Gratis stickers voor deelname Verspillingsvrije Week

Gratis stickers voor deelname Verspillingsvrije Week

De week van 11 tot en met 17 september staat volop in het teken van het tegengaan van verspilling. Ook ambachtelijke bakkers kunnen hieraan deelnemen. Het NBC verstrekt gratis nudge-stickers.

In Nederland worden dagelijks veel te veel broden gebakken. Tegelijkertijd gooien consumenten brood nog al te gemakkelijk weg. In de Verspillingsvrije Week wordt hierop extra de aandacht gevestigd.

NBC

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft nudge-stickers ontwikkeld, waarmee consumenten op een vriendelijke manier 'in de juiste richting' worden geduwd. De stichting verspreidt de stickers bij industriële bakkerijen.

Het NBC in Wageningen stelt ze ook graag beschikbaar aan ambachtelijke bedrijven. Zo kunnen bakkerij-ondernemers in deze sector hun klanten er tijdens de speciale week ook aan herinneren om ook het laatste sneetje op te eten. De nudge-sticker is bedoeld om te plakken op grootbrood.

De stickers zijn via deze site te bestellen.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij regionale media kwam ze terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte vervolgens jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen in de retailbranche: boer-bakker-bolletje. Anne Mieke hervond haar 'roots' bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Foto: Distrifood

Er wordt nog net zoveel brood en banket verspild in de supermarkt als voorgaande jaren

Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62% van al het voedsel dat werd aangeboden. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling met 17,4% gedaald. Het aandeel brood, afbakbrood en banket is met 7,8% gelijk gebleven ten opzichte van 2020.

De Tweedekanswinkel van Bakker van Maanen

Een succesvol verkooppunt openen voor overgebleven brood? Dat kan met deze tips van Bakker van Maanen

Na de positieve reacties op de eerste Tweedekanswinkel in Katwijk, heeft Bakker van Maanen enkele maanden geleden een tweede vestiging geopend in Leiden. Ook voor andere bakkerijen biedt het aanbieden van overgebleven producten kansen, aldus Laura van Duijn van Bakker Van Maanen. Hiervoor heeft ze vier tips.

Circulaire broodjes van Bakkerij 't Kraayennest. Foto: Bart Nijs

Deze vier stappen hanteert 't Kraayennest om volledig circulair te worden

Bij Bakkerij 't Kraayennest is er nagenoeg geen voedselverspilling meer. Dat levert het bedrijf een unique selling point op. Harry van Kraaij en René Brueren vertellen in dit artikel welke vier belangrijke stappen zij daarvoor hebben genomen en hopen dat collega's hun voorbeeld volgen.

De voedselbanken in Nederland kunnen de drukte nauwelijks nog aan.
Foto: Voedselbank

Drukte voedselbank houdt aan in doorgaans stille zomerperiode, Too Good to Go ziet stabiel gebruik app

Dure boodschappen en stijgende energieprijzen leiden ertoe dat meer mensen een beroep doen op de voedselbank. 'De zomerdip blijft dit jaar uit', zegt vicevoorzitter Tom Hillemans van Voedselbanken Nederland. Hierbij zijn 160 voedselbanken aangesloten. Organisatie Too Good to Go ziet een permanent goed gebruik van de app, maar weet niet of meer mensen de app gebruiken uit besparing.