Infrashop: maak van de bakkerswinkel ‘the place to be’

'Als corona ons iets heeft geleerd, dan is het dat de ambachtelijkheid van de bakkerswinkel enorm gewaardeerd wordt.' Volgens John Dekker van Infrashop zijn de omzetten branchebreed gestegen en is het zaak die stijging vast te houden. Henk van Heeringen voegt daaraan toe: 'Het wordt nóg belangrijker om het persoonlijke profiel van de bakker zichtbaar te maken.'
John Dekker (links), commercieel directeur van Infrashop en Henk van Heeringen, directeur design

Infrashop is een winkelinterieur-inrichter die al jarenlang verkondigt dat de beleving en de authenticiteit van de bakkerij van het grootste belang zijn. John Dekker, commercieel directeur: ‘Wij laten onze klanten al vanaf onze oprichting, nu zeventien jaar geleden, zien dat klantenbeweging in de winkel een belangrijk onderdeel is van het winkelconcept. In winkels die volgens onze filosofie zijn ingericht, is de anderhalve meter afstand dan ook helemaal geen probleem. We verdelen de klanten als het ware over de ruimte. Op verschillende plaatsen in de winkel is wat te beleven of te zien, waardoor je geen statische rij voor de toonbank hebt.’

Een unieke winkel neerzetten

Henk van Heeringen is directeur design en zorgt er met de verschillende afdelingen voor dat een winkelontwerp 100% op maat gemaakt wordt: ‘Het is namelijk van belang om een unieke winkelinrichting te maken, die helemaal past bij het profiel van de bakker. Dat gaat veel verder dan een mooie toonbank en een leuke kleur op de wand.’

Op alle plaatsen in de winkel is wat te beleven of te zien. Zoals hier bij bakkerij Van der Veer (Ede/Barneveld).

Dekker: ‘Om tot zo’n winkelinrichting te komen, gaan we altijd eerst samen destilleren wat jou als bakker zo uniek maakt. Wat zijn jouw verhalen, wat wil je overbrengen? Een rijke historie, dat je een geweldige bakker bent, een speciaal product bakt of een lokale held als leverancier hebt?’ Van Heeringen vult aan: ‘Dat unieke gevoel projecteren we vervolgens op de huidige situatie: wat voelen en snappen jouw klanten daar op dit moment nou echt van? Dat is vaak een eyeopener voor de ondernemer.’

Klant moet ambachtelijkheid intuïtief aanvoelen

‘Hoe brengen we dat gevoel over in jouw nieuwe winkel? Het gaat daarbij om beeldvorming. Daarmee maken we uiteraard gebruik van bekende branding-strategieën’, vertelt van Heeringen. ‘Een klant moet intuïtief aanvoelen wat jouw DNA is, waar jouw passie ligt. Een voorbeeld is een bakker die in zijn winkel een grote afbeelding van zichzelf heeft in een speltgraanveld in de buurt. Daarmee zet hij een toon die zijn weerklank vindt in het hele assortiment. Dat is heel wat anders dan een stukje info op een A3-tje. Het gaat om de sfeer die je oproept. Welke noot wil je raken? Daar gaan we naar op zoek.’

Transparantie

De inrichtingen van Infrashop zijn gebaseerd op klantenonderzoek. Van Heeringen: ‘Daaruit komt heel duidelijk naar voren dat transparantie voor klanten belangrijk is. Daarom zie je ook steeds meer open bakkerijen. Bakkers die laten zien waar ze mee bezig zijn, scoren heel goed. Dat is echter geen nieuwe trend, maar meer een stroming. Als je de klant laat zien hoe veel werk, liefde en tijd er in een gebakje of een gevulde koek gaat zitten en welke prachtige grondstoffen daarin verwerkt worden, dan versterkt dat het versheidsgevoel bij de klant enorm.’

'Bakkers die laten zien waar ze mee bezig zijn, scoren heel goed.' Hier: Van Thillo, Breda.

‘Lang niet elke locatie is natuurlijk geschikt voor een open bakkerij, maar met fotografie kunnen we ook veel bereiken. Die fotografie moet dan wel bij die specifieke bakker passen. Ook in een winkel van een paar vierkante meter kunnen we de juiste beleving creëren.’

Het roer om

Dekker: ‘Ook in de bakkerswereld is personeelstekort op dit moment een issue. Maar we zien dat de bakker met een sterk en eigentijds profiel ook vaak makkelijker nieuw personeel aantrekt. Die nieuwe winkel is dan niet alleen voor klanten the place to be. Als jonge, enthousiaste medewerker wil je daar óók werken.’

De bakker met een sterk en eigentijds profiel trekt vaak makkelijker nieuw personeel aan

Van Heeringen: ‘Een nieuw winkelinterieur alléén is niet de garantie voor een lang en gelukkig leven. Het is belangrijk dat alles klopt: kwaliteit, versheid, assortiment, locatie, communicatie, personeel. Dan zien we niet alleen een mooie plus na een verbouwing, maar bovendien dat ondernemers het opvallend goed blijven doen, ook na een jaar. Soms is de winkelverbouwing een goed moment voor de ondernemer om het roer om te gooien.’

Digitalisering gaat door

Ook doet digitalisatie steeds meer zijn intrede in de branche. ‘Wij denken dat de manier van afrekenen in de bakkerij de komende jaren echt gaat veranderen. De eerste bakker heeft nu bijvoorbeeld al een zelfscankassa’, vertelt Dekker.

Ook met fotografie die specifiek bij de betreffende bakker past, is veel te bereiken. Op deze foto: Bakkerij Hulleman.

Ook met allerlei data uit de winkel zijn nog grote stappen te zetten: ‘Net als de supermarkten kunnen ook bakkerijen nu al steeds meer gegevens uit de kassa’s halen. Op welke dagen en tijden wordt wat gekocht? Ook zijn er intelligente lampen die de bewegingen van de klant in beeld brengen: waar blijft die het langst staan? Maar je hebt iemand nodig die al die data verwerkt en daar is de bakkerijsector nog te kleinschalig voor. Wij geloven dat deze dataverwerking in de toekomst zeker zijn weg naar de bakkerswereld zal vinden.’

'Om tot een unieke winkelinrichting te komen, gaan we altijd eerst samen destilleren wat jou als bakker zo uitzonderlijk maakt.' In dit geval bij de Limburgse bakkerij Gommans.