Kijkcijferkanon Rutte

Kijkcijferkanon Rutte

Ik kijk met respect hoe Rutte zijn persconferenties leidt: het nieuwe kijkcijferkanon. Met liefst 7,8 miljoen kijkers op 21 april verdubbelde hij de al uitzonderlijke 3,8 miljoen kijkers van de finale van Heel Holland Bakt.

Intussen zingen Davina Michelle en Snelle over 17 miljoen mensen. Over hoeveel nieuws er is en hoe stil het is op straat. Over wat er moet van de minister-president. MP Rutte, die al wekenlang echt leiderschap toont. Elementen daaruit deel ik graag met je. Om je van de zijlijn aan te moedigen vol te houden om op het scherp van de snede te blijven ondernemen. Er te staan. Hoe moeilijk dat in de, volgens het CPB, instortende economie ook is.

Want uiteindelijk, belooft trendwatcher Adjiedj Bakas, staat ons na het virus een nieuwe renaissance te wachten, een periode van uitzonderlijke groei.

'Uiteindelijk, zegt trendwatcher Adjiedj Bakas, staat ons na het virus een nieuwe renaissance te wachten'

Als ondernemer heb je, net als Rutte, de uitdaging jezelf en je mensen door de pijn van de crisis te leiden. Intussen zijn je medewerkers voor hun inkomen èn gezondheid nog meer dan anders afhankelijk van je. Al beseffen ze dat zelf soms niet en haken ze af, terwijl ze juist nu meer verantwoordelijkheid moeten tonen. Dat komt bij velen ook, omdat ze - net als jij - uit balans zijn. Als mens, ouder en kind. Terwijl jij zoekt naar nieuw evenwicht om te overleven, proberen zij vast te houden aan het veilige vertrouwde. Door lekker lang koffie te drinken in de zon. Omdat ze de noodzaak van de verandering niet begrijpen, ontkennen of niet onder ogen dùrven zien.

Want het consumentenvertrouwen is in april ingestort. Nooit eerder daalde het zo hard. Veel mensen zijn angstig. Hun wereld is er niet meer. Daarom hebben ze juist nu echte, dienende leiders nodig. Geen leiders die gevaarlijke adviezen geven, zoals Trump; die alarmerende signalen verdoezelen, zoals Xi Jinping; die de situatie gebruiken voor goedkope propaganda, zoals Poetin.

Nee, wat nodig is, zijn echte leiders die vertrouwen wekken. Zoals Rutte. Zoals jij. Zet vooral je overtuigingskracht in. Want het gaat erom iedereen, ook jezelf, te helpen de nieuwe realiteit te ontdekken en het gedrag erop aan te passen.

'Rutte laat de urgentie voelen dat nu het werk moet worden gedaan. Dat kun jij ook.'

Rutte laat iedereen de harde realiteit zien. Hij laat de urgentie voelen dat nu het werk moet worden gedaan. Dat kun jij ook. Ook mobiliseert hij ons keer op keer om thuis te blijven. Een horeca-opdrachtgever van me mobiliseerde met een video de vele medewerkers. Door eerst de realiteit te laten zien, dat de lonen van april zijn betaald, maar nog onbekend is of dat in mei ook lukt. En door daarna iedereen op te roepen om nu samen te vechten, ook voor de baan van de collega. Daarmee wint deze ondernemer vertrouwen en begrip. Met vast hetzelfde resultaat dat Rutte boekte: een snelle verandering van houding en gedrag.

'De nieuwste hype op social media is geen selfie, maar een #blijfthuis-foto'

P.S. Over thuisblijven gesproken. De nieuwste hype op social media is geen selfie, maar een #blijfthuis-foto: ‘View from my window’. Met binnen een maand 1,9 miljoen leden. Wellicht een idee voor #eetthuis-foto’s: ‘Een blik op mijn broodtafel’.

Hanno Spanninga

Hanno Spanninga

Eigenaar van adviesbureau FoodResult

Marketingstrateeg in Food. Helpt bij strategische inzichten, praktische oplossingen en resultaat op het gebied van ondernemerschap, marketing en management.