Gemak neemt diverse vormen aan: eten bestellen steeds populairder

Gemak neemt diverse vormen aan: eten bestellen steeds populairder

Gemak heeft voor de consument lange tijd om 'zo gemakkelijk en zo snel mogelijk' gedraaid. Maar uit het grote consumententrendonderzoek Taste Tomorrow van Puratos blijkt dat gemak meerdere vormen begint aan te nemen. Het draait tegenwoordig ook om 24/7 beschikbaarheid, online bestellen en levering aan huis.

We hebben een druk leven en vrijwel altijd weinig tijd. Daarom zijn consumenten van nu constant op zoek naar ultiem gemak. Ze willen toegang tot alles wat zij nodig hebben: per direct en zonder compromissen te hoeven sluiten. Ultiem gemak is daarom een van de negen trends, die naar voren komt uit Taste Tomorrow: het wereldwijde consumententrendonderzoek dat zich richt op brood, banket en chocolade en dat de grondstoffenleverancier iedere drie jaar laat uitvoeren onder ruim zeventienduizend consumenten uit veertig verschillende landen.

Online bestellen en bezorgen

Ultiem gemak blijkt voor consumenten tegenwoordig verschillende vormen aan te nemen. Het gaat om snelheid en dus om een snelle voorbereiding van voedsel. Het gaat om een voortdurende beschikbaarheid ervan, om de mogelijkheid het gemakkelijk (en dus online) te kunnen bestellen en om de optie om het aan huis geleverd te krijgen. Ook maaltijdmobiliteit speelt al langere tijd een belangrijke rol bij deze trend: de mogelijkheid om voedsel onderweg op te eten of reeds bereid mee naar huis te nemen.

Veel consumenten willen 24/7 vers voedsel kunnen kopen. ”

Consumenten waarderen eindproducten die gemakkelijk kunnen worden geconsumeerd, maar dit is niet langer voldoende. Veel consumenten willen 24/7 vers voedsel kunnen kopen. Online bestellen en bezorgen speelt in deze wens een sleutelrol. Consumenten verwachten dat dit in de toekomst alleen maar gemakkelijker zal worden.

Een goed voorbeeld hiervan is online supermarkt Crisp (crisp.nl), die voor haar brood samenwerkt met Hartog’s Volkoren uit Amsterdam. Crisp richt zich volledig op supervers en smakelijk eten van het moment. Door direct in te kopen, een goede band te hebben met de makers en kwekers van het eten en dit online aan te bieden, wordt hun klantenkring van drukke, bewuste, moderne consumenten steeds groter. Crisp heeft haar service vanuit Amsterdam inmiddels over het hele land weten uit te breiden.

Laat je inspireren door deze gezonde concepten
De wens om zo snel mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk voedsel te verkrijgen, leidde voorheen vaak tot de aanschaf van junkfood. Dit is niet langer noodzakelijk. Een groeiend aantal concepten heeft als missie de snelle toegang tot gezonde voeding gemakkelijker te maken.

Het bekroonde platform Foodmaestro maakt het voor mensen met allergieën, voedselintolerantie of een specifiek dieet gemakkelijker om weloverwogen beslissingen te nemen over het voedsel dat zij aanschaffen en consumeren. Foodmaestro combineert labelinformatie met klinische gezondheids- en welzijnsgegevens op een manier die door iedereen kan worden gelezen en begrepen. Met de Foodmaestro-app scan je een barcode of zoek je een product op en je ziet direct op je telefoon of een product veilig voor je is.

Gezond voedingsconcept Warehouse is gevestigd in een Antwerpse sportschool. Warehouse en deze sportschool hebben namelijk dezelfde missie: een omgeving creëren die mensen inspireert om gezond te leven. Op de plek waar je aan je spieren en je conditie werkt, zijn dagverse gerechten en gezonde tussendoortjes volop verkrijgbaar.

De Health Food Wall, onder andere te vinden op Schiphol, in de RAI en op een aantal universiteiten, maakt het gemakkelijk om binnen enkele seconden een gezonde afhaalmaaltijd te kiezen in plaats van een standaard fastfood snack. De maaltijden die via de automaat worden aangeboden, zijn vegetarisch, veganistisch of glutenvrij en verpakt in biologisch afbreekbare en FSC-gecertificeerde materialen. Dat maakt ze niet alleen goed voor de gezondheid van mensen, maar ook voor dieren en het milieu.

