Enquête Bakkerspanel: behoud van personeel en klanten is grootste uitdaging

Enquête Bakkerspanel: behoud van personeel en klanten is grootste uitdaging

Meer dan de helft van de bakkers in Nederland ziet het verwerven en behouden van goed personeel als grootste uitdaging in hun hedendaagse bedrijfsvoering. Het vasthouden van klanten aantrekken van nieuwe staan eveneens bovenaan de lijst.

Dat blijkt uit de uitkomsten van de enquête die Het Bakkerspanel in april 2021 onder circa 200 bakkers in Nederland heeft gehouden. Aan de bakkers is gevraagd wat hun grootste uitdaging is voor de toekomst. Ook consumenten zijn bevraagd op hun wensenlijst om te (blijven) kiezen voor de bakker.

Meer dan de helft van de bakkers ziet een uitdaging in het houden van goed personeel. Gevolgd door het vasthouden van klanten die de weg terug naar de bakker hebben gevonden tijdens de corona-periode. Ten derde staat het aantrekken van nieuwe klanten op de uitdagingenlijst.

Mochten ondernemers blijvend kampen met een tekort aan goed geschoold personeel dan overwegen zij als eerste om het assortiment te verkleinen, zo blijkt uit een eerder onderzoek. Een andere aanpassing die door bakkers wordt overwogen is het (meer) gaan werken met diepgevroren producten.

En wat wil de consument?

Winkelpersoneel dient de klant vanaf 13 december desgevraagd alle productinformatie over onverpakte producten te kunnen verstrekken. Foto: Diederik van der Laan.
Foto: Diederik van der Laan.

En wat wil de consument? Uit het onderzoek van Het Bakkerspanel in april 2021 onder 1.000 consumenten komt naar voren dat consumenten voor de bakker kiezen vanwege de lekkere en verse producten. Belangrijkste reden om bakkerijproducten níet bij de bakker te kopen maar in de supermarkt, is een hogere prijs.

Een breed assortiment is wel belangrijk maar niet doorslaggevend bij de keuze om wel of niet naar de bakker te gaan. Een smaller assortiment als oplossing voor een personeelstekort hoeft zodoende geen probleem te zijn. Wel moet de bakker producten in zijn assortiment hebben waarvoor de consument wil omfietsen.

Onderscheiden met ambachtelijke en luxe broodsoorten

Consumenten is ook gevraagd hoe aantrekkelijk zij bepaalde veranderingen in het assortiment vinden. Aanpassingen in ambachtelijke en luxe broodsoorten scoren daarin het hoogst. Het is voor de bakkerij-ondernemer daarom belangrijk om zich ten minste met enkele broodsoorten te onderscheiden van collega-bakkers en supermarkten. Welke broodsoorten wil hij zelf bakken om zijn ambacht te tonen, waar vult de bakker die aan met bijvoorbeeld diepgevroren brood om toch een wat breder assortiment te hebben? Op die manier kunnen de verwachtingen van de consument worden ingevuld en kan de bakker toe met minder (geschoold) personeel, concludeert Het Bakkerspanel.

Volgende enquête in augustus

Het panel houdt in augustus de volgende enquête onder de bakkers. De komende maanden wordt bepaald welke vragen worden gesteld. Bakkers, ondernemers, winkelmedewerkers die hiervoor onderwerpen willen aandragen, kunnen een mail sturen naar j.claessens@bakkerspanel.eu. De resultaten worden geanonimiseerd verwerkt en niet-traceerbaar verwerkt en gedeeld met de sector.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte hierna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij enkele vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Enkele jaren geleden keerde Anne Mieke terug naar Bakkerswereld, dat inmiddels meer is dan een magazine in print alleen; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vast team vertrouwde freelancers.