Onlangs hebben we met één van onze klanten het grootbrood-assortiment doorgerekend. De huidige prijzen zijn nu evenwichtig opgebouwd op basis van calculatie. De historische prijzen vanuit het verleden zijn losgelaten.
Hoe ver moet een bakker de stijgende inkoopkosten doorberekenen? En zijn er alternatieven? In een Bakery Sweets Session over marktontwikkelingen deelde Theo van der Maten van Beko Groothandel/Advies zijn calculaties.
2021 is wederom een bijzonder jaar geweest met lockdowns, winkel- en horecasluitingen. Bakkers konden gelukkig openblijven. De beroepsgroep deed het bepaald niet slecht als het gaat om winkelomzetten; bakkers met lunchrooms en veel leveringen aan de horeca hebben het aanzienlijk lastiger gehad. Een tip van de sluier van de jaarcijfers over coronajaar twee. Alvast twee tips: blijf calculeren en doe aan assortimentsbeheer.
IJscentrum neemt een voorbeeld aan grote IT-bedrijven en gaat 'open source'. Het receptuurberekeningsprogramma IJscalculator staat online en wordt kostenloos beschikbaar gesteld.
In de afgelopen maanden (misschien wel jaren) is 'onderscheiden' het toverwoord binnen de ambachtelijke bakkerijsector. We moeten anders zijn dan anderen (en vooral de supermarkt) en we moeten de juiste prijs vragen voor het product. De vraag is alleen: wat is de juiste prijs? In deze bijdrage wil ik wel eens tegen een paar heilige huisjes aanschoppen.
De prijzen van roomboter blijven stijgen. Met de huidige vaart die dat neemt, is het zaak strategisch te calculeren, ook op andere grondstoffen.
Het loont om regelmatig de samenstelling van de omzet kritisch tegen het licht te houden. Welke korting geef ik aan mijn afnemers? Is die nog in overeenstemming met de inspanning die daar tegenover staat?
Over calculatie wordt veel gesproken, maar doet u het ook regelmatig? Wil je een product niet met verlies verkopen, dan is goed rekenen noodzakelijk. Niet één keer, maar telkens opnieuw. Een product dat vandaag een bijdrage levert aan de winst, kan over een half jaar verliesgevend zijn. In deel 1: inzicht in calculatie.
Er wordt maar weinig volgens het boekje gecalculeerd. Terwijl het zo belangrijk is. Sommige ondernemers hebben een kostprijs die historisch bepaald is. Elke keer gaat er € 0,05 of € 0,10 bij op. Dan is de kans groot dat je voor bepaalde producten te weinig vraagt en voor anderen te veel. Onze cijfers hebben een gidsfunctie. Er zit een zorgvuldige calculatie achter, maar wat ondernemers er verder mee doen, is aan hen.' Jan Buitelaar praat hier over het doorlopende prijsonderzoek van Beko Dienstverlening waaraan zo'n vijfhonderd bakkers meewerken.
BAKKERSWERELD - De prijs die bakkers vragen voor een 800 gram gesneden Waldkorn is te laag. Dat concludeert Beko Dienstverlening in haar onderzoek 'consumentenprijzen september/oktober
Van Delft Biscuits
Bekijk vacatures