Crowdfundactie Wereldbol succesvol verlopen

Crowdfundactie Wereldbol succesvol verlopen
Wereldbol

De crowdfundactie om het anti-hongerbroodje De Wereldbol goed in de markt te zetten, is afgerond. Het minimumbedrag van €17.500 is ruim gehaald. Doel is nu om de bol aan het einde van 2019 in minimaal honderd bakkerswinkels verkocht te krijgen.

De crowdfundingactie voor De Wereldbol heeft 132 investeerders getrokken, die gemiddeld €139 euro inbrachten. Minimaal moest de actie €17.500 opleveren, maximaal €35.000. De campagne is succesvol afgerond nu in totaal €18.410 is opgehaald, zo laat de organisatie weten.

De Wereldbol is een initiatief van de Stichting Driekant Inspireert. Het idee ervoor is afkomstig van Kees Klomp, hoogleraar betekeniseconomie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam.

In totaal was €27.500 nodig om De Wereldbol goed op de kaart te zetten. De Stichting Driekant Inspireert droeg al €10.000,- bij. Het overige geld komt dus nu uit de crowdfundingsactie.

(tekst loopt door na de video)

Minimaal honderd bakkerswinkels

Het geld is nodig voor marketing en communicatie van het broodje. 'We willen natuurlijk graag dat miljoenen mensen in Nederland weten dat de Wereldbol bestaat en ze motiveren om de Wereldbol te kopen en te eten. Om dit goed aan te pakken is geld nodig, voor een goede website, promotie(materiaal), productontwikkeling, dekking van de aanloopkosten, een app, maar ook voor transport en logistiek', aldus de initiatiefnemers.

Doel is nu om de bol aan het einde van 2019 in minimaal honderd bakkerswinkels verkocht te krijgen en daarmee honger voor een deel de wereld uit te krijgen. 'Hiermee maken we een belangrijke eerste aanzet om in 2030, samen met The Hunger Project, een einde te hebben gemaakt aan wereldwijde honger. Wij vinden het onacceptabel dat vandaag de dag 821 miljoen mensen in structurele hongersnood leven. Dat terwijl honger het grootst oplosbare probleem ter wereld is’, laten de bedenkers weten.

Receptuur van Driekant Zutphen

Het brood is ontwikkeld in de Driekant bakkerij in Zutphen door bakkers Henk Smit en Piet Smit, broodspecialisten uit een familie die het bakkersambacht al ruim honderd jaar uitoefent. Het Wereldbol-team bestaat verder uit: Kees Klomp, Michel Martens, Marijn Smit en Miranda Varenbrink. 'Wij geloven écht dat een wereld zonder honger binnen handbereik ligt. Niets doen, doet niets.’

(tekst loopt door na de video)

Gelanceerd op Bakkersvak

Op 10 maart 2019 is het anti-hongerbroodje officieel gelanceerd op de bakkersbeurs Bakkersvak in Gorinchem. Doel van de verkoop van De Wereldbol is om honger in de wereld tegen te gaan, via The Hunger Project. 'Miljoenen mensen hebben honger en dat vinden wij onaanvaardbaar. Daarom hebben wij De Wereldbol ontwikkeld. Wie een Wereldbol eet, helpt mee om honger de wereld uit te krijgen', aldus de initiatiefnemers.

The Hunger Project

Ouwel Wereldbol

The Hunger Project is een internationale organisatie die zich inzet tegen honger. Met als doel om in 2030 de honger de wereld uit te hebben. Per verkochte Wereldbol wordt €0,30 afgedragen  aan het project. De organisatie stimuleert de zelfredzaamheid mee van mensen in hongergebieden.

De ouwel, de ronde eetbare sticker op De Wereldbollen, geeft de echtheid aan en garandeert de afdracht aan The Hunger Project. 'Met iedere hap van De Wereldbol komt zo een hongervrije wereld dichterbij', zeggen de initatiefnemers.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.