Uitzendbureau Het Ambacht: voor en door bakkers

Uitzendbureau Het Ambacht zet zich volledig in voor de beste match tussen werkgever en werknemer. Ondernemers Gert-Jan en Henk ten Napel hebben een unieke kijk op banen, kansen en het invullen van vacatures in de sector, dankzij het bakkersbloed dat door hun aderen stroomt.
Delen:
Gert-Jan ten Napel: 'Wij nemen werkgevers heel veel uit handen.’

Broodbakkers, banketbakkers, winkelmedewerkers en chauffeurs: voor iedere functie in de bakkerijsector kan uitzendbureau Het Ambacht iets betekenen. Dankzij het grote netwerk en het specialisme in de bakkerij lukt het de medewerkers in de meeste gevallen de juiste links te leggen. Een werknemer aan een baan helpen waar hij of zij gelukkig(er) is én een werkgever helpen bij het invullen van een openstaande vacature.

Dienstverlening

De juiste persoon op de juiste plaats krijgen: dat is de uitdaging voor uitzendbureau Het Ambacht. ‘Wij nemen werkgevers heel veel uit handen’, zegt Gert-Jan ten Napel. ‘Een vacature plaatsen kost een ondernemer al geld. Vervolgens moet je alle reacties doorlezen en een keuze maken. Je voert misschien wel acht eerste gesprekken van zo’n anderhalf uur en dan nog de tweede gesprekken met twee of drie kandidaten. Het vinden van een werknemer kost ontzettend veel tijd, en dus geld.’

‘Als bakker zijnde, weet ik dat bakkers het liefst gewoon met de handen in het deeg staan. Het zoeken van een goede werknemer kan een energie- en tijdrovend karweitje zijn, waar je als bakker niet blij van wordt. Waarom zou je dat dan niet uitbesteden?’

Groot netwerk

Uitzendbureau Het Ambacht is gespecialiseerd in de bakkerijsector en heeft in de afgelopen 14 jaar een groot netwerk opgebouwd. Landelijk zoeken zij naar de beste match tussen werkgever en werknemer.

‘Het voordeel voor werkgevers is dat wij het grootste gedeelte van werving en selectie uit handen nemen. Het plaatsen van de vacature en de eerste gesprekken doen wij. Vervolgens presenteren we twee of drie geschikte kandidaten aan de ondernemer en kan hij zelf de keuze maken welke kandidaat de nieuwe werknemer wordt. Uiteindelijk is het belangrijk dat er een klik is tussen hen’, legt Ten Napel uit.

Ook voor werknemers in de bakkerijbranche

Uitzendbureau Het Ambacht is er niet alleen voor werkgevers. Ook werkzoekenden kunnen er terecht. ‘Momenteel is de vraag naar personeel groter dan het aanbod. Dat betekent dat dit hét moment is om bijvoorbeeld verder te kijken dan je huidige baan als je niet helemaal op je plek zit.’

‘Door ons grote netwerk en goede relaties met heel veel grote en kleine bakkerijen kunnen wij een goede match vinden. Wij gaan met iedereen het gesprek aan en komen er dan achter wat iemand graag wil. Op basis daarvan kunnen we snel schakelen en een goede match vinden.’

Overstap

De Drentse ondernemer geeft een voorbeeld: ‘Ik heb vroeger gewerkt met een jongen, die was banketbakker in hart en nieren. Hij dacht, net als ik: als je banketbakker bent, dan blijf je dat. Een overstap naar brood is voor veel banketbakkers ondenkbaar. Op een gegeven moment belde hij me dat hij niet meer zo op zijn plek zat in zijn baan bij een ambachtelijke bakker.’

‘Hij vertelde me waar hij tegenaan liep en tijdens het gesprek bedacht ik drie opties voor hem. Een baan bij een grotere banketbakkerij, bij een redelijk grote producent van koek en een baan bij een industriële broodbakkerij. Hij begreep het in eerste instantie niet helemaal, maar stond ervoor open en ging overal in gesprek. Inmiddels werkt hij al geruime tijd bij de industriële broodbakkerij en zegt heel vaak dat hij het eerder had moeten doen.’

De juiste match vinden

‘Soms zegt iemand op bij een ambachtelijke bakkerij door de nachturen’, aldus Ten Napel. ‘Of omdat ze het bakkersleven zat zijn, op de manier waarop ze het altijd gedaan hebben. Bijvoorbeeld door de komst van een kind. Maar er zijn dan echt nog genoeg mogelijkheden binnen de bakkerij. Van werk naar werk in dezelfde sector: dat is wat we al 14 jaar doen.’

De vacatures die openstaan, zijn bijna altijd vacatures voor de langere termijn. ‘Ondernemers die vanmiddag om 16.00 uur vier man nodig hebben, kunnen beter geholpen worden door een ander uitzendbureau. Wij letten écht op kwaliteit en op het vinden van de juiste match.’

Opleiden tot ideale kandidaten

Ook schoolverlaters, zij-instromers en herintreders zijn welkom bij Het Ambacht. In de bakkerijbranche is momenteel meer vraag dan aanbod. ‘Om mensen in de sector te houden, maar ook te introduceren, zijn we gestart met Het Ambacht Opleidingen. Hierin zoeken wij de samenwerking met opleidingscentra. In de eerste groep zaten tien man, negen daarvan werken nu in de bakkerijsector. Het waren allemaal zij-instromers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Normaal gesproken hadden zij die kans wellicht niet gekregen. Door iemand op te leiden, kan hij of zij ineens wel de ideale kandidaat zijn voor een vacature.’

De opleidingen van Het Ambacht beginnen bij de basis. ‘Wij leiden niet op tot de beste boulanger van het land. We zorgen wel voor een bakker die gemotiveerd is. Door de korte opleiding, maar wel in combinatie met een stage, kan de medewerker direct aan de slag. Dat geeft andere medewerkers wellicht de kans en ruimte om zich verder te ontwikkelen. Op die manier gaat de kwaliteit in het bedrijf en in de gehele sector steeds verder omhoog.’

Dit artikel is gesponsord door uitzendbureau Het Ambacht