Na grote groei in Duitsland breidt het bedrijf nu ook uit naar Nederland. Justus Lauten, oprichter van foodforecast, vertelt hoe AI de bakkerijsector kan transformeren.
Kun je jezelf en foodforecast kort aan onze lezers voorstellen?
'Mijn naam is Justus Lauten en samen met Jan Brormann ben ik de oprichter van foodforecast. In 2019 hebben wij, in samenwerking met drie Duitse bakkerijen, een AI ontwikkeld die nauwkeurige verkoopprognoses kan voorspellen en bakkerijen zo kan helpen de juiste balans te vinden tussen voldoende beschikbaarheid en minimale derving. Dit doen we door historische verkoopdata te combineren met externe factoren die relevant zijn voor bakkerijen zoals het weer, feestdagen en evenementen. Het grote voordeel van AI is dat het een zelflerend systeem is dat patronen in het koopgedrag herkent.'
Rekent een ervaren medewerker niet net zo goed -of beter- zonder AI?
'In de praktijk zien we dat de AI doorgaans betere prognoses maakt dan de werknemers die de orders plaatsen, maar met genoeg tijd, data-analyse en de juiste interpretatie van weersvoorspellingen kan een medewerker vergelijkbare of betere resultaten behalen. Echter, gezien de personeelstekorten en de behoefte aan ervaren medewerkers hiervoor, is het in veel gevallen efficiënter om de AI de prognoses te laten voorspellen. Medewerkers kunnen de voorspellingen nog steeds aanpassen indien nodig.'
Hoeveel tijd bespaart dit de bakker daadwerkelijk?
'Tijdwinst is inderdaad een van de grootste voordelen. Bakkers kunnen wekelijks uren besteden aan het maken van inschattingen over hoeveel producten ze moeten bakken, maar AI kan dat proces automatiseren. Bakkerijen kunnen 90% tijdswinst behalen, uit ervaring komt dit neer op minimaal 90 uur of 11 volledige werkdagen per jaar per winkel.'
Helpt het ook om verspilling te verminderen en hoe groot is het effect daarvan in de praktijk?
'Ja, dat is een van de belangrijkste voordelen van AI-forecasting, vooral in een sector zoals de bakkerij waar overproductie direct leidt tot verspilling. Door AI in te zetten, kun je beter voorspellen hoeveel brood of gebak er daadwerkelijk verkocht zal worden, zodat je de productie beter afstemt op de vraag. Dit leidt naast een verlaging van de verspilling ook tot een mooie kostenvermindering. Bakkers met wie we werken, verlagen hun retouren tot wel 30%.'

'Daarnaast zal de omzet van de bakker stijgen vanwege een betere beschikbaarheid van producten. Producten die voorheen vaak vroegtijdig waren uitverkocht, zijn nu nog tot einde dag beschikbaar. Dit zorgt voor zowel hogere winstgevendheid als klanttevredenheid.'
Is AI-forecasting ook relevant voor kleinere bakkerijen?
'Zeker. AI-forecasting biedt voordelen voor bakkerijen van alle formaten. In Duitsland werken we met kleinere lokale ketens met 4 vestigingen, tot grotere ketens met meer dan 200 vestigingen samen. We hanteren een flexibele prijsstructuur op basis van een maandelijks bedrag per vestiging, zodat het voor elke bakkerij, groot of klein, financieel interessant is.'
Zorgt de implementatie van de AI voor een grote verandering voor de klant?
'De implementatie van onze software is relatief eenvoudig. We integreren de AI in de systemen die de bakkerij al gebruikt, zoals het kassasysteem of het ERP-systeem. Dit betekent dat de bakkerij geen grote aanpassingen hoeft te maken. Het grootste verschil is dat er nu AI-ondersteunde inzichten zijn die het bestel- en productieproces verbeteren.'
Wat zou je bakkerijen willen meegeven die overwegen AI-forecasting te gebruiken?
'Ik zou bakkerijen willen aanmoedigen om open te staan voor de mogelijkheden die technologie biedt. AI-forecasting is geen futuristische technologie, maar een praktische oplossing die direct kan bijdragen aan een efficiënter en winstgevender bedrijf. Neem contact met ons op en start met een gratis proefperiode om de voordelen zelf te ervaren. Het kan niet alleen je voedselverspilling drastisch verminderen, maar het zal ook de werkdruk verlichten en je processen optimaliseren, wat uiteindelijk leidt tot een hogere klanttevredenheid en meer winst.'
Dit artikel is gesponsord door foodforecast.