Gezondheidstrend omtrent voedsel gaat twee kanten op

Gezondheidstrend omtrent voedsel gaat twee kanten op

Wereldwijd hechten consumenten een steeds groter belang aan wat zij eten, omdat zij streven naar een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit het grote consumententrendonderzoek Taste Tomorrow, dat grondstoffenleverancier Puratos iedere drie jaar laat uitvoeren. De verwachtingen van voedsel in combinatie met gezondheid zijn hooggespannen.

In de jaren tachtig en negentig was gezond eten iets wat vooral bij hippies en milieuactivisten thuis hoorde. Een nichemarkt, waaraan de voedselindustrie nauwelijks aandacht besteedde. Anno 2020 is het verlangen om gezond(er) te eten langzaam maar zeker mainstream aan het worden. Een groeiend aantal consumenten omarmt gezond eten en kiest dit heel bewust als levensstijl.

Minder én meer: twee kanten op

Uit Taste Tomorrow, het consumententrendonderzoek van Puratos, blijkt dat de gezondheidstrend tegenwoordig twee kanten op gaat.

‘In ons vorige onderzoek uit 2015, zoals altijd helemaal gericht op brood, banket en chocolade en uitgevoerd op basis van de input van tienduizenden consumenten uit veertig verschillende landen, zagen wij heel duidelijk dat consumenten minder van bepaalde ingrediënten wilden’, vertelt Arianne le Duc, marketing manager bij Puratos.

‘Zij vroegen om minder vet, minder suiker en minder zout. Uit ons meest recente onderzoek blijkt dat consumenten tegenwoordig niet alleen minder van die ongewenste ingrediënten willen, maar tegelijkertijd méér ingrediënten willen die bijdragen aan een betere gezondheid. Denk daarbij aan eiwitten, vezels en volkoren bestanddelen.’

Puravita: meergranen met meerwaarde

Puratos heeft sinds enige tijd de Puravita-lijn in haar assortiment: diverse soorten meergranenbroden met meerwaarde. Alle Puravita-broden bevatten minstens evenveel vezels als volkorenbrood, zijn lactosevrij, honderd procent vegan en beschikken daarnaast stuk voor stuk over extra gezondheidseigenschappen. Puravita sluit met deze verschillende smaakprofielen perfect aan bij de uitkomsten van het driejaarlijkse Taste Tomorrow-onderzoek. Daaruit blijkt namelijk dat consumenten voeding zoeken die gezond én lekker is. Omdat brood deel uitmaakt van onze dagelijkse voeding, is hierin de balans tussen smaak en gezondheid cruciaal. Kijk voor meer informatie op .

Smaak staat op één

Hoewel gezondheid dus steeds belangrijker wordt, blijkt uit Taste Tomorrow ook dat de wens om gezond te eten wat consumenten betreft nooit ten koste mag gaan van de smaak. Smaak staat nog altijd op nummer één als het gaat om aankoopredenen van brood en banket. Dit betekent dat het van belang is om ingrediënten te kiezen, die een gezond imago hebben maar ook heel lekker worden gevonden.

Met vezels, granen, zaden en volkoren componenten wordt brood als gezond en lekker gezien. Consumenten beschouwen deze ingrediënten als ‘power-ingrediënten’, die passen bij een gezonde levensstijl. Ook het type graan dat voor een brood wordt gebruikt, is van belang. Meer dan één op de drie Nederlanders kijkt hier inmiddels bewust naar. Overigens beschouwt inmiddels 76 procent van de Nederlanders brood weer als een gezond product; dat percentage lag een aantal jaren geleden aanzienlijk lager.

Voor banketproducten kan gezond én lekker worden gezocht in de hoek van noten, zaden, fruit en in toenemende mate ook volkoren. Opvallend is de aanbeveling natuurlijke zoetstoffen te gebruiken. Honing en stroop hebben een veel gezonder imago dan suiker, dat door consumenten als slecht wordt bestempeld.

Effect op het lichaam

Het driejaarlijkse onderzoek Taste Tomorrow vormt voor Puratos hét uitgangspunt voor alle activiteiten. In dit kader sprak Puratos ook met Frank Lindner, trendwatcher op het gebied van food en werkzaam voor Food Inspiration, het in Nederland gevestigde trend- en inspiratieplatform. ‘De gezondheidstrend bestaat vooral in westerse culturen, met name onder de jongere generatie en mensen die het gemiddeld genomen beter hebben dan anderen’, constateert Lindner. ‘Maar het is overduidelijk dat overal ter wereld een groeiend aantal consumenten voedsel als hun interne cosmetica schouwt’, benadrukt hij.

Gezonde inspiratie

Trendwatcher Frank Lindner wijst op de snelle veranderingen in alle sectoren als het gaat om gezonde voeding: van foodservice tot retail en industrie. ‘In de snelle casual en to-go markt zien we een ongelooflijke groei in het aantal voedselconcepten waarvan gezondheid het belangrijkste verkoopargument is. Kijk naar het to-go concept Oh My Green in Boedapest, de Amerikaanse slakomketen Cava en de Health Food Wall op Schiphol, waar je een gezonde maaltijd of snack uit de muur kunt halen. Zelfs fastfoodketens serveren tegenwoordig burgers op plantaardige basis en in de supermarkten is het aantal vleesvervangers explosief gegroeid. Je ziet in de industrie dat grotere bedrijven kleinere spelers overnemen om hun kennis te verwerven. Denk bijvoorbeeld aan de overname van ‘De Vegetarische Slager’ door Unilever.’

‘Voeding is in moderne opvattingen niet alleen pure noodzaak, maar ook iets dat reinigt en geneest. We willen er niet alleen extern, maar ook intern goed uitzien. Daarom willen we weten welk effect voeding op ons lichaam heeft. Ik voorspel dat in de komende jaren een aantal subtrends van de gezondheidstrend, zoals veganisme of geen alcohol drinken, heel normaal zullen worden.’

Lindner ziet in de toekomst een grote rol voor gepersonaliseerd eten. ‘Er komen steeds meer apps en apparaten op de markt, die mensen helpen om gezonde keuzes te maken. Mensen zullen gepersonaliseerde diëten gaan omarmen en voedselkeuzes maken op basis van hun DNA en darmen: die vertellen ons namelijk werkelijk welke opties voor ons lichaam het meest gezond zijn.’ Tot die tijd kiest de consument op basis van smaak, bij voorkeur voor producten met een gezonde uitstraling. Aan de bakker de taak daarop in te springen!

Dit artikel is gesponsord door Puratos.

Lees ook: Smaak belangrijkste reden aankoop brood en banket