Spronk ziet steeds meer meiden in de bakkerij
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
'We zien dat steeds meer meiden het leuk vinden om bakker te worden', zegt Harm Spronk in het interview dat hij eind vorig jaar gaf voor de Trendingspecial van Bakkerswereld. Het omgekeerde is ook waar.
In de wereld van koelinstallaties zijn duurzaamheid en milieuwetgeving belangrijke onderwerpen. In 2030 moeten bijvoorbeeld in de EU synthetische koudemiddelen (freon) georganiseerd uitgefaseerd zijn uit koelinstallaties. Perry Houx van KOMA: 'Al sinds 2012 zijn wij daarom bezig met het ontwerpen en produceren van een CO2-booster en standalone-compressoroplossingen. Oplossingen met deze natuurlijke koudemiddelen waren nog niet voorradig in de bakkerijmarkt.'
Bakkers worden vaak overspoeld met vragen. 'Dit is op te lossen door de processen beter te stroomlijnen', zegt Johan Hartog van Kassamaat. 'Dat geeft rust en overzicht. Zo kan de bakker zich beter focussen op zijn bedrijf én verder doorgroeien.'
Een hamburger tussen twee sneetjes Fries suikerbrood. In Sneek is dit inmiddels een doorslaand succes. Snackbar De Kolk trok er tijdens de Sneekweek de aandacht mee, maar na een lovende review van foodvlogger Snackspert ging de zogeheten Suikerbrood Smashburger pas écht door het dak.
Het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen bereidt een nieuwe broodcampagne in Nederland en België voor. De aanvraag voor EU-subsidie om dit in 2026 voor elkaar te krijgen, is de inmiddels deur uit. Centraal thema is 'Brood en Gezondheid'. NBC-directeur Frank Janssen licht de aanvraag toe, aangevuld met zijn visie op de sector. Volgens hem staat er een nieuwe generatie bakkers op, die het ambacht gaat redden. 'We moeten als sector 'minder saai' gevonden worden.'
Granenmerk Holie introduceert de Sugar-Score, een online tool die het suikergehalte van ontbijt- en tussendoorproducten transparant maakt. De score - van A tot C - biedt niet alleen consumenten houvast, maar signaleert ook richting bakkers de toenemende vraag naar suikerbewuste receptuur en heldere productinformatie.
Chefs Samuel Levie van worstenmakerij Brandt & Levie, en Joris Bijdendijk van onder meer restaurant Rijks en Wils Bakery Café in Amsterdam, lanceerden onlangs hun boek Broodjes van Sam & Joris. Het staat vol recepten voor origineel belegde broodjes. Eén ervan is de momenteel erg populaire bánh mì.
Uit nieuw onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) blijkt dat de voorkeur voor zoet moeilijk te veranderen is. Zelfs na zes maanden een strikt zoetarm dieet blijft de trek in zoet onverminderd groot.
De rendabele bakkerij van de toekomst? Die draait niet alleen om kosten drukken, slimmer automatiseren of de nieuwste oven. Die draait om fans en ambassadeurs. Niet alleen buiten je bedrijf, maar vooral ook daarbinnen.
Tijdens de graneneditie van de Polder Parade: Keten met Eten, eind juni in Lelystad, stond één gewas centraal: graan van eigen bodem. De centrale vraag: hoe brengen we Nederlands graan weer terug op ons bord - en in onze bakkerijen?
Consumenten hechten steeds vaker waarde aan lokale producten. Bakkers kunnen hierop inspelen door samenwerking te zoeken met lokale, ambachtelijke ondernemers. Dat kan op veel verschillende manieren. Drie bakkers vertellen op welke manier ze inspelen op de toenemende vraag naar streekproducten.
Van elektrotechniekstudent tot vakman in de patisserie: Joris Broekmans (21) koos bewust voor een ander pad dan gepland. In de bakkerij van zijn ouders vond hij tijdens de coronapandemie zijn roeping. 'Het product moet goed zijn, maar het gehele proces moet ook goed geregeld zijn', aldus Broekmans.
In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten uit de bakkerij- en voedingsbranche in de maand mei. Ze worden hier gebundeld en aangevuld met nieuwe berichten. Onder meer: het Voedingscentrum moet fors bezuinigen, waardoor project 'De gezonde schoolkantine' in het gedrang komt. De Baketainer voor Oekraïne is klaar voor vertrek, en ruim 14 meer omzet in biologische winkels.
Duurzame ingrediënten, vegan-opties, glutenvrije varianten en bijzondere vullingen vormen de voedseltrends voor de komende jaren. Tijdens IBA 2025 in Düsseldorf lag de focus in de ingrediënten- en smaakrange vooral op innovatie en gezondheid, waarbij consumententrends een belangrijke rol spelen. Zelfs oplossingen voor het personeelsvraagstuk worden deels gezocht in ingrediënten.
'Baking New Ways' was het inspirerende motto van IBA 2025, de toonaangevende vakbeurs in Düsseldorf waar de bakkerijsector samenkwam om de nieuwste technologische oplossingen en innovaties te ontdekken. Bakkerswereld ging op onderzoek uit en deelt in dit artikel haar eerste indrukken, inclusief een bijzondere opening die de toon zet voor de toekomst.