Radicaal-sociale Greyston in 2019 naar Amsterdam

Radicaal-sociale Greyston in 2019 naar Amsterdam
De Greyston Bakery biedt elke eerstkomende sollicitant een baan. Foto: Start Foundation

De radicaal-sociale Greyston Bakery uit New York komt eind 2019 naar Amsterdam. Dat gebeurt in samenwerking met Start Foundation. De bakkerij is een productielocatie zonder eigen winkels.

De beslissing tot vestiging van Greyston in Nederland is eind vorige week genomen. Greyston Bakery wil Nederland kennis laten maken met haar gedachtegoed en methoden. Daarna wil ze verder Europa in. Maatschappelijk investeerder Start Foundation staat haar hierin bij en heeft 500.000 dollar toegezegd om de eerste voorbereidingen te starten.

De locatie in Amsterdam is nog niet bekend. Greyston vestigt zich bij voorkeur in wijken waar de doelgroep woont en leeft; waar in Amsterdam dat mogelijk is, hangt mede af van het lokale vergunningenbeleid.

Opendeurbeleid Greyston

De Greyston Bakery kent een opendeurinhuurbeleid (Open Hiring™), waardoor ze de meest radicale vorm van anoniem solliciteren ter wereld heeft. Haar producten worden al sinds 1995 geleverd aan onder andere Ben&Jerry’s, het bekende ijsmerk met een sociaal gezicht.

Radicaal-sociale onderneming

Greyston is ’s werelds meest bekende sociale onderneming. In 1982 begon de zenboeddhistische monnik Bernie Glassman de bakkerij in de staat New York en groeide ze uit tot een rolmodel voor bedrijven die meer willen betekenen in de samenleving.

Het Greyston-model werkt zo: iedereen die een baan wil, kan zijn naam invullen op een lijst. Zodra er plek is, krijgt de volgende persoon op de wachtlijst een plek aangeboden. Er worden geen vragen gesteld over verleden of gaten in het cv, en er worden geen referenties gevraagd of screenings gedaan. Daardoor krijgt iedereen die wil, de kans om te werken, ongeacht de opleiding, werkgeschiedenis of sociale barrières uit het verleden, zoals een crimineel verleden, dakloosheid of drugsgebruik.

Winst uit de bakkerij steunt de non-profit-Greyston Foundation, die kinderopvang, huisvesting, gezondheidszorg, training, computertrainingscentrum en meer biedt aan haar werknemers: mensen met lage inkomens uit de gemeenschap van Yonkers NY. CEO Mike Brady: 'We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people.'

Keuze voor Amsterdam

Aan de komst van de Amerikanen is ruim 1,5 jaar voorbereiding voorafgegaan. Greyston en Start Foundation werden terzijde gestaan door amsterdam inbusiness, dat beide partners wist te overtuigen om de bakkerij in Amsterdam te vestigen. ‘Amsterdam is zeer verheugd over de komst van Greyston naar de stad. De competitie was heftig. Zo waren ook Londen en Manchester in de race, maar was het onze stad die Greyston het meest overtuigde. Het Open Hiring™-model biedt Amsterdammers kansen om volwaardig mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt, ongeacht hun verleden’, aldus Dieter Oude Kotte, Senior Advisor Foreign Investments bij amsterdam inbusiness.

Frontrunners on a social mission

Tijdens een speciaal evenement in New York in het Rockefeller Playhouse vorige week donderdag benadrukte Unilever-topman Paul Pollman hoe belangrijk Greyston is voor de beweging van het zogeheten conscious capitalism (pdf).

Ben Cohen, een van de oprichters van Ben&Jerry’s, noemde de samenwerking met Start Foundation zeer vanzelfsprekend: ‘Two frontrunners on a social mission.’

Greyston en Start Foundation kondigen aan eerst enkele pilots op te gaan zetten om het model aan te passen aan Europese en  Nederlandse omstandigheden. Dan is het model ook gereed als de bakkerij haar deuren gaat openen.

Een beweging

Start Foundation-directeur Jos Verhoeven ziet een droom uitkomen: ‘Greyston is de meetlat. Ze heeft laten zien dat serieuze business samen kan gaan met armoedebestrijding en mensen kansen bieden. We gaan er een beweging van maken en zijn pas tevreden als veel meer bedrijven dit voorbeeld volgen.’

2017-Conscious-Capitalism-Chapter-Handbook-1.pdf

Download
Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij regionale media kwam ze terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte vervolgens jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen in de retailbranche: boer-bakker-bolletje. Anne Mieke hervond haar 'roots' bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Herman ter Avest. Foto's: Joris Telders

Eigenzinnige bakker vindt ideale overnamekandidaat: 'Ik trok nooit...

Herman ter Avest is een tevreden man. Hij sloot zijn deuren in september vanwege personeelsgebrek. Maar de bakker heeft een opvolger gevonden, die helemaal in zijn straatje past. Arie van Linstee en Ellis Middelhuis uit Haaksbergen kunnen nu hun productiecapaciteit verhogen. 'Ik wilde voorkomen dat een grote jongen of een investeerder zijn bakkerij zou overnemen.'

Er is fulltime iemand bezig met het posten van berichten op diverse sociale media, vertelt Laura van Duijn. Foto's: Fred Libochant Fotografie

Sassenheim / Laura van Duijn van Bakker van Maanen verzorgt social media

'Geen enkel marketinginstrument kan de impact van sociale media...

Om het maximale uit sociale media te halen, is het volgens Bakker van Maanen belangrijk om te kiezen voor de juiste kanalen én de juiste boodschap te geven. Ook is het zaak om met regelmaat iets te posten, zegt marketingmedewerkster Laura van Duijn. 'Dan blijf je top of mind bij de consument.'

De State of the Art-keuken. Beeld: ROCvA

Kort nieuws: ROCvA opent 'sterrenkeuken', Bagels & Beans maakt van...

In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten gebundeld. Ze worden steeds aangevuld met nieuwe berichten. Vandaag: ROC van Amsterdam opent multifunctionele opleidingskeuken, Bagels & Beans verandert december in Zencember.

Hans en Willy Out en hun 'zoon' en bedrijfsopvolger Edwin Meissen. Foto's: Diederik van der Laan

Bakker Out: hoe houd je een bedrijf van vele generaties levensvatbaar?

Een bakkerij met terras aan het water, uitzicht op de oude kerk en brug in Ouderkerk aan de Amstel: de locatie kan bijna niet mooier. Al ongeveer 400 jaar wordt op deze plek brood gebakken, sinds 1897 door de familie Out. 'We willen behouden wat de generaties voor ons hebben doorgegeven.' Een mooi streven, maar hoe houd je zo'n bedrijf levensvatbaar?