Jan-Willem Grievink op bezoek bij Bakker Piet: 'Je snapt het als je ’t ziet!' - met 5 aanbevelingen

Foodshopper-expert Jan-Willem Grievink bracht eind maart een bezoek aan de zojuist geopende nieuwe zaak van Bakker Piet in Elspeet. De bakkerij van ondernemers Ronny en Esther van der Horst is voor Grievink een nieuwe loot aan de eredivisielijst van speciaalzaken. Hij schreef er een blog over, met verbeterpuntjes waarin de ondernemers zichzelf herkennen.
De klant wil een oplossing voor zijn behoefte, direct of uitgesteld voor thuis. Bakker Piet in Elspeet pakt dat in zijn recent geopende nieuwe conceptstore goed op, vindt Grievink. Beleving, gemak, horeca en bakkerswinkel worden er gecombineerd. Foto's: Jan-Willem Schouten

De échte speciaalzaken gaan fors terrein winnen. Ik geloof oprecht in een toekomst voor foodspeciaalzaken, maar dan alleen de betere. Dat worden bedrijven waar de liefde voor lekker eten ervan afdruipt’, aldus Grievink in zijn blog op FSIN, waarvan hieronder een samenvatting.

Dit soort speciaalzaken worden plekken waar de klant wordt verwend en waar hij graag even langer wil blijven hangen

‘Dit soort speciaalzaken worden plekken waar de klant als gast wordt behandeld, wordt verwend en waar hij graag even langer wil blijven hangen. En waar ik als gast/klant altijd nét iets meer krijg dan ik verwacht. Een plek waar het leuk is om even te loungen, om alvast een voorproefje te nemen van het lekkers dat je meeneemt naar huis. Dat soort speciaalzaken gaan gouden tijden tegemoet. Tegelijk zullen er ook nog vele honderden speciaalzaken het loodje leggen. Gewoon omdat ze niet langer ‘speciaal’ zijn.’

Eredivisie van speciaalzaken

De eredivisie van speciaalzaken bestaat in Nederland nu nog maar uit een paar handen vol ondernemers, aldus de foodshopper-expert. ‘Ik vind Wim Landwaart van Landwaart Culinair in Maartensdijk de aanvoerder van deze topklasse. Maar sinds afgelopen week heb ik een nieuwe loot voor die erelijst ontdekt: Bakker Piet in Elspeet, op de Veluwe.’

Je verkoopt geen product, maar een oplossing

Bakker Piet bestaat sinds 1938, gestart door Piet en Riek van der Horst, de grootouders van de huidige ondernemers Ronny en Esther van der Horst, die overigens ook een Plus Supermarkt hebben. Ze hebben hun wortels in het bakkersvak. ‘Lees hun verhaal maar eens op de website‘, zegt Grievink. ‘Een website die overigens ook met kop en schouders uitsteekt boven de vele treurige websites van de meeste bakkers in Nederland.’

Bakker Piet heeft zijn concept totaal vernieuwd en is verhuisd naar hetzelfde terrein waar ook de Plus-supermarkt van dezelfde eigenaren is gehuisvest, aan de rand van Elspeet. ‘Eigenlijk is het niet langer alleen een bakkerij. Bakker Piet doet wat ik al jaren roep dat de échte speciaalzaak moet doen.’

Vanaf de entree bij Bakker Piet komt de consument in een warm bad van beleving terecht, met een doorkijk naar het horecagedeelte achterin de zaak. Het horecagedeelte, met terras, ligt als je aan komt rijden aan de voorkant van het bedrijf.

‘De betere speciaalzaak verkoopt namelijk niet primair producten, maar verkoopt klanttevredenheid. Je moet de consument tal van oplossingen voor zijn ogen leggen voor problemen waar de klant zich niet eens van bewust was dat hij die had.’

Deze filosofische zin is in essentie de sleutel voor elk concept dat de consument écht serieus neemt, stelt Jan-Willem Grievink. ‘Bakker Piet is nu een brood- en banketbakkerij, lunchroom, restaurant en cateringbedrijf in één.’

