Van Delft wil zich naast pepernoten ook onderscheiden in chocolade: 200 winkels erbij

Van Delft wil zich naast pepernoten ook onderscheiden in chocolade: 200 winkels erbij

De bekende pepernotenfabrikant Van Delft wil de komende vijf jaar 200 winkels openen in binnen- en buitenland. Naast het standaard pepernotenassortiment gaat de producent ook chocolade aanbieden.

'We willen met onze formules het hele jaar relevant zijn en gaan met onze winkels ook internationaal', aldus Oscar de Lange, directeur van Van Delft. Vorig jaar breidde het bedrijf de pepernotenfabriek in Harderwijk uit met een chocoladefabriek. 'Een forse investering, om de groei aan te kunnen en om innovaties op de markt te brengen die echt anders zijn dan pepernoten', vervolgt De Lange. Volgens de directeur is de online verkoop het afgelopen jaar flink gestegen. Daar speelt de producent op in door het aantal winkels uit te breiden.

Seizoensproducten

Van Delft wil elk seizoen een seizoensgebonden product uitbrengen. Zo zijn er in het voorjaar koekjes in het teken van Pasen verkrijgbaar. In de zomer presenteert Van Delft een lijn fruitige koekjes in meerdere smaken en kleurtjes. Voor de kerst en winter een lijn amandelen, omhuld met chocolade in allerlei smaken. Tot slot willen zij speculaas opnieuw onder de aandacht brengen met vernieuwende concepten. Van Delft wil zich met de nieuwe filialen zich naast pepernoten ook onderscheiden in chocoladegeschenken.

Internationale expansie

'We hebben momenteel zes permanente winkels in Groningen, Zwolle, Enschede, Nijmegen, Eindhoven en Bataviastad bij Lelystad. Deze breiden we uit naar 10 winkels en daarnaast openen we weer 10-15 tijdelijke winkels', vertelt De Lange. Van Delft breidt zich tevens uit in het buitenland. De ambitie is 200 winkels door heel Europa te openen in de komende vijf jaar

Koekjes Innovatie Centrum

In het Koekjes Innovatiecentrum wordt dagelijks gewerkt aan het ontwikkelen van smaken volgens de producent. Het ontwikkelteam bedenkt de smaken en de keurmeesters testen de chocolade op smaak en structuur. 'We hebben gekleurde, gevlekte, gepoederde, gesuikerde en gespikkelde chocolade', vertelt De Lange. 'Dit doen we in de fabriek met allerlei technologieën.'