Gewoon' bijzonder brood
De ambachtelijke bakker kan zich niet onderscheiden met zijn halfje wit. Met die uitspraak ben ik het níet eens.

De ambachtelijke bakker kan zich niet onderscheiden met zijn halfje wit. Met die uitspraak ben ik het níet eens.

Steeds meer wordt duidelijk dat de Europese Unie een blijvertje is. En dat is heel goed. Ondanks mensen die het tegendeel beweren, is het namelijk van het grootste belang dat er een Europees platform ontstaat met steeds grotere beslissingsbevoegdheden. Zeker op economisch gebied.

Op het moment dat ik dinsdag 24 september de parkeerplaats van Radio Kootwijk opreed, zag ik legertrucks en een legertent staan. Ik moest onmiddellijk terugdenken aan 1996. De bakkersbonden verklaarden toen, verenigd in DAMP, de oorlog aan de supermarkten.

Twee week geleden ben ik een lang weekend in Limburg geweest. Zoals veel ondernemers kon ik het ook niet laten om bij verschillende bakkerijen maar ook slagerijen een bezoekje te brengen. Zijn er nog dingen waar wij iets van kunnen leren maar ook vooral om te genieten van de specialiteiten uit dit gebied.

Het Nederlands Bakkerij Centrum moet hét centrum van de Nederlandse Bakkerij worden: een centrale plaats waar informatie en kennis ten dienste worden gesteld van de bakkerij en haar afnemers.' Dat schreef ik op 17 oktober 1996 in Bakkerswereld bij het tot stand komen van het NBC

De titel van deze column lijkt een gemeenplaats. Maar dat is zeker niet het geval. Retail in Nederland is op dit moment veel te gefocused op prijs als belangrijkste wapen in de onderlinge concurrentiestrijd.

Ja, was het antwoord. Het is tijd voor een nieuw logo en bijpassende huisstijl. Hoe zullen we dat aanpakken, wie gaan we daarvoor inschakelen? Eerst maar eens geïnformeerd bij collega's, dat leverde me al heel wat bruikbare tips op. Daarnaast was voor ons de grote vraag welke partij het beste bij ons past om mee te gaan samenwerken. Kiezen we een organisatie die bekend is met de branche? Of kiezen we voor een lokaal reclamebureau?

Rustig tussen de koeienvlaaien door op de dijk of hard crossen door het mulle zand in de Drunense Duinen. De tweede editie van Tour de Bakker had voor ieder wat wils en dat viel in de smaak bij de bakkers.

De decemberdrukte staat voor de deur. Gelukkig maar. Ik wens van harte dat de brood- en banketbakkers de sombere omzetmaanden van dit jaar nog (voor een deel) goed kunnen maken. Er moet hard aan worden getrokken.

Keuzes, soms word ik er helemaal gek van. Wel of niet een nieuw logo? Met welk reclamebureau gaan we samenwerken? Welk logovoorstel vinden we het mooist? En met welk lettertype en welke kleurencombinatie dan? Gaan we in één keer om of voeren we het geleidelijk in?