De betere speciaalzaak verkoopt niet primair producten, maar klanttevredenheid

Grievink vervolgt: ‘Ik kan me al jaren opwinden over bakkers die consumenten niet serieus nemen. Die geen liefde voor hun vak in hun winkel zichtbaar maken. Hun treurige websites illustreren dat.

Maar ik kan ook echt blij worden als ik dan wel iets moois zie, zoals deze totaal vernieuwde Bakker Piet in Elspeet. Ik zie in de zomer de massa’s toeristen daar op het terras genieten van al dat lekkers dat Bakker Piet te bieden heeft.’

Het geheel had voor Grievink nog wel iets meer dorpstrots mogen uitstralen.

Bakker Piet biedt de klant een totaalbeleving: de consument kan er terecht voor dagelijkse boodschappen, een luxe ontbijt of lunch, warme en koude gerechten (to-go) of er ter plekke iets nuttigen. De bakkers werken in het zicht, zodat er ook nog iets te kijken valt.

Verbeterpuntjes

In zijn blog gaat de Foodshopper-expert ook in op enkele verbeterpuntjes. ‘Het concept is nu superdegelijk. Het dorpsgevoel van de Veluwe zou best nog iets meer naar voren mogen komen. De naastgelegen Plus-supermarkt zou wel een kleine upgrade kunnen gebruiken, al zijn de exterieurs van beide zaken inmiddels goed op elkaar afgestemd met een eigentijdse uitstraling.’

In essentie is deze Bakker Piet door de mix van vele componenten een magnifiek blurringconcept

De bakkerij zelf kan nog baat hebben bij een verbeterde afzuiging en een uitgekiend verlichtingsplan voor het fraaie, maar degelijke interieur. ‘Van toegevoegde waarde zou ook een ambachtelijke banketbakkers-ijs-module zijn en gasten vinden nog betere inkijkjes in de (open) bakkerij ongetwijfeld leuk.’

In essentie is deze Bakker Piet door de mix van vele componenten echter een magnifiek blurringconcept, vindt de Foodshop-kenner. ‘Ik weet zeker dat Ronny en Esther, die zich overigens herkennen in de ‘verbeterpuntjes’ en aangeven daarmee ook zeker nog aan de slag te gaan, maandelijks honderden vakgenoten over de vloer gaan krijgen. Als die allemaal ook een uurtje gaan ‘besteden’ dan gaat het met de omzet ook goed. Chapeau Bakker Piet!’

Een nostalgische oven ligt in het zicht van de klant.

Vijf ankers

FoodService Instituut Nederland heeft een aantal jaren geleden een uitgebreid rapport geschreven over de toekomstkansen van speciaalzaken. De betere speciaalzaak heeft minimaal vijf ankers nodig met elk tientallen bouwstenen, anders zal hij niet overleven. Die zijn nog steeds actueel:

  1. De speciaalzaak moet de product- en kwaliteitskampioen van de hele regio zijn. Met ‘blindproeven’ moeten zijn producten en gerechten een dikke 9 scoren, beter dan van de supermarkt in elk geval.
  2. Meer dan de helft van het assortiment moet bestaan uit producten die de supermarkt niet heeft en driekwart moet bestaan uit variëteiten (merken, smaken) die de supermarkt veruit overtreffen.
  3. De speciaalzaak moet zelf voldoende potentiële klanten in het vizier hebben en moet voor hen goed vindbaar en bereikbaar zijn, zowel offline (locatie, parkeerfaciliteiten) als online (website, app).
  4. De ondernemer moet buiten bestaande kaders kunnen denken; nieuwe producten en diensten kunnen ontwerpen voor nieuwe doelgroepen (leveren aan horeca, catering, blurring).
  5. De ondernemer (en iedere medewerker) moet in alles op een bijna extreme manier de klant (gast) centraal stellen. Door gastvrijheid, openingstijden, deskundige adviezen en andere extra services. De consument ontzorgen en verrassen.

Tenba heeft Esther en Ronny Van der Horst intensief begeleid en geadviseerd in het gehele traject van ontwikkeling tot realisatie. Hier een fotoreeks van Tenba.