakkerij kunnen voortaan ook goed voorbereid van start op hun nieuwe werkplek. Het Introductieprogramma voor de industriële bakkerij is vanaf nu namelijk beschikbaar in het Engels.

Marije Berghuis verruilde tv-wereld voor bakcursussen: inmiddels 8.500 cursisten

Marije Berghuis verruilde tv-wereld voor bakcursussen: inmiddels...

De Broodbakschool, opgericht door Marije Hanna Berghuis, is op missie. Wat begon als een persoonlijke interesse tijdens een sabbatical, is inmiddels uitgegroeid tot een actieve online community met meer dan 8.500 cursisten en 18.500 actieve volgers.

Foto's: Bakery Sweets Center/ Andries van der Werf

ChatGPT: slim hulpmiddel voor de ambachtelijke bakker

Welke kansen biedt ChatGPT voor de ambachtelijke bakkers? Leden van het Bakery Sweets Center volgden een workshop over dit onderwerp. Daarbij kregen ze tips over het gebruik van de Artifical Intelligence-chatbot. 'Wat makkelijk' en 'daar ga ik zeker mee experimenteren', klonk het enthousiast.

Futuremakers in Leeuwarden levert interessante matches op.

Futuremakers: 'laat zien wat je nieuwe werknemers te bieden hebt'

Tijdens Futuremakers in Leeuwarden presenteerden vertegenwoordigers van 26 bedrijven uit de bakkerij- en zoetwarenbranche zich aan werkzoekenden. Er werden veel goede gesprekken gevoerd, waarvan een aantal een vervolg krijgt. Het grote pijnpunt werd al snel duidelijk: veel mensen weten niet welke functies er allemaal zijn. Dat maakt het zo belangrijk voor bedrijven om naar buiten te treden.