Wat heeft de landelijke bakker aan de verkoop van hoofdstedelijke 'Eberhardjes'?

Wat heeft de landelijke bakker aan de verkoop van hoofdstedelijke 'Eberhardjes'?

Het Eberhardje, vernoemd naar de overleden oud-burgermeester van Amsterdam Eberhard van der Laan, gaat landelijk. Daarmee wordt niet alleen het koekje, maar ook het gedachtegoed van Van der Laan verder verspreid.

'Zorg goed voor onze stad en voor elkaar' is de boodschap die de Eberhardjes uitdragen. De nettowinst bij de verkoop van de koekjes gaat via Stichting Hart voor je stad naar verbindende initiatieven van Amsterdammers voor de inwoners van de hoofdstad.

Graffiti van Damsko Strijder van collectief Kamp Seedorf op het Amsterdamse Mercatorplein. Foto: ANP
Graffiti van Damsko Strijder van collectief Kamp Seedorf op het Amsterdamse Mercatorplein. Foto: ANP

Landelijke verkoop

De landelijke verkoop van de Eberhardjes is een initiatief van QSTA, een online platform voor foodprofessionals, en Team Eberhardjes. De samenwerking heeft als doel de distributie van de iconische koekjes uit te breiden en zo meer mensen met een hart voor de hoofdstad te laten genieten van de lekkernij. 

Samen met ondernemers, bezoekers en bewoners wil Team Eberhardjes het succes van het Eberhardje de komende jaren laten groeien. Zo ontstaat er een duurzame inkomstenbron, die bijdraagt aan een socialer en leefbaarder Amsterdam. 

Hartvormig koekje symbool voor verbinding

De Eberhardjes zijn hartvormige koekjes, vernoemd naar oud-burgemeester Eberhard van der Laan. Ze staan symbool voor verbinding en liefde voor de stad. Het keurmerk Amsterdam Made, dat de koekjes dragen, benadrukt hun lokale karakter. Met de drie banen en drie andreaskruisen van het stadswapen van Amsterdam op elk koekje, hebben de Eberhardjes een bijzondere betekenis voor zowel Amsterdammers als bezoekers.

‘We zijn verheugd om samen te werken met QSTA en zo de distributie van onze Eberhardjes naar retailers landelijk mogelijk te maken', zeggen initiatiefnemers Ineke Kuiper en Résalieke Vlieger. 'Deze koekjes zijn niet alleen een heerlijke traktatie, maar ook een manier om de verbondenheid en liefde voor Amsterdam te delen. Hoe meer ondernemers de Eberhardjes verkopen, hoe groter het succes dat we met de stad kunnen delen.'

Wat heeft de bakker er nou aan?

Het goede doel van specifiek de Eberhardjes blijft Amsterdam, laten initiatiefnemers Ineke Kuiper en Résalieke Vlieger weten. 'Bakkers en retailers kopen de pakketjes in voor €3,69 excl 9% btw, met een adviesverkoopprijs is €5,95 inclusief btw. Dus de bakker maakt zeker marge, al is dat misschien wat minder dan gewend. Wij zeggen altijd: iedereen neemt minder om meer te kunnen geven.'

'Qua goede doelen staan we binnen Amsterdam zeker open voor ideeën of projecten met een link met de afnemer. Voor projecten buiten Amsterdam, daar hebben we nog niet zo over nagedacht. Dan klopt het verhaal van de Eberhardjes minder: eet, (ver)koop of serveer Eberhardjes en je doet iets goeds voor Amsterdam. Maar waar in een andere stad een bakker of organisatie een vergelijkbaar product voor de eigen stad wil neerzetten, is het enorm leuk en vertellen we graag over onze aanpak. We hopen uiteindelijk ook een voorbeeld te zijn voor andere grote steden binnen en buiten Nederland.'

Doel van QSTA

QSTA heeft als missie om foodprofessionals te ondersteunen bij het realiseren van hun versambities en tegelijkertijd de voedselketen te optimaliseren. De landelijke distributie van de Eberhardjes is voor de organisatie een belangrijke stap om dit te bereiken; ze biedt foodprofessionals de mogelijkheid om lokale, bijzondere en innovatieve producten aan te bieden aan hun klanten. 

‘Wij zijn enthousiast over de samenwerking met Eberhardjes en de mogelijkheid om hun heerlijke koekjes landelijk beschikbaar te maken. Dit past perfect bij onze missie om foodprofessionals te voorzien van lokale en bijzondere producten,' zegt Rian Faaij, directeur van QSTA. 

Het doel van het koekje zelf

De Eberhardjes zijn een welkome toevoeging aan koffie- en theemomenten, volgens de initiatiefnemers. De koekjes zijn bedoeld voor iedereen met een hart voor Amsterdam.

Het gesprek aangaan, actieve verbinding tussen mensen, samenwerking tussen ondernemers en bewoners”

De jaarlijkse giften van Stichting Hart voor je stad worden verdeeld onder projecten die raken aan de thema’s die ook Van der Laan aan het hart gingen, zoals het gesprek aangaan, actieve verbinding tussen mensen, samenwerking tussen ondernemers en bewoners voor de leefbaarheid van de buurt, en oog hebben voor achterblijvers bij vernieuwing en verbetering van de eigen buurt. Dit doet de stichting onder andere via Mensen Maken Amsterdam.  

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.