Portions maakt gezonde en voedzame salades in een pot, die via automaten worden aangeboden. De recepten van de salades zijn samengesteld door een diëtist en de ingrediënten worden zorgvuldig geselecteerd. Aan de salades en dressings worden geen suiker of zout toegevoegd. Portions heeft als missie gezonde maaltijden gemakkelijk toegankelijk te maken, ook op locaties waar deze vaak lastiger te vinden zijn zoals in ziekenhuizen of op treinstations. De automaten zijn gemaakt van gerecyclede onderdelen van oude automaten en de plastic potten waarin de salades worden geleverd, krijgen een tweede leven.

Combineer online met offline

Uit Taste Tomorrow blijkt dat de meerderheid van de consumenten 24/7 voedsel wil kunnen kopen. Ze verwachten meer gemak en zullen in de toekomst hun dagelijks eten in toenemende mate online en dus in webshops aanschaffen.

Niet alleen gemak, ook corona heeft grote invloed op de populariteit van webshops. Het feit dat mensen drukke supermarkten en winkelstraten wilden vermijden, heeft de online verkoop in de afgelopen periode een flinke boost gegeven. Onderzoek naar de invloed van corona op ons gedrag laat zien dat de consument voornemens is ook ná corona zijn inkopen online te blijven doen. Dit geldt vooral op het gebied van voeding, waar online aankopen doen juist achterbleef in de afgelopen jaren. Het gemak wat men heeft ervaren, is een reden om het voort te zetten.

Tegelijkertijd willen consumenten niet dat er winkels uit winkelstraten verdwijnen. Het gaat er dus om het beste van twee werelden te combineren: het gemak en de snelheid van online aankopen naast de zintuigelijke ervaring van de fysieke winkel. Een mooie uitdaging voor de ambachtelijke bakker!

Binnen 48 uur je webshop online
Puratos helpt ambachtelijke bakkers om hun assortiment ook online aan te bieden via Bakeronline.nl. Binnen 48 uur staat jouw eigen webshop online, zonder zorgen! Momenteel wordt deze service zelfs drie maanden lang gratis aangeboden. Bevalt het niet? Dan stop je daarna, zonder verdere verplichtingen. Bevalt de webshop goed, dan kun je na die drie maanden kiezen uit diverse pakketten en prijzen.

Dit artikel is gesponsord door Puratos.

Foto: Puratos

Met jouw brood een onweerstaanbare indruk maken? Decoraties zorgen...

Een op de twee consumenten denkt dat voedsel dat er goed uitziet ook goed smaakt. En smaak blijft voor consumenten de belangrijkste factor voor herhalingsaankopen. Dat blijkt uit het consumententrendonderzoek Taste Tomorrow van Puratos. Om het brood er aantrekkelijk te laten uitzien, spelen decoraties een belangrijke rol. Hoe zorg je voor het onderscheid?

Werkdruk is een van de onderwerpen die ook in de horeca worden aangepakt. Foto: MissPublicity

Leren van topchefs: 'Allang geen anonieme keukenkapiteins meer'

Trends in andere voedselsectoren zijn ook van invloed op de brood- en banketsector, de patisserie en chocolaterie. In dit artikel de visie van horeca-chefs op de trends die zij de komende jaren voor de horeca zien. De Horecava 2025 neemt er een voorschot op.

Bakkerij ’t Kraayennest. Foto: Bart Nijs

Bakkerij 't Kraayennest opent 'Altijd Open-winkel' met automatiek

Bakkerij 't Kraayennest in Beuningen opent een nieuw concept: Bakkerij 't Kraayennest Altijd Open. Naast de winkel aan het Thorbeckeplein in Beuningen komt er een zelfbedieningswinkel die elke dag van 7 tot 21 uur geopend is. Uit automaten kunnen klanten 'altijd' vers brood of iets lekkers bij de koffie halen.

Orderpilaren komen in steeds meer winkels van Bakker Bart te staan. Foto BB/Emiro Smolders

Bakker Bart zet met orderpilaren vol in op digitaal bestellen

Bakker Bart en software-bedrijf Jamezz zorgen samen voor een landelijke uitrol van zogenoemde 'orderkiosken' in de Bakker Bart-winkels. De bakkerijketen onderstreept daarmee zijn geloof in digitaal bestellen voor de klanten in de winkel.