Ruim negen jaar geleden vroeg Harrie Leijten mij op de bakkersbeurs of ik columns wilde schrijven voor de Bakkerswereld. Dat sprak me enorm aan en we zouden wel kijken hoe lang ik er plezier in hield.
De horeca heeft (deels) haar deuren weer geopend en komt langzaam op gang. Bij ons nemen ze ongeveer voor 35 procent af van wat ze in het verleden afnamen. Eén klant is gestopt en een ander heeft zijn bedrijf verkocht. Gelukkig niet de grootste afnemers maar het gaat nog wel even duren voor we weer richting het oude niveau gaan.
De langverwachte persconferentie van premier Rutte is geweest. De kinderen mogen weer naar school, nog wat andere versoepelingen, maar verder verandert er niet veel. We weten niet wanneer de horeca weer open kan.
Met gemengde gevoelens kijk ik terug op het Paasweekend. De samenwerking met onze lokale leveranciers zou naar een hoogtepunt gaan, dat kon niet anders. Paaspakketten, pakketten voor de grootouders, noem maar op. Aan alles was gedacht en gezien het aantal bestellingen aan het begin van de week, zat het wel goed.
Op 23 september hielden we de eerste landelijke samenwerking met meerdere ambachtelijke bakkers: #appelrakker. We introduceerden op dezelfde dag hetzelfde product. Even ging de hashtag richting de top-20 op twitter, maar veel hoger helaas niet.
We werken in een branche met enorm veel verschillende partijen die soms allemaal hetzelfde lijken te doen. Maar liefst vier vakbladen. Een groothandel die zelf een proefbakker in dienst heeft voor baktechnisch advies, terwijl de groothandel ook grondstoffen verkoopt van leveranciers die dit baktechnisch advies ook geven.
Afgelopen week hebben we er twee stagiairs bijgekregen, die zijn overgestapt van stagebedrijf. De ene was er na twee weken klaar mee dat er amper bakkerijgerelateerd werk gedaan mocht worden, de andere lukte het niet vanwege de grote reisafstand om op tijd te komen.
Als je denkt dat de supermarkt je concurrent is, dan doe je iets niet goed. Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat het 'wij is tegen de grote boze supermarkt'. 'Hoe kunnen we iets doen tegen deze bedreiging, onze grote concurrent. Ze zijn zo belachelijk goedkoop en doen net of ze alles vers bereiden...'
Ruim een jaar geleden konden we er niet omheen: de btw-verhoging en de eigen prijsverhoging. De meningen waren verdeeld, de één nam de btw voor eigen rekening, terwijl de ander het zeker doorrekende naar de klant.
Ruim een half jaar geleden schreef ik een column waarin ik opriep om samen actie te ondernemen. Gezamenlijk als bakkers iets te ondernemen en ons te onderscheiden.