Barry Callebaut
Geef je paasaanbod een onweerstaanbare uitstraling
Van eyecatchers in de vitrine tot creatieve paaspakketten. Ontdek hoe je klanten deze Pasen verrast en verleidt tot impulsaankopen.
Van eyecatchers in de vitrine tot creatieve paaspakketten. Ontdek hoe je klanten deze Pasen verrast en verleidt tot impulsaankopen.
De paastrends van 2025 bieden volop kansen om te vernieuwen. Van de populariteit van pistache tot de opkomst van kleinere porties en luxueuze presentaties. Ontdek welke trends je dit jaar niet mag missen om je klanten te verrassen en je aanbod naar een hoger niveau te tillen.
Op Broodway, 24 tot en 27 september in Kortrijk België, valt op dat exposanten op de beursvloer nieuwe concepten voor bakkers presenteren. Ze willen creativiteit stimuleren door het delen van ideeën, valt nogal eens te horen. Nieuwe producten maken het bakkers gemakkelijker om te kunnen concurreren met retailers.
Het opnieuw samenstellen van producten, zogeheten productherformulering, is volgens de overheid een belangrijke stap naar een gezondere samenleving. Onder meer op het gebied van suiker-, zout- en vet-reductie werkt ook Vandemoortele hieraan, maar niet eindeloos: 'Dat heeft effect op smaak en functionaliteit.'
Herformuleren op verzadigd vet is in zekere mate mogelijk voor margarines en vetten. Maar daarnaast is ook een omschakeling van vaste naar vloeibare vetten en oliën nodig. Dat zei Lieselot Delabie van Vandemoortele vorige week tijdens de inspiratiesessie 'NAPV-criteria in de praktijk'.
De sterk gestegen grondstofprijzen en de onzekerheid over de verkrijgbaarheid van grondstoffen zijn van invloed op het komende oliebollenseizoen. Bakkers kiezen nu vooral voor producten die bekend zijn en hun bijdrage bewezen hebben. Een hoogwaardige kwaliteit blijft belangrijk. Daarnaast is er vanwege de actuele olieprijs een toenemende belangstelling voor olieblends, aldus leveranciers.
Producent van onder meer bake-off voor de bakkerij, Vandemoortele, investeert €25 miljoen in een nieuwe fabriek in Bretagne. De fabriek moet gaan beantwoorden aan de groeiende vraag naar viennoiserie.
Het buiten genieten van eten en drinken heeft tijdens corona een vlucht genomen. Dit zal blijven, ook nu er weer meer mag, voorspelt Sandra van Ruiten van Vandemoortele. 'Er liggen kansen voor bakkers met een terras of assortiment voor to go.'
Voor de zomer van 2022 geldt: One size does not 'fill' all. Klanten verwachten producten die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Variatie in assortiment is dan ook belangrijker dan ooit. Denk bijvoorbeeld aan een variantie aan smaken, donuts met ijs en eatertainment, maar ook aan vegan en betaalbaar genieten. In dit artikel zetten we acht belangrijke trends voor het zomeraanbod op een rij.
Het coronavirus heeft een aantal trends versterkt. Dat heeft ook zijn weerslag op Pasen. Dit jaar zien we veel kleine lekkernijen, zoals mini-pastry, mini-muffins, petit fours en mini-croissants met een 'over de top' decoratie. 'Zorg voor een prachtige afwerking, speel in op meerdere eetmomenten en wissel verschillende texturen af', zo adviseren leveranciers.