Chocoladeletters en pepernoten dit jaar 'peperduur', kleinere porties kunnen helpen

Chocoladeletters en pepernoten dit jaar 'peperduur', kleinere porties kunnen helpen

Chocoladeproducent Droste kondigt voor chocoladeletters een prijsstijging aan van 10-15%. Ook voor peper- en kruidnoten verwachten producenten een stijging van ongeveer 20%. Eén van de oplossingen, waarmee ook ambachtelijke bakkers hun voordeel kunnen doen: kleinere porties.

Consumenten moeten dit jaar flink in de buidel tasten voor chocoladepepernoten en -letters, stelt de NOS. Dit komt volgens producenten door de gestegen inkoopprijzen voor suiker en cacao.

Mensen kopen twee of drie keer per jaar een kilozak chocoladekruidnoten”

Cacao erg duur

'De prijsverhogingen zijn gewoon hard nodig. We betalen bijvoorbeeld 50% meer voor cacao, onze belangrijkste grondstof. Ook betalen we 25% meer voor suiker', vertelt Bernard Brummelaar, commercieel directeur bij Droste, aan de NOS.

De producent moest vorig jaar al drie prijsverhogingen doorvoeren. 'Dat is nog nooit gebeurd. Maar elke verhoging was pure noodzaak. Als we dat niet hadden gedaan, hadden we hier het licht uit kunnen doen.'

Hoogste prijzen in tien jaar

De prijsverhogingen komen volgens Droste door gestegen grondstofkosten, hogere transportkosten, gestegen verpakkingskosten en hogere energie- en loonkosten. 'Energie kostte vorig jaar vier keer zoveel als voor corona', vertelt Brummelaar.

Ook pepernotenproducent Van Delft voorspelt hogere prijzen voor pepernoten dit jaar. De producent maakt pepernoten voor eigen winkels en huismerken voor Albert Heijn, Jumbo, Kruidvat en Hema. Oscar de Lange, directeur-eigenaar van het bedrijf, stelt dat supermarkten en drogisterijen de gestegen kosten zullen doorberekenen.

'Wij gaan daar natuurlijk niet over, maar ik vermoed dat de pepernoten dit jaar zo’n 20% duurder worden voor de consument', vertelt De Lange.

Meer dan €5 per kilopepernoten

Een kilozak chocoladepepernoten zal dit jaar zo rond of zelfs meer dan €5 kosten, stelt De Lange in de NOS-uitzending. 'Dat is misschien een probleem, ik weet het niet. Mensen kopen doorgaans twee of drie keer per jaar een kilozak chocoladekruidnoten.'

Toch verwacht de producent geen grote problemen door de prijs. Afgelopen jaar was ook een kilo paaseitjes voor het eerst meer dan €5, en die werden volgens de producent nog steeds goed verkocht. 'Consumenten gaan er niet minder van kopen, ondanks €5,49 voor een zak. Pasen en Sinterklaas zijn één keer per jaar hè. Er zit veel gevoel en emotie bij. Kruidnoten worden geassocieerd met gezelligheid en een nostalgisch, warm gevoel. Mensen willen dat in huis hebben.'

Kleinere zakken en letters

De Lange ziet wel een consumptie-switch naar kleinere zakken. 'Hoe hoger de prijs, hoe meer mensen geneigd zijn kleinere zakken te kopen. Dat is duurder, maar lijkt goedkoper.'

Kleinere zak is duurder, maar lijkt goedkoper”

Droste biedt ook sinds een paar jaar kleinere chocoladeletters aan van 100 gram, naast de 135 gram letter. De producent benadrukt dat het hier niet om ‘graaiflatie’ gaat. 'We willen onze producten betaalbaar houden, ook voor mensen met een smallere beurs.'

Duurder snoepgoed

Volgens de NOS zijn de prijzen voor cacao in tien jaar niet zo hoog geweest. 'Een belangrijke factor bij deze prijsstijgingen zijn de ongunstige weers- en oogstverwachtingen in de belangrijkste productiegebieden. Die bepalen mede de prijs', aldus sector-econoom food Thijs Geijer van de ING.

Volgens Geijer dalen de prijzen van granen en plantaardige oliën, waar suiker en cacao dus stijgen in prijs. 'De inflatie zit nog in de pijplijn. Als suiker en cacao duurder worden, dan worden categorieën als snoepgoed en chocola op een gegeven moment ook duurder. Dat zijn producten die op dit moment in het oog springen.'

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld