De kracht van lokale kwaliteit

De laatste keer dat ik mijn column schreef, was in de eerste week van maart. We hadden een weekje zonvakantie geboekt en eerlijk gezegd geen idee hoe snel de situatie in Nederland veranderde. We waren in het Noorden van Marokko en letterlijk ver weg van alle ellende die Corona met zich meebracht.
<em>Rien Kos, directeur D. van der Pol en Zonen</em>

Natuurlijk lazen we wel het één en ander maar het is toch vreemd dat dit minder binnenkomt wanneer je in een ander land bent. In een totaal andere cultuur.

Ik weet nog dat ik op een moment geraakt werd door het beeld van een man van een jaar of vijftig die, met vermoedelijk zijn vader hand in hand over de boulevard liep. De oude man was minder goed ter been en zijn zoon begeleide hem door de drukte. Er sprak zoveel liefde uit dit beeld dat het me is bijgebleven. Ik moet er nu nog vaak aan denken. Nu dit niet meer kan. In Nederland is dit sowieso al niet zo vanzelfsprekend, maar nu is het zelfs verboden.

‘Ik werd geraakt door een man van een jaar of vijftig die met zijn vader hand in hand over de boulevard liep’

Corona. De impact is zichtbaar en toen we thuis kwamen kreeg het al snel een gezicht. Een nichtje van mijn moeder overleed eraan. De man die Sinterklaas speelde ook. De vrouw van een collega, werkzaam in de zorg raakte besmet. Zo ver als het toen nog van ons afstond, zo dichtbij is het nu. We hebben onze maatregelen getroffen en kunnen gelukkig als bedrijf productief blijven. Economisch gezien komt het heel dichtbij.

We mogen ons gelukkig prijzen dat we überhaupt nog mogen werken. Dat de bakkers nog open mógen zijn. Hierdoor kunnen wij in onze branche nog vooruit. Hoeveel bedrijven in andere branches liggen gewoon stil. Als ik naar ons gezin en onze buren kijk dan noem ik al snel: onderdelen van Philips, het leger, het toerisme, de scholen. Dit is dramatisch.

‘Onze branche, de bakkerij, blijft natuurlijk ook niet schadevrij’

Onze branche, de bakkerij, blijft natuurlijk ook niet schadevrij. Veel mensen kiezen voor de supermarkt zodat ze maar één stop hoeven te maken. Andere bakkerijen missen omzet aan de horeca. Alle evenementen zoals het EK voetbal en Bevrijdingsdag, die normaal extra omzet opleveren, gaan niet door of worden minimaal gevierd.

Gelukkig is er ook veel positieve aandacht voor elkaar. Er is plots veel waardering voor de zorg, ik hoop dat het kabinet straks nog steeds zo vol lof is wanneer het om de nieuwe cao gaat.

‘Voor bakkers die het moeilijk hebben, is het zaak dat de toegezegde steun er ook werkelijk komt.’

Voor bakkers die het moeilijk hebben, is het zaak dat de toegezegde steun er ook werkelijk komt. Voor ons als branche is het zaak dat we nu al gaan denken hoe we de verloren gegane consumenten of bedrijven weer terugkrijgen. Dat deze afnemers de waardering voor product en passie van de vakman weer weten om te zetten in aankopen. Dat de kracht van lokale kwaliteit het wint van one stop shopping.

Lees ook:

Opmerkelijk: ‘Dit is anderhalve meter!’

Lees ook:

‘Hier kun je geen afstand van houden’