Puratos stuurt op consumententrends

Gezondheid blijft belangrijk bij de keuze voor voedingsmiddelen. Wel vragen consumenten steeds vaker om een verbeterde voedingswaarde, bijvoorbeeld door de toevoeging van eiwit of vezels, en minder om reductie van bijvoorbeeld suiker of vet. Het omvangrijke, wereldwijde consumententrendsonderzoek Taste Tomorrow helpt grondstoffenleverancier Puratos om dergelijke trends in kaart te brengen én deze om te zetten in praktische toepassingen voor bakkers.
Het omvangrijke, wereldwijde consumententrendsonderzoek Taste Tomorrow helpt Puratos om trends in kaart te brengen én om te zetten in praktische toepassingen voor de bakkerijmarkt. <i>Foto’s: Puratos</i>
Consumenten zijn gevoelig voor instagrammable producten

Consumenten zijn gevoelig voor instagrammable producten

Puratos, leverancier van grondstoffen voor brood, banket en chocolade, is zeker geen onbekende speler op de Nederlandse markt. Toch profileert het bedrijf zich over het algemeen betrekkelijk bescheiden.

‘De meeste bakkers kennen onze producten en waarschijnlijk ook wel onze Nederlandse productielocatie en het verkoopkantoor in Zevenbergen’, aldus marketingmanager Arianne le Duc. ‘Maar wellicht weet niet iedere bakker dat Puratos een wereldwijde organisatie is en dat onze producten en diensten in meer dan 100 landen worden verkocht. Wij werken overal nauw samen met onze klanten, zodat zij op hun beurt ook hun eigen klanten het allerbeste kunnen aanbieden. Ons doel is om onze klanten gemoedsrust te geven. Dankzij onze aanwezigheid wereldwijd en ons inzicht in al die verschillende culturen, kunnen en willen wij een bron van inspiratie, innovatie en creativiteit zijn.’

‘Basis voor wat wij doen’

Belangrijke bronnen van inspiratie, innovatie en creativiteit zijn bijvoorbeeld de Desembibliotheek, waarin honderden desems van bakkers wereldwijd worden geanalyseerd en bewaard, en de Sensobus: een volledig uitgerust laboratorium op wielen, waarin honderden consumenten naar hun voorkeuren wordt gevraagd. Daarnaast biedt ook het grootschalige consumententrendsonderzoek Taste Tomorrow, dat Puratos iedere 3 jaar opnieuw laat uitvoeren, een schat aan informatie.

Sensobus

Consumenten hebben specifieke voorkeuren wat betreft hun voeding en passen deze voorkeuren voortdurend aan. Dit bijhouden en zelfs vertalen in zakelijke kansen, is geen eenvoudige opgave. Om klanten te helpen de actuele voorkeuren van consumenten in kaart te brengen, heeft Puratos de Sensobus ontwikkeld. De Sensobus is een uniek en volledig uitgerust sensorieel laboratorium op wielen, dat reist naar waar consumenten hun voeding kopen. In de Sensobus verwelkomt Puratos maar liefst 250 consumenten per dag. Niet alleen smaak, ook marketing- en communicatieconcepten kunnen in de Sensobus worden getest. Hier is het eenvoudig ontdekken welk type verpakking de consument verkiest, waardoor hun merkperceptie verbetert of welke informatie ze nodig hebben en in overweging nemen om een keuze te maken. Met de Sensobus biedt Puratos zijn klanten een snelle en gemakkelijke manier om meer inzicht te verwerven in de voorkeuren van consumenten.

‘Taste Tomorrow is het grootste consumententrendsonderzoek ter wereld dat zich richt op bakkerijproducten, zoals brood, banket en chocolade’, zegt Le Duc. ‘Het onderzoek wordt uitgevoerd door Ipsos, een van de grootste internationale marketresearchbedrijven ter wereld. De laatste versie van ons onderzoek omvat de input vanuit 40 verschillende landen en ruim 17.000 consumenten.’

Het 3-jaarlijkse onderzoek is belangrijk voor Puratos. ‘Voor ons staat de consument centraal in álles wat wij doen’, zegt Le Duc met klem. ‘Taste Tomorrow is daarom hét uitgangspunt voor al onze activiteiten.’

Inventarisatie

Om het onderzoek op de juiste wijze te kunnen uitvoeren, is eerst op basis van eerdere onderzoeken en aanvullende data een inventarisatie gemaakt van bestaande trends. Vervolgens zijn gesprekken gevoerd met 66 experts en klanten uit de hele wereld over hun visie op toekomstige trends.

Gezondheid blijft belangrijk bij de keuze voor voeding

Gezondheid blijft belangrijk bij de keuze voor voeding

Dat betreft experts uit de retailsector, maar bijvoorbeeld ook trendsettende foodbloggers, futuristen, journalisten, nutritionisten, chef-koks en tal van andere professionals uit de smaakwereld. Daarna is gedurende een week de dialoog aangegaan met een gemeenschap van ‘consumentenfoodies’ in acht trendsettende wereldsteden.

‘Deze foodies fotograferen en filmen wat zij tegenkomen en eten. Ook vertellen ze ons in hun eigen woorden waarom ze bepaalde keuzes maken en op welke manier producten hen een toegevoegde waarde bieden’, licht Le Duc toe. ‘Zo ontdekken we hoe de consument trends ervaart in het dagelijks leven. Bovendien ontvangen we veel concrete voorbeelden die in de praktijk door consumenten zijn gespot.’

