Creëer met technologie de ultieme eetervaring

Meer keuze. Meer smaak. Meer variatie. De verwachtingen van de consument zijn anno 2021 hooggespannen. Men wil voortdurend verrast worden. Smaak is daarbij cruciaal, maar sfeer, innovatie, presentatie en service met een glimlach zijn belangrijker dan ooit.

Genieten van eten is méér dan het eten alleen. Het omvat de hele ervaring rondom de maaltijd. Dat blijkt uit Taste Tomorrow, het wereldwijde consumententrendonderzoek dat zich richt op brood, banket en chocolade en dat grondstoffenleverancier Puratos iedere drie jaar laat uitvoeren onder ruim zeventienduizend consumenten uit veertig verschillende landen.

Consumenten hebben niet alleen trek in voedsel, maar ook honger naar nieuwe ervaringen. Ze willen nieuwe dingen ontdekken en laten zich graag verrassen en verbazen. Uit Taste Tomorrow blijkt dat driekwart van alle consumenten wereldwijd op zoek is naar een ‘next level experience’ als het gaat om hun voeding. Ofwel: een verrassende belevenis die de verwachtingen overtreft.

Ultieme beleving

Wanneer de consument wordt gevraagd naar factoren die bijdragen aan deze next level experience worden smaak, geur, presentatie, service, het delen van passie achter het product en creativiteit genoemd. Deze factoren lijken haaks te staan op andere trends: toenemende digitalisering en de stijging van online verkoop bijvoorbeeld. Smaak, geur en service zijn toch bij uitstek zaken die je fysiek en ter plekke moet ervaren. Toch kunnen al deze trends prima samengaan. Er zijn veel manieren denkbaar om op de gezochte ultieme beleving in te spelen.

Inspirerende concepten

Tofu wordt paella in de zon
Virtual reality maakt het mogelijk om op een gecontroleerde manier al je zintuigen aan te spreken. Proeven wordt dan méér dan alleen het stimuleren van de tong. Project Nourished by Kokiri Labs verbetert voedsel door beweging, vorm, kleur en geur in real time te veranderen. Hierdoor kun je de volledige zintuiglijke ervaring van eten doormaken, zonder dat je iets daadwerkelijk eet. Je kunt je bijvoorbeeld tijdens het eten van een eenvoudig blokje tofu op een Spaans strand wanen, terwijl je geniet van een heerlijke paëlla onder de Spaanse zon. Het concept wordt aangeboden door middel van een combinatie van technologieën, zoals een virtual reality-headset, bewegingssensoren en aromatische diffusers. Waarom je dat zou aanbieden? Project Nourished by Kokiri Labs biedt hiermee mensen met voedselgerelateerde allergieën en intoleranties voeding aan die zij heel lekker vinden, maar niet (goed) verdragen.

Bijzonder uit eten in 360-graden restaurant
Digital meets haute cuisine in een 360-graden restaurant in Eindhoven. Bij Dinner in Motion dineer je met een grote groep mensen aan één tafel. Op en rond de tafel worden spectaculaire beelden gepresenteerd, die je onderdompelen in een fantasiewereld. Samen met het eten en drinken, dat is gemaakt als aanvulling op de getoonde scènes, levert dit een next level belevenis op. Voor zakelijke bijeenkomsten of speciale evenementen is het mogelijk om het restaurant te voorzien van eigen afbeeldingen, die vervolgens worden gebruikt in een gepersonaliseerde omgeving. Bij Dinner in Motion worden alle zintuigen verrast.

Maak gebruik van technologie

Een van de manieren om verrassende, nieuwe ervaringen te bieden is namelijk gebruikmaken van technologie. Het gebruik van virtual reality of 3D-printen draagt beslist bij aan de ultieme beleving. Maar liefst 77% van alle ondervraagde consumenten wereldwijd zou graag winkels of restaurants bezoeken die virtual reality gebruiken om de eetervaring te verbeteren. Een nog hoger percentage consumenten is bereid om een 3D-geprint koekje, brood of stuk chocolade uit te proberen.

Denk bij deze toepassingen ook aan het serveren van een cappuccino met in het melkschuim het portret van de klant ‘gedrukt’, het gebruik van projecties in een restaurant om de eetervaring te verbeteren of de inzet van een 3D-printer om de decoratie van taarten te personaliseren.

Crazy Croissants

Wil jij je klant ook die next level experience bezorgen? Dat kan met deze Strawberry Croissant, die onderdeel uitmaakt van het Crazy Croissant Concept van Puratos.

Out-of-home ervaringen aanbieden

Technologie biedt prachtige kansen voor nieuwe consumptie- en winkelervaringen. Maar ook op eenvoudiger wijze kun je (online) de verwachtingen van je klant overtreffen. Klanten zijn, zeker sinds corona, op zoek naar out-of-home experiences voor thuis. Dus minstens zo goed en lekker eten als buiten de deur, maar dan wel in eigen huis. Denk aan het aanbieden van ontbijtboxen, verwenlunches of high teas voor thuis.

Klanten zijn, zeker sinds corona, op zoek naar out-of-home experiences voor thuis

Allemaal producten waarvoor de bakker alles in huis heeft en waarmee je mogelijk klanten bereikt die nooit in je winkel komen. Overweeg om deze producten te bezorgen: de klant zoekt naar ultiem gemak. Laat je hierbij ondersteunen door je medewerkers of sluit je aan bij bekende bezorgpartijen.

In fysieke winkels blijven smaak, geur, sfeer, service met een glimlach en presentatie er absoluut toe doen. Zoek als ambachtelijke bakker de gulden middenweg en streef ernaar jouw klant steeds opnieuw die next level experience te bezorgen.

Dit artikel is gesponsord door Puratos.

Dit vind je misschien ook interessant