Zeelandia: blijven vernieuwen met trends als uitgangspunt

Zeelandia: blijven vernieuwen met trends als uitgangspunt
Don Schavemaker: 'Een grote groep consumenten hecht waarde aan texturen en de afwisseling daartussen.'

Zeelandia houdt nauwlettend de verschillende nationale en internationale consumentenonderzoeken in de gaten. Don Schavemaker: 'Die onderzoeken zijn belangrijk, omdat daaruit duidelijk de trends voor 2022 naar voren komen. Daar spelen we uiteraard op in, zodat onze klanten de mogelijkheid hebben hun klanten een aantrekkelijk assortiment te bieden.'

Don Schavemaker is Trade Marketeer MKB Nederland bij Zeelandia. De internationale producent van ingrediënten voor brood- en banketbakkerijen ziet dat uit internationaal onderzoek, waarbij consumentengedrag gemonitord wordt, naar voren komt dat zeven op de tien consumenten aangeven dat ze interessante, spannende texturen willen ervaren. Schavemaker: 'Dat is een grote groep consumenten die waarde hecht aan texturen en de afwisseling daartussen, omdat het een andere smaak- en eetbeleving geeft.'

Verrassen met afwisselende texturen

Als voorbeeld noemt Schavemaker een zachte textuur als bavaroise. 'Je kunt klanten verrassen door daar een crunch, iets met een bite, aan toe te voegen. Doordat ze deze combinatie niet verwachten, worden consumenten door de bijzondere smaakbeleving positief verrast. En daar wil men best voor betalen om het daarna nog een volgende keer te kopen.'

Toevoeging van een crunch aan de zachte textuur van bavaroise heeft een verrassend effect.
Toevoeging van een crunch aan de zachte textuur van bavaroise heeft een verrassend effect.

'Voor 2022 steekt vooral creamy, romigheid er bovenuit. Met volle, romige smaken kan goed gevarieerd worden. Je kunt deze bijvoorbeeld verfrissen met basilicum, maar een romige smaak past ook goed met fruit. Deze creamy-trend zien we overigens in de hele voedingsmiddelenindustrie.'

Bestaande producten zijn eenvoudig aan te passen naar een verrassend nieuwe variant”

Bakkerijen kunnen daar prima op inspelen met bestaande applicaties. Ze hebben in principe alles in huis om de bestaande producten interessanter of spannender te maken. Schavemaker: 'Wij hebben er voorbeelden van die als inspiratie kunnen dienen en laten zien met welke texturen je allemaal kunt werken. Die inspiratieconcepten zullen vanaf januari te vinden zijn op social media en staan in ons magazine De Klok.'

Tropische smaken worden actueel

Een andere trend die Schavemaker ziet, ligt meer op het smaak- en ingrediëntniveau. 'Wat onderzoeken aantonen, is dat tropische smaken en ingrediënten opkomend zijn. Dan moet je niet alleen aan fruit als ananas en mango denken, maar ook aan kokos en pandan. Pandan is een palmsoort waarmee je kleur en/of smaak aan een product of gerecht toevoegt. Pandan is zeer geliefd in Azië en wordt in 2022 ook actueel in Europa.'

Vernieuw je assortiment met een Ticket to the Tropics”

Hier heeft Zeelandia een Ticket to the Tropics-concept voor uitgewerkt. 'Het geeft vernieuwing in je assortiment, maar ook hier kun je bij je bestaande applicaties blijven. Van een bepaald product dat je al in je winkel hebt liggen, kun je prima een tropische uitvoering maken. Enerzijds met tropisch fruit, anderzijds met smaakingrediënten als kokos en pandan.'

Algemene trends als vegan en glutenvrij

Schavemaker vervolgt: 'Vegan heeft de ontwikkeling doorgemaakt van trend naar mainstream. Vegan speelt een belangrijkere rol bij de consument, want door het ontbreken van dierlijke ingrediënten wordt een link gemaakt met duurzaamheid en gezondheid. Daar kunnen we als branche niet meer omheen. Het grootste deel van het broodassortiment is standaard al vegan en dus biedt de bakker onbewust de bewuste consument al een ruime keuze in vegan producten. De grootste uitdaging ligt bij banket waarin alle componenten vegan moeten zijn. Cruciaal bij veganproducten is dat ze dezelfde kwaliteit, smaak en producteigenschappen bieden als standaard, niet-vegan producten. Het is dus belangrijk dat ze niet vermarkt wordt als een veganproduct, maar dat vegan een mooie bijkomstigheid is naast producteigenschappen als lekker en vers.'

Vegan moet niet vermarkt worden als vegan, maar als lekker en vers”

'Naast vegan neemt de vraag naar glutenvrije producten toe, die eveneens wordt gedreven door gezondheidsoverwegingen', voegt Schavemaker daaraan toe. 'Er zijn consumenten die vanwege een intolerantie glutenvrij moeten eten, maar ook steeds meer mensen die er bewust voor kiezen om geen of minder gluten te eten. Deze consumenten zijn op zoek naar kwalitatief hoogwaardige, glutenvrije producten die lekker smaken én een gebalanceerd nutritioneel profiel hebben. Ook daar spelen wij als producent gericht op in.'

Door vegan groeit groente als ingrediënt

Met de opkomst van vegan groeit tevens het aandeel groente in diners en maaltijden in de horeca en foodservice.

Schavemaker: 'Omdat de horeca en foodservice vaak de voorlopers zijn van trends in onze sector, zal groente komend jaar in met name de banketgroep steeds belangrijker worden. Wij willen daarop inspringen en komen met drie groentevullingen, gebaseerd op pompoen, rode paprika en rode biet. Smaakvolle en kleurrijke groenten waarvan wij verwachten dat ze goed inspelen op de sensorische prikkeling waar consumenten behoefte aan hebben.'

Hoe houden we onze klanten vast?

Schavemaker blikt nog wat verder vooruit en wil graag een vraag aan de hele bakkerijsector stellen: 'We merken dat in de coronaperiode meer klanten de ambachtelijke bakker weer hebben gevonden. De omzetten zijn sectorbreed gestegen. Het blijkt dat veel van die klanten nog steeds ambachtelijk brood kopen. Maar hoe houden we die klanten vast? Wie is die nieuwe klant? Waarom koopt hij nog steeds bij ons? Ik denk dat iedere bakker, ondanks de personele uitdagingen en drukte, zich deze vraag moet stellen en hier zijn personeel bij moet betrekken.'

Met je hele team maak je van een bezoek aan jouw bakkerij een belevenis”

'Want met het hele team, met jullie service, adviezen en gastvrijheid maak je dat de ambachtelijke bakker een belevenis is om naartoe te gaan om voor de lange termijn klanten te behouden. Misschien moet de vraag ook aan de klant zelf gesteld worden. Persoonlijk denk ik dat het cruciaal is dat je als bakkerij continu blijft vernieuwen. Het is belangrijk om als sector met deze vraag bezig te zijn, zodat we er met z’n allen voor zorgen dat we deze nieuwe klanten behouden en dat de ambachtelijke bakkerij gezond blijft.'

Annelies Taams

Annelies Taams

Freelance redacteur