De kracht van het ambacht

De kracht van het ambacht
Anne Mieke Ravenshorst

Corona, ook in dit commentaar kunnen we er niet omheen. 2020 gaat de geschiedenis in als een crisisjaar dat zijn weerga niet kent. Eén waarvoor ditmaal niet een zieke economie de oorzaak is, maar een virus dat de wereld in zijn greep heeft. Hoe sneller de samenleving daarvan los kan komen, hoe krachtiger de economie kan herstellen, zeggen deskundigen.

Ondernemers snakken naar meer economische ruimte, voordat ze hun nering nog verder zien krimpen of ten onder zien gaan. Die ruimte zal er niet zomaar ineens weer zijn; de 1,5-metersamenleving is een feit en zal dat de komende maanden nog blijven, ondanks de verruimingen die het kabinet Rutte 6 mei aankondigde. Maar wat dan wel?

Hoe uniek is het dat (banket)bakkend Nederland zorgt voor verbinding met de tompouce'

De creativiteit in het vinden van oplossingen is groots. Bakkers, banketbakkers, versspecialisten halen het beste van zichzelf uit de kast om klanten tegemoet te komen, consumenten aan zich te (blijven) binden. Dat gebeurt in winkels met afstandsblokken, stickers met afstandsregels, een vriendelijk woord, een grappige vinding die een lach op het gezicht tovert. Zoals het 1,5-meterstokbrood van Echte Bakker De Wit uit Noordwijk. Drive-throughs en pick-uppoints schieten uit de grond, net als webshops. Hoe uniek is het dat op Koningsdag 2020 de koninklijke familie op afstand zorgt voor verbinding en (banket)bakkend Nederland dat fysiek lukt met de tompouce? Geweldig gedaan, de gebakjes waren niet aan te slepen!

Met webshops heeft de ambachtelijke sector de laatste maanden overigens een enorme slag gemaakt, daarvan kunnen ondernemers straks alleen maar plezier en voordeel hebben. In the pocket. In combinatie met het ouderwetse bezorgen is het een sterk punt van de bakker, zo ervoer ik pas zelf. Meestal rijd ik even langs de bakker om de voorraden thuis aan te vullen, maar onlangs dacht ik: laat ik bestellen voordat in de winkel niet de broodjes liggen die ik graag wil. Ik kwam op de webshop terecht, die leidde me gemakkelijk door het programma, ik bestelde en wilde de bestelling de volgende dag afhalen.

'Niets was minder waar: om 10 uur zaterdagochtend ging de bel en stond de bezorger op de stoep'

Niets was minder waar: om 10 uur zaterdagochtend ging de bel en stond de bezorger op de stoep, op 1,5 meter afstand: ik hoefde de deur niet uit en kon het geld overmaken. Hoewel m’n plan anders was, vond ik het toch een aangename verrassing om de bakker aan de deur te krijgen, met een blij gezicht. Het is de kracht van het ambacht: verse producten, direct schakelen met de klant, service tot op de stoep.

'IJS is net als de tompouce één van kleine geneugtes waar de consumenten nu plezier uit kan halen'

Bakker Willem Putter

Ook dat brengt corona ondernemers: bewustwording van de kracht van hun bedrijf én toenemende consumentenwaardering voor de lokale versspecialist. Het zou mooi zijn als de sector dat straks, als betere tijden aanbreken, weet vast te houden.

Intussen nodigt het mooie weer uit om met de ijsverkoop te beginnen. Consumptie mag thuis of in een park. Het is, net als de tompouce, één van kleine geneugtes waar consumenten nu extra plezier uit kunnen halen. Juist tijdens een crisis. De kracht van het ambacht.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.