Alles over Verkoop

Foto: Marti Orbak

Relevant blijven? Speel in op innovatie, efficiëntie en beleving

Klanten stellen steeds hogere eisen, het personeelstekort blijft een groot probleem en technologische innovaties bieden kansen om efficiënter en flexibeler te werken. Maar hoe zorg je ervoor dat je als bakkerij relevant blijft in een snel veranderende wereld?

Bas Vermeulen begint tijdig met de personeelsplanning voor de laatste maanden van het jaar. Foto's: Bert Jansen

Bas Vermeulen: 'Tijdig de personeelsplanning maken, brengt rust'

Hoe zet je als bakker je personeel zo goed en efficiënt mogelijk in tijdens de eindejaarsperiode, zodat het leuk blijft voor iedereen? Bas Vermeulen van Bakkerij Vermeulen & Den Otter deelt zijn werkwijze en ervaringen.

Ian Waterland vertelt over de verschillende manieren waarop microbakkers in Engeland te werk gaan. Foto's: BI/Andrew Kambel

Van garagebakker tot broodtherapeut: nieuwe bakkers verkennen hun...

Ondernemers zijn continu in beweging, altijd op zoek naar nieuwe kansen om hun afzet en omzet te vergroten. Dit geldt ook voor de nieuwe bakkers, zogenoemde microbakkers, die de markt betreden. Hoewel ze andere waarden in het ondernemerschap hooghouden, brengen ze ook vaak vernieuwende ideeën mee.

De foodtruck van De Bakkers Lamers op een festivalterrein.

Hoe pak je foodtruck-verkoop aan en wat levert het op?

De zomer staat synoniem voor festivals, markten en lekker eten. Foodtrucks zijn hierin een vaste waarde geworden. Ook bakkers trekken met foodtrucks de regio in. 'Rijk wordt je er niet van, maar het is vaak wel een goede manier om je bedrijf en producten in de kijker te spelen.' Bakkerswereld sprak enkele 'reizende' bakkers die ervaring hebben met foodtruck-verkoop.

Borrrelmoment met brood en bier van Bakkerij 't Kraayennest.

Inspelen op lokaal? Deze bakkers geven het voorbeeld

Consumenten hechten steeds vaker waarde aan lokale producten. Bakkers kunnen hierop inspelen door samenwerking te zoeken met lokale, ambachtelijke ondernemers. Dat kan op veel verschillende manieren. Drie bakkers vertellen op welke manier ze inspelen op de toenemende vraag naar streekproducten.

Foto Shutterstock

De festivalaanpak van Houben Worstenbrood, met praktische tips van...

Doorgaans staan bakkers niet vanwege het financiële gewin met een foodtruck op zomermarkten en festivals, zo blijkt uit een rondgang langs enkele ondernemers. Een foodtruck is wel een goede manier voor extra promotie, maar de bemensing is weer een ander verhaal. Lees hoe Houben Worstenbrood het roer omgooide. Met tips van Ilse Lamers en Bart Vedder over hun aanpak.

Brandt & Levie oprichters Jiri Brandt, Geert van Wersch en Samuel Levie. Foto: B&L

Worstmakers gaan vegan met hotdog op basis van tarwe

Brandt & Levie lanceert zijn eerste plantaardige worstvariant: de Plantbased Hotdog. Het is een grote stap in het verhaal van de Amsterdamse worstmakers, die twee jaar werkten aan de ontwikkeling en de smaak van deze hotdog met tarwe als hoofdbestanddeel.

De tweede vestiging van Het Koekemannetje op Schiphol Plaza. Foto's: Schiphol

Social media-hype 'Het Koekemannetje' neemt een vlucht

De social media-sensatie 'Het Koekemannetje' uit Amsterdam heeft een tweede locatie geopend. De populaire koekjes zijn vanaf deze week ook op luchthaven Schiphol verkrijgbaar. Het Koekemannetje wordt bovendien ook Koffiemannetje.

Bakker Bart test in 4 winkels de Heldro-ijstap.
Foto's: Bakker Bart

Bakker Bart test vers-ijs-concept met Heldro IJs

Bakker Bart trapt in samenwerking met Heldro IJs een ijs-pilot af. In alle vier de windstreken in Nederland gaan een aantal franchisenemers onderzoeken of ijs een kansrijke aanvulling is op het aanbod in de winkels.

Auteur Rik Peters

Kinderboek Bakker Doodbrood zet bakkersvak in de spotlight

Bakker Doodbrood is het nieuwe kinderboek van schrijver Rik Peters en illustrator Federico Van Lunter. De inspiratie haalde Peters uit zijn directe omgeving. Het boek zet bakkers positief op de kaart en is volgens de auteur heel geschikt om in de bakkerswinkel te verkopen.