Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar bakkers op hun eigen manier een draai aan kunnen geven. Uiteraard kwamen deze trends voorbij op de Free From Food beurs in Amsterdam.
Peijnenburg wil los komen van het imago 'toetje van het ontbijt' en voegt daarom een suikervrije én een volkoren-suikervrije variant toe aan het assortiment. De nieuwe recepturen zijn gebaseerd op cichoreiwortelvezel en xylitol. Deze ingrediënten dienen als vervanging voor suikerstroop.
De Free From and Functional Expo vindt op 22 en 23 november voor de tiende keer plaats in Amsterdam RAI. Centraal staat de toekomst van veganistische, plantaardige, biologische, functionele en gezonde voeding. Niet alleen tonen standhouders uit binnen- en buitenland hun noviteiten, ook is er een interessant conferentieprogramma met onder meer lezingen van Dawn Foods over de mogelijkheden voor plantaardig gebak en Zeelandia over de introductie en uitdagingen van glutenvrije producten.
Het aanbod in plant-based en andere better for you-producten groeit harder dan ooit. De traditionele bakker en de banketafdeling van de supermarkt blijven hierin nog behoorlijk achter, signaleert Dawn Foods. Terwijl de consument de producten online en binnen horeca en foodservice wél vindt. 'Zorg dat je de binding met de lokale consument niet kwijtraakt.'
Een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen van de wereld is het: de SIAL in Parijs. Er is bijna een hele hal gewijd aan bakerijproducten. Bakkerswereld nam een kijkje, zette diverse trends op een rij en maakte een korte podcast met Van Strien Banketbakkers.
Via verpakkingskenmerken als kleur en informatie kan bij de consumenten de verwachting worden gewekt dat producten zoeter smaken. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR). Deze methode kan voor bakkerijen een hulpmiddel zijn bij suikerreductie.
Een ongelijke verdeling van suiker in een product kan een oplossing zijn voor de suikerreductie in de banketbakkerij. Uit onderzoek van de WUR blijkt dat als de eerste hap zoet is, consumenten ook de daarop volgende happen als zoet beoordelen. Dit werd duidelijk tijdens de workshop 'Consument en herformuleren' van Wageningen University & Research (WUR).
Het Diabetes Fonds organiseert van 7 juni tot en met 13 juni voor de vierde keer de Nationale Suiker Challenge. Het doel is om minimaal 75.000 Nederlanders een week lang zonder toegevoegde suikers laten eten en drinken. Ook wil het Diabetes Fonds de voedingsindustrie en de overheid uitdagen om te kijken naar manieren om Nederland gezonder te maken.
Het Zadkine Brood & Banket College besteedt aandacht aan nieuwe productinnovaties en gezonde(re) voeding. Zo liet Dennis van Teylingen van Imkerij De Traay tijdens een gastcollege zien hoe met honing heerlijke banketproducten gemaakt kunnen worden.
Een goede bakker weet waarom een bepaalde combinatie van ingrediënten en handelingen tot een smakelijk resultaat leidt. Daarom start HAS Bedrijfsopleidingen na de zomer met de cursus Bakkerijtechnologie. Ook worden een cursus Levensmiddelenchemie en een workshop Zout- en suikerverlaging gehouden.
Sonneveld Group B.V.
FreshRecruitment
Bekijk vacatures