Radicaal-sociale Greyston in 2019 naar Amsterdam

Radicaal-sociale Greyston in 2019 naar Amsterdam
De Greyston Bakery biedt elke eerstkomende sollicitant een baan. Foto: Start Foundation

De radicaal-sociale Greyston Bakery uit New York komt eind 2019 naar Amsterdam. Dat gebeurt in samenwerking met Start Foundation. De bakkerij is een productielocatie zonder eigen winkels.

De beslissing tot vestiging van Greyston in Nederland is eind vorige week genomen. Greyston Bakery wil Nederland kennis laten maken met haar gedachtegoed en methoden. Daarna wil ze verder Europa in. Maatschappelijk investeerder Start Foundation staat haar hierin bij en heeft 500.000 dollar toegezegd om de eerste voorbereidingen te starten.

De locatie in Amsterdam is nog niet bekend. Greyston vestigt zich bij voorkeur in wijken waar de doelgroep woont en leeft; waar in Amsterdam dat mogelijk is, hangt mede af van het lokale vergunningenbeleid.

Opendeurbeleid Greyston

De Greyston Bakery kent een opendeurinhuurbeleid (Open Hiring™), waardoor ze de meest radicale vorm van anoniem solliciteren ter wereld heeft. Haar producten worden al sinds 1995 geleverd aan onder andere Ben&Jerry’s, het bekende ijsmerk met een sociaal gezicht.

Radicaal-sociale onderneming

Greyston is ’s werelds meest bekende sociale onderneming. In 1982 begon de zenboeddhistische monnik Bernie Glassman de bakkerij in de staat New York en groeide ze uit tot een rolmodel voor bedrijven die meer willen betekenen in de samenleving.

Het Greyston-model werkt zo: iedereen die een baan wil, kan zijn naam invullen op een lijst. Zodra er plek is, krijgt de volgende persoon op de wachtlijst een plek aangeboden. Er worden geen vragen gesteld over verleden of gaten in het cv, en er worden geen referenties gevraagd of screenings gedaan. Daardoor krijgt iedereen die wil, de kans om te werken, ongeacht de opleiding, werkgeschiedenis of sociale barrières uit het verleden, zoals een crimineel verleden, dakloosheid of drugsgebruik.

Winst uit de bakkerij steunt de non-profit-Greyston Foundation, die kinderopvang, huisvesting, gezondheidszorg, training, computertrainingscentrum en meer biedt aan haar werknemers: mensen met lage inkomens uit de gemeenschap van Yonkers NY. CEO Mike Brady: 'We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people.'

Keuze voor Amsterdam

Aan de komst van de Amerikanen is ruim 1,5 jaar voorbereiding voorafgegaan. Greyston en Start Foundation werden terzijde gestaan door amsterdam inbusiness, dat beide partners wist te overtuigen om de bakkerij in Amsterdam te vestigen. ‘Amsterdam is zeer verheugd over de komst van Greyston naar de stad. De competitie was heftig. Zo waren ook Londen en Manchester in de race, maar was het onze stad die Greyston het meest overtuigde. Het Open Hiring™-model biedt Amsterdammers kansen om volwaardig mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt, ongeacht hun verleden’, aldus Dieter Oude Kotte, Senior Advisor Foreign Investments bij amsterdam inbusiness.

Frontrunners on a social mission

Tijdens een speciaal evenement in New York in het Rockefeller Playhouse vorige week donderdag benadrukte Unilever-topman Paul Pollman hoe belangrijk Greyston is voor de beweging van het zogeheten conscious capitalism (pdf).

Ben Cohen, een van de oprichters van Ben&Jerry’s, noemde de samenwerking met Start Foundation zeer vanzelfsprekend: ‘Two frontrunners on a social mission.’

Greyston en Start Foundation kondigen aan eerst enkele pilots op te gaan zetten om het model aan te passen aan Europese en  Nederlandse omstandigheden. Dan is het model ook gereed als de bakkerij haar deuren gaat openen.

Een beweging

Start Foundation-directeur Jos Verhoeven ziet een droom uitkomen: ‘Greyston is de meetlat. Ze heeft laten zien dat serieuze business samen kan gaan met armoedebestrijding en mensen kansen bieden. We gaan er een beweging van maken en zijn pas tevreden als veel meer bedrijven dit voorbeeld volgen.’

2017-Conscious-Capitalism-Chapter-Handbook-1.pdf

Download
Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.