Desembibliotheek

In het Belgische Sankt Vith staat het Center for Bread Flavour. Het is volledig opgezet en ingericht door Puratos. Bakkers, wetenschappers en medewerkers van Puratos komen er samen om hun kennis en expertise op het gebied van smaak en fermentatie te delen. ‘Met als ultiem doel het ontwikkelen van producten waarvan de smaak onze verwachtingen én die van consumenten overtreft’, zegt Arianne le Duc.
In het hart van het Center for Bread Flavour is de Desembibliotheek ingericht: de allereerste en enige desembibliotheek ter wereld. De desemverzameling richt zich op het beschermen van desembiodiversiteit, de herkomst van desem en de kennis ervan. Het idee is eenvoudig: wanneer een bakker zijn desem veilig wil bewaren, kan hij deze naar de bibliotheek in Sankt Vith brengen. Puratos analyseert de inhoud en legt de specifieke structuur en ingrediënten van de betreffende desemsoort vast en houdt de desem veilig in leven. Puratos is er trots op dat de desembibliotheek inmiddels een unieke collectie desems van bakkers over de hele wereld bevat. Daarmee heeft de bibliotheek bijgedragen aan het identificeren van meer dan 700 typen gist en meer dan 1500 soorten zuren en lactische bacteriën.

Tot slot zijn de vergaarde trends door middel van een onlinevragenlijst gevalideerd onder 17.478 consumenten in 40 landen, waaronder 18 landen en 7200 consumenten in Europa. Op basis hiervan zijn uiteindelijk negen overkoepelende trends vastgesteld, die in drie subcategorieën zijn ondergebracht.

‘De eerste drie trends noemen we ook wel de bakkerijdriehoek. Hierin draait alles om smaak, gezondheid en versheid’, verklaart Le Duc. ‘De volgende drie trends hebben te maken met de hedendaagse, bewuste consument, en de laatste drie trends gaan grote veranderingen teweegbrengen binnen de voedingswereld en dus ook het bakkerijkanaal.’

Instagrammable

‘De trends die we via Taste Tomorrow ontdekken en vastleggen, zijn niet wereldschokkend’, realiseert Le Duc zich. ‘Waarschijnlijk heeft iedereen die met food bezig is er zelf ook al het een en ander van meegekregen. Toch is het heel interessant om de trends te benoemen en ook de verschuivingen binnen die trends door de jaren heen waar te nemen. Soms zijn die verschuivingen klein, maar daarmee zeker niet minder relevant. Door precies te weten wat de consument beweegt, kunnen wij, maar ook onze klanten met producten aansluiten op deze consumentenwensen.’

'Texture is the new taste

‘Texture is the new taste’

Als voorbeeld noemt ze de trend smaak. ‘Al jarenlang geven consumenten aan dat smaak, naast vers en gezond, heel belangrijk voor hen is als het gaat om brood, banket en chocolade. In ons meest recente onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat binnen smaak de textuur van een product steeds belangrijker wordt. Consumenten geven aan dat zij graag een ‘bite’ of iets krokants ervaren in een bakkerijproduct. Daarop kunnen bakkers betrekkelijk gemakkelijk inspelen.’

Ook het feit dat producten instagrammable moeten zijn, ofwel er zeer aantrekkelijk uit moeten zien op een foto voor social media, is een nieuw aandachtspunt binnen de trends.

Imperfectie is perfect

Voeding en levensstijl raken steeds meer met elkaar verbonden. De consument heeft in toenemende mate aandacht voor het welzijn van de aarde, dieren en de medemens. Hieruit komen trends als transparantie, ethische leefstijl en ambachtelijkheid naar voren.

Puratos bestaat 100 jaar. Het bedrijf werd in 1919 opgericht als leverancier voor banketbakkers en brak in 1953 internationaal door met T500, de eerste broodverbeteraar in pastavorm. Halverwege de jaren zeventig werd dit succes nog eens herhaald met S500, een verbeteraar in poedervorm, waarmee zelfs de Europese grenzen werden overschreden. Inmiddels is het 100-jarige bedrijf wereldwijd actief in meer dan 100 landen met meer dan 9000 werknemers.

‘Imperfecties zijn hot’, lacht Le Duc. ‘Consumenten ervaren een product vooral als ambachtelijk wanneer het niet te perfect en dus duidelijk handgemaakt is.’

‘Sommige trends lijken wellicht ver van je bed, maar wij constateren ze niet voor niets’, waarschuwt ze vervolgens. ‘Je kunt wel aanvoeren dat je klant er niet om vraagt, maar dat is eigenlijk een kip-en-eiverhaal. Weet je zeker dat je klant het niet wil hebben? Of kan het zijn dat hij het wellicht al bij een ander haalt? Wij zien dat andere foodservicekanalen volop met de door ons gesignaleerde trends bezig zijn. Daarom roepen wij ook bakkers op: wacht niet te lang! Laat je inspireren door Puratos en bekijk wat ook jij met de uitkomsten van Taste Tomorrow op je eigen winkelvloer kunt doen. Onze adviseurs komen graag bij je langs.’

Trends vertaald

In Bakkerswereld presenteert Puratos de aankomende 1,5 jaar diverse trends uit het consumententrendsonderzoek Taste Tomorrow. Puratos laat in deze bijdragen zien hoe de trends kunnen worden vertaald naar de Nederlandse markt en consumenten, bijvoorbeeld door het delen van recepten en andere toepassingsmogelijkheden.