Cake to Go van Bakels Senior ‘de ideale impulsaankoop’

Het begrip ‘to go’ is al enige tijd een trend in de foodwereld. Niet alleen warme en koude drankjes worden verpakt om te kunnen worden meegenomen; ook broodjes en snacks vragen om een handzaam formaat en een goede verpakking voor onderweg. Bakels Senior speelt hier sinds een jaar succesvol op in met het Cake to Go-concept.

De coronacrisis heeft Bakkerij de Jager uit Leerdam tot op heden geen windeieren gelegd. ‘Ondanks de beperkingen in de winkel waren dagen als Pasen, Koningsdag en Moederdag eigenlijk boven verwachting goed’, aldus Edwin Kamper, zoon van de huidige eigenaren Teunis en Bertie en sinds 2009 als derde generatie toegetreden tot het familiebedrijf.

‘Alle horeca was gesloten, maar mensen die onderweg zijn willen toch iets eten of drinken. We merken daarnaast duidelijk dat wie thuis werkt, ook thuis moet eten. En we hopen deze zomer profijt te hebben van mensen die vakantie vieren in eigen land. Dwars door het dorp Asperen, waar een van onze winkels is gevestigd, lopen twee knooppuntroutes voor fietsers. Daarom zijn onze koffieautomaten in de afgelopen periode vaker dan voorheen bezocht voor een ‘coffee to go’. Dikwijls wordt daar ook een belegd bolletje of een saucijzenbroodje bij gegeten.’

Edwin Kamper: ‘Het voelt logisch om ook onze cake in kleinere verpakkingen aan te bieden.’

Margemaker

Sinds januari heeft Bakkerij de Jager voor deze en andere klanten nog een andere traktatie op de toonbank liggen: kleine verpakkingen cake in verschillende smaken. ‘Ik gebruik hiervoor de Cakemix to Go van Bakels Senior’, vertelt de bakker.

‘Het is een basismix, vergelijkbaar met die voor boerencake, waarmee ik cakes in allerlei verschillende smaken kan bakken. Ik bak deze cakes in de eveneens door Bakels geleverde bijbehorende lange bakblikken van achtenvijftig centimeter, snijd de kontjes eraf en houd dan negen stukjes cake van zes centimeter over. Die verkopen we voorverpakt vanaf de toonbank voor € 1,75. Een typische impulsaankoop voor de consument, een mooie margemaker voor ons.’

We hopen deze zomer profijt te hebben van mensen die vakantie vieren in eigen land

Kleinere verpakking

Edwin is in januari met de verkoop begonnen om na de drukte van december direct iets nieuws te kunnen presenteren. Juist in die periode legde hij de nadruk op de kleinere verpakking. ‘Een mooie manier om mensen zo snel mogelijk van hun goede voornemens af te helpen’, lacht hij.

‘Ik verkoop overigens al veel langer kleinere porties. Oudere mensen vinden dat heel prettig, maar ook jongere klanten die bijvoorbeeld op hun gewicht of hun gezondheid letten hebben graag de keuze. We verpakken ons krentenbrood per enkele sneetjes en verkopen ook halve suikerbroden of ontbijtkoeken.’

‘Het voelt daarom logisch om ook onze cake in kleinere verpakkingen aan te bieden. Wij hebben gekozen voor een stukje van zes centimeter, waarvan je ongeveer drie mooie plakken kunt snijden. Je kunt de Cake to Go natuurlijk ook per plakje verpakken of eventueel een prijs per gram maken en de klant zelf laten aanwijzen hoeveel hij wil hebben.’

De tekst loopt door onder de afbeelding

De coronacrisis heeft Bakkerij de Jager uit Leerdam tot op heden geen windeieren gelegd.

Smaken en recepten

Bij de Cakemix to Go heeft Bakels Senior bij de introductie medio 2019 direct een tiental recepten geleverd. Amper een jaar later zijn daar nog eens vier verschillende recepten bijgekomen. Met de cakemix kan de bakker de meer klassieke soorten als marmercake, chocoladecake of Schwarzwaldercake maken maar ook kiezen voor eigentijdse smaken zoals carrotcake, banoffee, cappuccino of Piña Colada.

‘De Apfelstrüdelcake heeft hier in het begin heel hard gelopen’, vertelt Edwin. ‘Ook de varianten met karamel en met cheesecake zijn populair. Het mooie is dat je met de grondstoffen van Bakels meerdere varianten kunt maken. Heb je eenmaal de karamel in huis, dan kun je die voor zeker vier verschillende recepten gebruiken. De variant met perzik, Amaretto en bitterkoekjes is trouwens ook erg lekker! Nu, in de zomerperiode, probeer ik andere smaken uit zoals de Piña Colada met kokos en ananas. En ik experimenteer zelf ook met zomerse smaken, bijvoorbeeld met aardbeien.’

Voor fietsers is het echt een ideaal product: je kunt het gemakkelijk meenemen in je tas.

Stickers

Ruim tachtig procent van de omzet haalt Bakkerij de Jager uit de vijf eigen winkels: twee in de omgeving van de centrale bakkerij in Leerdam, een in Asperen, een in Meerkerk en een in Arkel. Edwin vindt dat een plezierige verdeling. ‘Ik wil dat onze winkels leidend zijn, anders valt er niets meer te sturen. Ik heb de verkoop bij voorkeur in eigen hand.’

Graag rolt hij een concept zoals Cake to Go over de diverse winkels tegelijkertijd en op identieke wijze uit. ‘Iedere maand bieden we twee verschillende smaken cake aan en hebben zo steeds weer iets nieuws in het assortiment. We verkopen deze in alle winkels in voorverpakte porties van zes centimeter via de toonbank.’

Een extraatje

‘Ik houd van eenheid in onze winkels en die toonbank is echt de ultieme plek voor dit product: bijna niemand die het koopt, was dat bij voorbaat van plan. Het is vrijwel altijd een extraatje, waardoor veel consumenten zich laten verleiden.’

‘En voor de vele fietsers in onze regio is het echt een ideaal product: je kunt het gemakkelijk meenemen in je tas, breekt er onderweg zo een stukje af en kunt de verpakking dan opnieuw sluiten. Door de leuke stickers die Bakels er gratis bij levert, maak je met de verpakking heel duidelijk hoe het product is bedoeld. Het is met recht Cake to Go. Ik ben fan! En onze klanten ook.’

Dit artikel is gesponsord door Bakels Senior