Nieuwe desemcultuur van Royal Steensma: wat zijn de eigenschappen?

Nieuwe desemcultuur van Royal Steensma: wat zijn de eigenschappen?
Foto: Royal Steensma

Royal Steensma Bakery Ingredients introduceert een nieuwe desemcultuur. Deze Bio Desem Cultuur Royal vervangt de Bak Speciaal Bio Desemcultuur. Royal Steensma is erg tevreden over de eigenschappen en toepasbaarheid van de nieuwe desem.

De nieuwe desemcultuur heeft een basis van biologische tarwe en rogge en voldoet aan de criteria van het nieuwe Warenwetbesluit meel en brood. Bijzonder aan Bio Desem Cultuur Royal is volgens Royal Steensma, dat zij  gemakkelijk en veelzijdig toepasbaar is en dat het een zeer smaakvol brood oplevert met uitzonderlijke kauw- en eeteigenschappen. Brood waar de klant voor terugkomt.

180 jaar ervaring

De proefbakkers van Royal Steensma werkten onder aanvoering van Meester Boulanger Hiljo Hillebrand maandenlang aan de ontwikkeling van de nieuwe desemcultuur. ‘Alle ruim 180 jaar aan kennis en passie voor het bakkersvak die het bedrijf in huis heeft, is benut’, laat woordvoerder Hilco Wagenaar weten. ‘Het resultaat is een desem waarmee de bakker het verschil kan maken. Bio Desem Cultuur Royal is toe te passen in ieder proces en op iedere deegsoort, maar laat ruimte voor de vakman om z’n eigen stempel te drukken.’

Milde desem

Bio Desem Cultuur Royal is ontwikkeld in de Bakery Innovation Academy (BIA), de hypermoderne, multidisciplinaire opleidingsbakkerij van Royal Steensma, die onderdeel is van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. De desem wordt op minutieuze wijze gecontroleerd en zorgvuldig bereid, waarbij temperatuurbeheersing allesbepalend is.

Bio Desem Cultuur Royal bevat volgens de producent de juiste verhouding melkzuurbacteriën (lactobacillen) en micro-organismen, die van belang zijn voor een goede deegverwerking en een goed eindproduct met een milde, lichtzure desemsmaak.

Volle smaak

Bijzonder is dat Bio Desem Cultuur Royal een brood oplevert dat vol en uitgesproken van smaak is, laat de baktechnisch adviseur van Royal Steensma weten. Tijdens het bakken een mooie ovenwerking geeft en een malse en spekkige kruim genereert. Wel moet worden gewerkt met een hogere deegtemperatuur: 26-28 °C. De korst heeft precies de juiste mate van knapperigheid: crispy, maar niet te hard. Met een heerlijke afbeet. Ook de kauw- en eeteigenschappen mogen er zijn: door toepassing van Bio Desem Cultuur Royal balt het brood niet in de mond, maar ‘smaakt het zoals het kraakt’.

Gemakkelijk verwerkbaar

Bio Desem Cultuur Royal heeft verder tot doel de bakker te ontzorgen. De desem laat zich gemakkelijk verwerken in alle deegtypes en voelt zich thuis in tal van broodsoorten: groot- en kleinbrood, vloer- of in bus gebakken. Excelleren doet de desem vooral in mediterraanse broden als baguettes, boules, ciabatta’s en focaccia’s.

Toevoeging is maatwerk

Het toevoegen van Bio Desem Cultuur Royal kan rechtstreeks uit de 5- of 10-liter jerrycan of uit de 300-liter tank waarin het wordt geleverd. Voor bulkafnemers wordt voor een maatoplossing gezorgd. De jerrycan of tank moet na binnenkomst koel worden bewaard. Het percentage van toevoeging varieert tussen de 2 en 8 procent, maar is erg afhankelijk van hoe een bakker werkt.

Aan deeg dat via de koeling wordt verwerkt, kan iets minder worden toegevoegd dan bij directe verwerking. Royal Steensma geeft op dit punt maatadvies. Degen met Bio Desem Cultuur Royal zijn tot drie dagen te bufferen in de koeling.

Kennissessies

Royal Steensma maakte filmpjes van twee recepten van broden waarin Bio Desem Cultuur Royal is verwerkt. Deze zijn te bekijken via de website, maar zijn ook te vinden op socials van Royal Steensma. Verder organiseert Royal Steensma, zodra het weer kan, kennissessies in de BIA om bakkers zelf Bio Desem Cultuur Royal te laten ontdekken. Aanmelden voor deze sessies kan al wel via de site.

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij regionale media kwam ze terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte vervolgens jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen in de retailbranche: boer-bakker-bolletje. Anne Mieke hervond haar 'roots' bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Herman ter Avest. Foto's: Joris Telders

Eigenzinnige bakker vindt ideale overnamekandidaat: 'Ik trok nooit...

Herman ter Avest is een tevreden man. Hij sloot zijn deuren in september vanwege personeelsgebrek. Maar de bakker heeft een opvolger gevonden, die helemaal in zijn straatje past. Arie van Linstee en Ellis Middelhuis uit Haaksbergen kunnen nu hun productiecapaciteit verhogen. 'Ik wilde voorkomen dat een grote jongen of een investeerder zijn bakkerij zou overnemen.'

Er is fulltime iemand bezig met het posten van berichten op diverse sociale media, vertelt Laura van Duijn. Foto's: Fred Libochant Fotografie

Sassenheim / Laura van Duijn van Bakker van Maanen verzorgt social media

'Geen enkel marketinginstrument kan de impact van sociale media...

Om het maximale uit sociale media te halen, is het volgens Bakker van Maanen belangrijk om te kiezen voor de juiste kanalen én de juiste boodschap te geven. Ook is het zaak om met regelmaat iets te posten, zegt marketingmedewerkster Laura van Duijn. 'Dan blijf je top of mind bij de consument.'

Hans en Willy Out en hun 'zoon' en bedrijfsopvolger Edwin Meissen. Foto's: Diederik van der Laan

Bakker Out: hoe houd je een bedrijf van vele generaties levensvatbaar?

Een bakkerij met terras aan het water, uitzicht op de oude kerk en brug in Ouderkerk aan de Amstel: de locatie kan bijna niet mooier. Al ongeveer 400 jaar wordt op deze plek brood gebakken, sinds 1897 door de familie Out. 'We willen behouden wat de generaties voor ons hebben doorgegeven.' Een mooi streven, maar hoe houd je zo'n bedrijf levensvatbaar?

Het is de tijd van het jaar: kersverse partners Leon Prins (l) en Jaco Wolfert bakken oliebollen. Foto's: Prins/Wolfert

Jong en gedreven - Leon Prins: 'Deze kans heb ik met beide handen...

Op zijn 13e kwam Leon Prins erachter dat hij bakker wilde worden. Daar heeft hij werk van gemaakt. Acht jaar later neemt hij Echte Bakker De Koning over in Puttershoek, samen met Jaco Wolfert. Leon vertelt over zijn ervaring als jonge bakker en ondernemer.