Alles over Consumentenvertrouwen

Ivo van Dijkhuizen

Hoe bruin is bruinbrood?

In augustus 2023 schreef ik een blog over de waarde van een uniforme vezelmeter voor de gehele broodsector. Jammer genoeg is op dit onderwerp weinig collectieve beweging te signaleren. Er zijn zelfs nog steeds supermarkten die een 'buitencategorie' voor vezels hanteren: 'extra vezelrijk', terwijl dit helemaal geen houdbare claim is. Centrale regie op de vezelmeter blijft toch echt aan te bevelen.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Column Joep: 'Word de held van de buurt!'

Krijg jij ook kriebels bij het horen van een nieuwe sponsorvraag van een lokale vereniging of een goed doel? Begrijpelijk. Maar in plaats van te zuchten, kun je deze verzoeken zien als een uitgelezen kans om de held van jouw buurt te worden!

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag term volkoren niet claimen'

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag term volkoren niet...

Volkorenproducten mogen alleen zo heten als al het gebruikte meel is gemaakt van hele graankorrel. De NVWA onderzocht 190 volkorenproducten van 7 grote supermarktketens. De organisatie controleerde of de volkorenclaim terecht was. Bij een kwart van de producten mocht dat niet.

Foto: archief Bakkerswereld/Van de Kletersteeg

Tarwe, brood, gluten en gezondheid: waar staan we anno 2024/2025?

Wat doet de consumptie van brood, tarwe en gluten met de gezondheid van de mens? Zijn  (buik)klachten die consumenten zeggen te ervaren, zeker wanneer berichten over vermeende 'gevaren van brood' weer oplaaien, gestoeld op waarheid? Wetenschappers Fred Brouns en Daisy Jonkers gaan hier in een reeks artikelen in Bakkerswereld op in. Vandaag deel 1.

Wim Kannegieter: 'Achter de schermen gebeurt meer dan consumenten zien.'
Foto: Jan Willem Schouten

Column: 'Brood als de grote verbinder'

We kunnen allemaal de positieve aspecten van het consumeren van brood benoemen. Daarbij komen we automatisch uit op vezels, brandstof voor het lichaam, jodiuminname en de aanwezigheid van mineralen als ijzer, koper en magnesium.

Bartels brengt verleden naar heden: 'Klanten moeten huppelend de winkel verlaten'

Bartels brengt verleden naar heden: 'Klanten moeten huppelend de...

Bianca Bartels, auteur van het boek Brood op de plank, zit als derde generatie bakkersdochter dichter op het deeg dan ze zelf bevroedde. Speciaal voor Bakkerswereld duikt ze in de bakkerijgeschiedenis van haar ouders en legt vragen daarover voor aan hedendaagse specialisten. Vandaag deel 5 met Joep Gommans van Bakkerijsupport over klantenbinding en een optimaal assortiment.

Kinderen uit groep 7 en 8 wordt gevraagd mee te denken over het interieur van 'hun bakker op de hoek'. Foto's: Infrashop

Dit is hoe Korengoud jonge klanten laat meedenken over 'hun bakker op...

Nadat in 2022 de winkel van bakkerij Korengoud in Den Bosch is vernieuwd, in samenwerking met Infrashop, staat bakkersfamilie Van de Vin voor een nieuwe uitdaging. In het voorjaar van 2024 opent het bakkersbedrijf een derde vestiging in een nieuw winkelcentrum in de nieuwe woonwijk De Grote Wielen in Rosmalen.

Klantvriendelijkheid en binding met de buurt zijn twee belangrijke ingrediënten voor Van Soest Chocolaterie. Foto's: Herbert Wiggerman

Franny en Rachel gaan voor duurzame relaties in plaats van...

Vakvrouwen aan het roer. Bij Van Soest Chocolatier heeft dat ertoe geleid dat deze week het 15-jarig bestaan van de 'Chocoladehemel van Amsterdam' wordt gevierd. Met vaste klanten en omwonenden. Een verhuizing, bouwsteigers, inbraken en corona-perikelen maakten eerdere vieringen onmogelijk, daarom pakken moeder en dochter Franny en Rachel ditmaal goed uit.

De Consumentenbond testte stokbrood op kleur. Wordt de consument met een donkere soort p het verkeerde been gezet?
Beeld: still Consumentengids

'Moeten we niet zorgen dat de kleur van brood matcht met de...

De Consumentenbond dook voor haar zomereditie van de Consumentengids in de wereld van het donkere stokbrood. Conclusie: 'Donker stokbrood is vaak wit.' Aanleiding voor het NBC om de sector een vraag te stellen, die raakt aan eerdere discussies over transparantie en duidelijkheid.

Besteed aandacht aan elk bordje.

'De sleutel tot succes met horeca? Over alles - en dan ook echt álles...

Veel bakkers bieden klanten de mogelijkheid om een kopje koffie met gebak of een broodje te nuttigen in of bij hun zaak. Maar een succesvolle horecatak bij een bakkerij vergt veel meer dan alleen wat tafeltjes neerzetten en een koffiemachine aanschaffen, betoogt Richard Martens van Bakker Joost.