Taste Tomorrow onthult: definitie versheid evolueert

Taste Tomorrow onthult: definitie versheid evolueert

Voor veel consumenten bepaalt de versheid van een product de kwaliteit. Om de versheid te bepalen, gebruiken ze al hun zintuigen. Ruikt een product vers, ziet het er vers uit en voelt het vers aan? Puratos' wereldwijde, driejaarlijkse consumenten-trendonderzoek Taste Tomorrow toont echter aan dat de definitie van versheid evolueert. Wat beschouwt uw klant tegenwoordig als vers?

Versheid van voedsel vormt voor veel consumenten een cruciaal element als het gaat om de aankoopbeslissing. In de bakkerijdriehoek van het consumenten-trendonderzoek Taste Tomorrow vormt het, naast smaak en gezondheid, de derde pijler. In Nederland scoort vers iets lager dan in andere Europese landen, omdat wij in Nederland gewend zijn aan dagvers brood en banket. Bij de landen om eens heen ligt dat anders. Bijvoorbeeld in Engeland kan brood wel een maand houdbaar zijn en in Duitsland wordt het merendeel van banket via de diepvries verkocht.

Criteria voor versheid

Versheid definieert de kwaliteitsbeleving van een product. Bijna de helft van alle consumenten wereldwijd verwacht dat de versheid op hetzelfde niveau zal blijven als vandaag. Drie op de tien consumenten verwacht dat voedsel in de toekomst nog verser zal worden. Opvallend is dat de definitie van versheid sinds 2015 blijkt te evolueren. Consumenten blijven hun zintuigen gebruiken om de versheid van een product te bepalen. Ze keuren het door middel van de geur die het verspreidt, op het zicht en door aanraking.

Wakker worden met ’s werelds beste geuren
Praktik Bakery in Barcelona is de eerste hotelbakkerij ter wereld. De bakkerij vormt het hart van dit boetiekhotel. Zo worden hotelgasten wakker met de beste aroma’s: de geur van versgebakken brood, rechtstreeks uit de oven. Het bakproces vindt in het volle zicht plaats en gasten kunnen ook zelf leren broodbakken tijdens een workshop.

De uitkomsten van Taste Tomorrow in 2019 brengen daarnaast een nieuw criterium aan het licht. Steeds vaker gebruiken consumenten de houdbaarheidsdatum of de houdbaarheid als een manier om de versheid van gebakken goederen te beoordelen. Met andere woorden: men beoordeelt de tijd dat het product kan worden bewaard zonder ongeschikt te worden voor consumptie. Dit houdt rechtstreeks verband met de vraag hoe ver het product in de tijd verwijderd is vanaf het moment dat het is gemaakt.

Een langere houdbaarheid draagt overigens niet bij aan de versperceptie. Integendeel: hoe langer een product houdbaar is, hoe minder vers de consument denkt dat het is.

Versbeleving

Veel consumenten geven de voorkeur aan vers voedsel boven verpakt of bevroren voedsel. Zorg dus dat je producten versheid uitstralen, bijvoorbeeld door met ingrediënten te werken die aansluiten bij de seizoenen. Een aardbeienslof in mei kent een veel grotere versbeleving dan een aardbeienslof in de winter.

Consumenten kijken naar de houdbaarheid om de versheid van gebakken goederen te beoordelen”

Verspreid de geur van versgebakken producten, toon de knapperige ‘look and feel’ en bied consumenten de kans om te zien waar en wanneer het product is gemaakt. Een brood dat net uit de oven komt of een heerlijk geurende, warme boterkoek of appeltaart: groter kan het bewijs van versheid niet zijn. Een impulsaankoop is dan gauw gedaan.

Ook het ter plekke afwerken of decoreren van producten draagt bij aan de versbeleving. Tot slot doet ook verpakking veel voor versperceptie. Een papieren zak geeft een veel groter ‘versgevoel’ dan een blisterverpakking.

Gebruik fruit en ingrediënten uit het seizoen om de versheid van producten te benadrukken. Ter plekke afwerken of decoreren draagt bij aan de versbeleving.

Verpakt of ingevroren

Het toenemende belang van de houdbaarheidsdatum in de perceptie van versheid maakt dat verpakt en bevroren voedsel een ander imago krijgt. Van alle ondervraagde consumenten in het onderzoek vindt maar liefst 86 procent vers voedsel van duidelijk betere kwaliteit dan verpakt of bevroren voedsel. Slechts een derde van de ondervraagden denkt dat verpakt voedsel van goede kwaliteit is en veertig procent denkt dat diepvriesproducten van goede kwaliteit zijn.

Verkoopt u verpakte of ingevroren producten? Vertel hierbij dan heel duidelijk waar en wanneer het is gemaakt en wat de specifieke voordelen zijn van verpakken of invriezen.

Langer vers
FreshPaper-vellen zijn een nieuwe en bekroonde manier om gebakken producten langer vers te houden. Een vel FreshPaper, dat is doordrenkt met krachtige, biologische en plantaardige ingrediënten, houdt bagels, koekjes, muffins en grote of kleine broden op een natuurlijke manier twee- tot viermaal langer vers. FreshPaper is ook verkrijgbaar voor kaas, groenten en fruit.

Transparantie

Uit Taste Tomorrow blijkt dat een open oven een magnetische aantrekkingskracht heeft op consumenten. Dat past helemaal bij de beleving van vers. Een oven in het zicht communiceert immers moeiteloos het idee van versheid en verspreidt een onweerstaanbaar aroma.

De Pastryclub in Eindhoven gaat nog een stapje verder. Patissier en eigenaar Jurgen Koens: ‘Wij doen álles in het zicht van de klant. De productie vindt plaats achter de toonbank en ook de open opslag zorgt voor een volledig transparant concept. Hierdoor hoeven wij geen enkele moeite te doen om de klant te overtuigen dat alles wat we bakken kakelvers is en die beleving van versheid over te brengen.’ Voor hem is transparant werken ideaal. ‘Ik heb niets te verbergen. Integendeel: ik ben ontzettend trots op wat wij doen!’

Taste Tomorrow is het grootste consumententrendonderzoek ter wereld dat zich richt op bakkerijproducten zoals brood, banket en chocolade. De laatste versie van het onderzoek omvat de input vanuit veertig verschillende landen en ruim zeventienduizend consumenten. Het driejaarlijkse onderzoek is belangrijk voor initiatiefnemer Puratos, omdat de consument centraal staat in alles wat zij doet. Taste Tomorrow is daarom hét uitgangspunt voor alle activiteiten.

Dit artikel is gesponsord door Puratos