Horecava 2021 virtueel en online event - enkele noviteiten

Horecava 2021 virtueel en online event - enkele noviteiten

Aan het begin van een nieuw jaar geldt de Horecava in de RAI in Amsterdam ook voor veel bakkerij-ondernemers als aftrap om nieuwe ideeën op te doen. Die dienen veelal ter inspiratie, die specifieker gericht op de bakkerijsector worden uitgediept op de Bakkersvak in Gorinchem. Hoe laatstgenoemde beurs er dit jaar gaat uitzien, is nog niet vastgesteld. Voor de Horecava is dit wel duidelijk: een online- en virtueel event.

De Horecava is in 2021 een online-beurs geworden, met een virtueel event op 1 februari. Voor de diverse onderdelen in het programma kunnen belangstellenden zich inschrijven.

Op het virtuele hoofdpodium van Horecava Limited krijgen de nieuwste horecaontwikkelingen en prominente sprekers een plek in de schijnwerpers. Denk aan ronde tafelgesprekken met inspirerende horecaondernemers, uitgelichte cases en talkshows met thema’s zoals hybride horeca, big data, personeel en voedselverspilling.
De Tastings is een programma-onderdeel waarin de verschillende smaken en ontwikkelingen op het gebied van foodtrends aan bod komen. En zo zijn er nog diverse onderdelen die via de site van de beursorganisatie te vinden zijn.

Online-presentatie toeleveranciers

Ook de leveranciers presenteren zich dit jaar anders. In de online-omgeving staan alle leveranciers, die iedereen kan bezoeken op een voor hem of haar geschikt moment. In de online-omgeving Bakery & Pastry is de wereld van brood, glutenvrije en vegan-producten ondergebracht. De leveranciers bieden er hun bedrijfsinformatie en producten.

Hieronder een greep uit enkele noviteiten die in 2021 opvallen en mogelijk ook voor de steeds vaker bezorgende en to-go-bakker uitkomst bieden, met dank aan Misset Horeca.

My Crafties-donuts Vandemoortele

Donuts Vandemoortele 2021

De verkoop van donuts binnen fastservice is enorm toegenomen. Daarom komt Vandemoortele begin 2021 met My Crafties. Dit zijn drie verschillende insta-waardige donuts in een minibox met hippe decoraties: My Pink White Choco Craftie (met grote stukken witte chocolade en gedroogde frambozen), My Kids Craftie (met gekleurde smartie crunch) en My Caramel Art Craftie (met print van gouden karamel en gekaramelliseerde amandelen).

De donuts worden met gratis cups geleverd en er is nieuwe pos-materiaal beschikbaar om de zichtbaarheid van de donuts een extra boost te geven. Vandemoortele heeft de hoeveelheid suiker in het deeg van de dontus gereduceerd en bespaart hiermee op jaarbasis 1 miljoen suikerklontjes in de donuts.

Milieubesparende takeaway boxes

take-away verpakkingen Duni Group

In een markt waarin takeout en delivery een steeds grotere rol gaan spelen, blijft duurzaamheid een onverminderd belangrijk onderdeel. Daarom lanceert de Duni Group een nieuw merk: BioPal, nul procent laminatie voor 100 procent tevredenheid.

De takeaway Clamboxes zijn gemaakt van puur FSC-gecertificeerd cardboard met een aan-een-gesloten deksel. Een plezier om te gebruiken, zegt Duni. Deze verpakking verlaagt ook CO2-uitstoot.

De nieuwe recyclebare BioPak Foldbag haalt zijn inspiratie van packs en tassen van mensen die houden van onderweg zijn en rondtrekken. Het beschermt eten, houd de inhoud privé en minimaliseert de impact op het milieu en tilt takeaway gerechten naar een hoger niveau.

New York Pastrami op een broodje in opkomst

Eén van de producten die volgens LA Streetfood nog ontbreekt op de Nederlandse horecamarkt is een goede pastrami. ‘Er wordt wel pastrami verkocht, maar de kwaliteit die ik ken uit Amerika, heb ik nog niet gevonden’, zegt eigenaar Bart Mentink.

New York pastrami is runderborst die een paar behandelingen ondergaat. Zo wordt het in zout water gelegd (gepekeld), daarna wordt het dik ingesmeerd met een kruidenmix met veel peper en vervolgens warm gerookt en gestoomd, waardoor de binnenkant supermals en zacht wordt. Dan wordt het sappige vlees wat rust gegund. Tenslotte wordt het in dunne reepjes gesneden.

New Yorkers zijn zó verzot op pastrami, dat ze het letterlijk op alles doen: op hamburgers, hotdogs, sandwiches, bagels op nachos en zelfs carpaccio-stijl. ‘Ik heb in Nederland en België nog niet de kwaliteit geproefd die ik herken uit New York.’ Daarom importeert LA Steetfood nu New York pastrami. Handig voorgesneden en verpakt per 500 gram. Diepvries aangeleverd, dus je hebt geen problemen met de houdbaarheid.

Groene verpakking frituurolie PUUR

Levo heeft onlangs een nieuwe groene verpakking voor Frituurolie PUUR geïntroduceerd. ‘Het was tijd voor een nieuw ontwerp dat nóg beter past bij dit onderscheidende product’, aldus Simon Rollingswier van Levo, Frituurolie PUUR is een Clean Label Frituurolie. Het is volledig plantaardig en bevat geen palm, soja, pinda, e-nummers en allergenen.

De natuurlijke ingrediënten zorgen ervoor dat deze frituurolie lang meegaat en qua geur neutraal is. Bovenal zorgt de olie voor een krokant bakresultaat. ‘Ondernemers met aandacht voor mens, milieu en natuur werken met Frituurolie PUUR!’ De frituurolie is in deze nieuwe verpakking – waarbij nog minder inkt is gebruikt – verkrijgbaar bij de horecagroothandels.

Lees ook:

Oliebollen

Nieuwe ijsdeksels en dikker kartonnen rietje

Op het gebied van disposables heeft Nic Nederland nieuwe stappen gezet. Na de introductie van het 8,5 millimeter kartonnen rietje is er nu ook een 12 millimeter-versie. Speciaal voor de luxe, premium milkshakes. ‘Deze rietjes worden niet snel slap en plakken niet in de mond’, zegt Marcel van Doesburg van Nic Nederland. ‘Dat komt door een speciale coating die ze waterproof maakt. En ze geven geen smaak af.’ De rietjes zijn getest in water, waarbij ze na een uur nog stevig waren.

Met nieuwe takeway deksels speelt Nic Nederland in op de enorme vlucht die maaltijdbezorging heeft genomen. ‘Ook voor ijsverkoop biedt dat kansen’, zegt Van Doesburg. Daarom heeft Nic een speciaal takeway deksel gelanceerd die past op twee maten ijsbekers. De deksel zorgt voor een betere isolatie tijdens het vervoer en past in de lade van een consumentenvriezer. Op de deksel wordt op speelse manier uitgelegd hoe de consument het beste met de beker ijs kan omgaan voor een optimale beleving.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.