Spronk ziet steeds meer meiden in de bakkerij
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
In de wereld van koelinstallaties zijn duurzaamheid en milieuwetgeving belangrijke onderwerpen. In 2030 moeten bijvoorbeeld in de EU synthetische koudemiddelen (freon) georganiseerd uitgefaseerd zijn uit koelinstallaties. Perry Houx van KOMA: 'Al sinds 2012 zijn wij daarom bezig met het ontwerpen en produceren van een CO2-booster en standalone-compressoroplossingen. Oplossingen met deze natuurlijke koudemiddelen waren nog niet voorradig in de bakkerijmarkt.'
Bakkers worden vaak overspoeld met vragen. 'Dit is op te lossen door de processen beter te stroomlijnen', zegt Johan Hartog van Kassamaat. 'Dat geeft rust en overzicht. Zo kan de bakker zich beter focussen op zijn bedrijf én verder doorgroeien.'
In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten uit de bakkerij- en voedingsbranche. Ze worden hier gebundeld en aangevuld met nieuwe berichten. Onder meer: Opnieuw subsidie voor werken met statushouders, Hans Heiloo laat cheesecake-bereiding zien aan Keuringsdienst van Waarde, de cao-onderhandelingen voor het ambacht gaan verder op 26 maart, subsidies vanuit Sociaal Fonds Bakkersbedrijf (SFB) moeten eerder aangevraagd worden.
Op de IJs-Vak, begin maart in de Evenementenhal Gorinchem, zijn tal van trendy smaken belicht. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste ijstrends op een rij.
In de zesde aflevering van Kletskoek, opgenomen tijdens Bakkersvak, staat de toekomst van brood centraal. Gaan we richting vers brood dat snel geconsumeerd moet worden, of is lang houdbaar brood de oplossing om verspilling te verminderen? En welke impact heeft dat op het imago van brood?
'Brood- en banketambassadeurs kennen we in vele vormen en maten. Als eerste denk ik hierbij aan het Nederlands Bakkerijmuseum uit Hattem', schrijft Wim Kannegieter in zijn column voor Bakkerswereld. Maar er is meer.
Was er op de ISM een chocoladebedrijf te vinden zonder een Dubaistyle-reep in het assortiment? Ja, maar het aantal bedrijven met een reep met de groene, knapperige vulling waren talrijk. Zelfs een producent van weipoeder haakte aan bij de hype die al bijna een jaar duurt. Gelukkig waren er ook andere trends waar te nemen in chocola.
'Broodje Elvis' is uitgeroepen tot winnaar van het eerste NK Broodbeleggen. Uit alle meer dan 440 inzendingen is deze brioche met pindakaas, banaan, bacon en jam uitgeroepen tot winnaar door Friso en Martijn Nelis van @Broodjestester en het Nederlands Bakkerij Centrum.
Gevulde croissants zijn populairder dan ooit, van luxe pistachecreaties tot hartige varianten met pulled pork. De trend blijft zich ontwikkelen en bakkers kunnen met verrassende combinaties het verschil maken.
Een innovatief product bedenken is één ding, maar hoe verkoop je het? Chenna van der Voort uit Zoutelande (23) bewijst dat een slimme socialemedia-aanpak, de juiste influencer en consistente merkbevordering het verschil maken. Haar Bolusbar is dé foodhype van dit moment. Wat kan de ambachtelijke bakker van haar aanpak leren?
Speciaal voor Bakkerswereld stelt Kiki Suijkerbuijk de receptuur beschikbaar van deze vrij eenvoudig te maken paasnestjes. Dankzij de goede looks van deze passievruchtpaassoezen, kunnen (banket)bakkers hun paasomzet aanjagen.
Speciale dagen zoals de Dag van de Croissant of Internationale Vrouwendag vormen een uitgelezen kans om nieuwe klanten aan te trekken en vaste klanten iets bijzonders te bieden. Hoe speel je slim in op deze inhaakdagen? NBOV deelt praktische tips.
Laatst kwam mijn winkeldame verontwaardigd naar achteren lopen. Er was net een klant in de winkel geweest en die wilde een specifieke koek hebben, maar die hadden we niet.
Valentijnsdag biedt bakkers de kans om hun creativiteit te tonen en klanten te verrassen met bijzondere lekkernijen. Zeker nu deze feestdag steeds populairder wordt onder jongere generaties. In dit artikel geven we tips voor een succesvolle verkoop.