Joep Gommans

marketeer

Joep Gommans is eigenaar van Bakkerij Support | Marketing en Meer

 

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Online ondernemen: 'Makkelijker dan het lijkt'

Ik merk dat online ondernemen voor veel bakkers vaak als een soort digitaal doolhof voelt. Terwijl de kern van ondernemen, of je dat nou online of offline doet, hetzelfde is: fans maken, de lekkerste producten bakken, ze aantrekkelijk presenteren en jezelf onderscheiden van de rest.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

'Begin al in december met januari'

Elke bakker kent het wel: december is een topmaand. De kerststollen, oliebollen en amandelstaven vliegen je winkel uit. De sfeer is feestelijk, de kassa rinkelt, en het voelt alsof iedereen trek heeft. Maar dan komt januari, en opeens is het stil. Klanten gaan op dieet, zijn blut na de feestdagen of hebben gewoon minder zin in luxe lekkernijen. Maar waarom zou je dat moeten accepteren?

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

'Een wachtlijst voor nieuwe medewerkers, het bestaat!'

Zonder medewerkers draait de oven niet, blijven de broden ongebakken, en staat de toonbank leeg, worden jouw klanten niet verwend. Het vinden van nieuwe mensen lijkt soms een onmogelijke missie. Maar laten we eens kijken naar een bron die vaak over het hoofd wordt gezien: jullie eigen medewerkers.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

'Hoe vegan ben jij al?'

Vegan, het is een term die sommigen misschien nog steeds doet zuchten. Maar laten we eerlijk zijn: de vegangolf is geen tijdelijke bevlieging, het is een blijver. Terwijl grote ketens en supermarkten al volop inspringen op deze trend, is de vraag: waar staan wij dan als ambachtelijke bakkers? Hobbelen we achter de massa aan of nemen we de leiding?

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Column: 'Klantenbinding? Wat je ook doet, doe het vanuit je hart'

Zeg je klanten dan zeg je fans. Zeg je fans dan zeg je ambassadeurs. En zeg je ambassadeurs dan zeg je mond-tot-mondreclame. Dit zijn niet alleen woorden die uit mijn mond rollen, maar is ook de essentie van mijn geloof als het gaat om het runnen van een bloeiende bakkerij.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Column: 'Klant vraagt om duurzaamheid en personalisatie'

Nu het nieuwe jaar alweer een maand is gevorderd, kijk ik vooruit naar de bakkerstrends voor 2024. Personalisatie en interactie zijn sleutelwoorden voor het creëren van een klantgerichte beleving. Voor de toekomst van de bakkerij staan duurzaamheid en creativiteit vooraan in de rij. Het jaar biedt tal van kansen.

Foto: Shutterstock

Column van Joep: 'Kerstbestellijst? We leven niet meer in de jaren...

De kerstdagen staan voor de deur en ik voel de opwinding daarover als ik met jullie praat. Laat me je vertellen: er is een manier om deze feestelijke periode zowel soepeler als winstgevender te maken.

Column: 'Laten we het beestje bij de naam noemen: verspilling'

Column: 'Laten we het beestje bij de naam noemen: verspilling'

Er is iets dat me al een tijdje dwarszit: verspilling. En dan bedoel ik niet de verspilling van tijd, geld of energie, maar de verspilling van ons mooie product brood.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Column Joep Gommans: 'Mag ik een worstenbroodje zonder worst?'

Je denkt misschien dat vegan en vegetarisch eten alleen voor hipsters uit de Randstad is. Of een hype die zo weer over is. Maar dat is een vergissing.

Column Joep Gommans: 'Het geheim van een effectief spaarsysteem'

Column Joep Gommans: 'Het geheim van een effectief spaarsysteem'

Bakkers vragen mij regelmatig om advies over het introduceren van een spaarsysteem. Is het nog wel van deze tijd? Zitten klanten er nog wel op te wachten? En als ze dat doen, moeten we dan voor ouderwetse zegeltjes gaan of een digitaal systeem gebruiken?