Smaak belangrijkste reden aankoop brood en banket

Versheid is ingehaald door smaak, wanneer het gaat om de belangrijkste reden om brood en banket aan te schaffen. Dat blijkt uit het grote consumententrendonderzoek Taste Tomorrow, dat grondstoffenleverancier Puratos iedere drie jaar laat uitvoeren. Consumenten zoeken vernieuwende smaken en laten zich qua smaakbeleving graag verrassen door uiteenlopende texturen.
‘Texturen versterken de eetervaring en maken een product visueel een stuk interessanter.’

Consumenten geven aan de smaak van een product de állerbelangrijkste aankoopreden te vinden. ‘In Nederland was dit ook al het geval in 2015, maar nu zien we dit wereldwijd’, aldus Arianne le Duc, marketing manager bij Puratos. ‘Het valt wellicht te verklaren doordat we in Nederland de versheid vrij gewoon vinden. In ons land wordt, in tegenstelling tot Engeland en Amerika, nauwelijks lang houdbaar brood verkocht. Desalniettemin is het een opvallend gegeven. Smaak blijkt doorslaggevend voor de consument.’

Desem

‘Als smaak zo belangrijk is, betekent dit dat je geen enkel compromis kunt doen op dit vlak’, aldus Le Duc. ‘Dat is dan ook de reden dat Puratos zo sterk inzet op zuurdesem. Met zuurdesem kun je ontzettend veel kanten op als het gaat om smaak en aroma. Wij koesteren desem in onze Desembibliotheek, die we middenin ons Center for Bread Flavour in het Belgische Sankt Vith hebben ingericht. In deze unieke desembibliotheek beschermen wij biodiversiteit, herkomst en kennis van alle desems die wij ontwikkelen of krijgen aangeboden. Met als ultieme doel natuurlijk het ontwikkelen van producten die qua smaak onze verwachtingen én die van de consumenten overtreffen.’

Smaak

Carpe Koko!
Het Australische bedrijf Carpe Koko! combineert klasse en kunst met geweldige chocolade. Hun handgemaakte chocolade en ganaches zijn extreem hoog op smaak en worden gepresenteerd in de meest bijzondere cadeauverpakkingen. Ga je voor de Espresso Martini chocolade, die karamel met espresso, wodka en Kahlua combineert? Of kies je voor de ganache met lokale mangrove honing geïnfuseerd met saffraan? De producten van Carpe Koko! zijn een feest voor alle zintuigen en stuk voor stuk very Instagrammable!

Dat smaak wereldwijd als belangrijkste aankoopreden voor brood en banket wordt genoemd, is een van de conclusies die naar voren komt uit Taste Tomorrow, het grootste consumententrendonderzoek ter wereld dat zich richt op bakkerijproducten zoals brood, banket en chocolade.

De laatste versie van het onderzoek omvat de input vanuit veertig verschillende landen en ruim zeventienduizend consumenten. Het driejaarlijkse onderzoek is belangrijk voor Puratos.

‘Voor ons staat de consument centraal in álles wat wij doen’, benadrukt Le Duc. ‘Taste Tomorrow is daarom hét uitgangspunt voor al onze activiteiten. Smaak, versheid en gezondheid vormen vanuit dit onderzoek de zogenaamde bakkerij-driehoek: de drie meest belangrijke factoren bij aankoop van bakkerijproducten.’

Verrassende smaken en structuren

Traditionele smaken winnen het nog altijd van bijzondere smaken. Uit Taste Tomorrow blijkt echter dat steeds meer consumenten nieuwsgierig raken naar aparte smaken of smaakcombinaties. ‘In ons onderzoek zien wij dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd is in smaken vanuit alle hoeken van de wereld’, aldus Le Duc.

‘Denk bijvoorbeeld aan matcha, vijgen of kurkuma. Mensen staan echt open voor andere producten en smaken, zéker wanneer deze met klassiekers worden gecombineerd. Kijk voor nieuwe ideeën eens in het zuivelschap of chocoladevak van je supermarkt of laat je inspireren door de voorbeelden in de kaders bij dit artikel. Als je wilt dat er nieuwe mensen op je bedrijf afkomen, moet je een vernieuwend assortiment brengen. De groep consumenten die nieuwe smaken zoekt, groeit.’

Supermoon
Supermoon Bakehouse in New York verkoopt de meest creatieve patisserie, zoals veelkleurige zoete en hartige croissants en donuts gevuld met lavendel en honing of met aardbei, rabarber en basilicum. Het richt zich echter niet alleen op smaken, maar ook op de impact van verschillende texturen. Hun meest bekende product, de coco-pine cruffin, is daarvan een goed voorbeeld. Het is een kokosroomgebakje met banketbakkersroom met een ananas-citroengrasvulling, een glaçage van kokos met geraspte kokos en een toefje room met een gedroogd stukje ananas als decoratie.

Textuur

Een andere belangrijke verschuiving binnen smaak is dat de textuur van een product ook steeds belangrijker wordt. Minstens zo belangrijk als de smaak zelf. ‘Texturen in een product versterken de eetervaring en maken een product ook visueel interessanter’, vindt Le Duc.

‘Eén op de twee Nederlanders geeft aan producten met verschillende structuren te verkiezen boven bijvoorbeeld een traditionele slagroomtaart. Consumenten willen met al hun zintuigen verrast worden. Creëer daarom multi-sensorische producten: verschillende laagjes met afwijkende structuren en smaken zijn een feest voor alle zintuigen.’

Smoobees

Puratos heeft recent Smoobees geïntroduceerd: zachte pareltjes met een smeuïge textuur, die in cakeproducten zorgen voor een rijke smaak én uiteenlopende texturen bij elke hap. ‘Voor de consument anno 2020 is textuur de nieuwe smaak’, zegt Daniel Malcorps, CEO van Puratos.

‘Deze trend hebben wij omgebogen naar een echte innovatie, die gemakkelijk kan worden gebruikt in een professionele bakkerijomgeving.’ De zachte pareltjes maken het bakkers niet alleen mogelijk zonder injectieapparatuur of technisch ingewikkelde processen een zachte en crèmige textuur toe te voegen aan gebak, maar bieden ook een nieuw smaakpalet. De Smoobees zijn er namelijk in verschillende smaken, zoals citroen, bosbes en karamel.

‘Instagrammable’

En daar komt meteen nóg een belangrijk aandachtspunt om de hoek kijken. Naast smaak, versheid en gezondheid speelt namelijk ook het uiterlijk van brood en banket een steeds grotere rol in de aankopen van de consument. ‘Het uiterlijk van een taart moet de smaak representeren. Een groen taartje kan geen aardbeientaart zijn, tenzij er wat aardbeien bovenop liggen als decoratie’ legt Le Duc uit.

‘Daar komt bij dat brood- en banketproducten tegenwoordig ‘Instagram-mable’ moeten zijn. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de Amerikanen wekelijks online foto’s van hun maaltijd deelt. Dat consumenten graag op social media laten zien wat zij eten en zo wellicht anderen inspireren hetzelfde te doen, is voor producenten van voeding natuurlijk prachtige free publicity. De moeite waard om op in te spelen!’

Dit artikel is gesponsord door Puratos.