Joep Gommans
marketeer
Joep Gommans is eigenaar van Bakkerij Support | Marketing en Meer

marketeer
Joep Gommans is eigenaar van Bakkerij Support | Marketing en Meer
Als ik het woord 'verspilling' laat vallen, dan heb ik het normaal gesproken over croissantjes die 's avonds niet verkocht zijn. Aan stapels brood die de weg naar de klant niet hebben gevonden. Aan koelingen vol lekkernijen. En ja, daar zetten we ons met Vers Voor Vandaag vol voor in. Want zonde van de energie - letterlijk. Maar vandaag wil ik het over een andere soort verspilling hebben.
'Je leest het goed: de industrie wil de term dagvers gaan oprekken van één dag naar zes dagen. Ja, echt. ZES dagen! Alsof een vlaai die bijna een week oud is, nog net zo vers en lekker is. Alsof wij allemaal massaal gaan zitten wachten op de 'verse' Limburgse vlaai die eigenlijk al bijna afgeschreven is. Serieus, laten we ons niet voor de gek laten houden.'
Joep Gommans van Vers voor Vandaag schreef een column gericht aan consumenten. Het is een ode aan het ambacht, die hij ook graag met bakkers, deze helden in de ochtendmist, wil delen.
In deze column vertelt Joep Gommans hoe jij je als bakker je ambacht in de schijnwerpers zet via een landelijke fietsenkaart die al meer dan 19.000 foodies verbindt.
Extreme hitte vraagt veel van bakkers en andere versleveranciers, die zelfs bij 38 graden in de schaduw toch doorwerken. Tegelijkertijd jaagt de hitte voedselverspilling aan, schrijft Joep Gommans in een aan consumenten gerichte column. Hij roept klanten op bij hitte niet alleen aan hun plantjes op het balkon, maar ook met hun vershelden mee te denken.
Techniek is mooi hoor. Echt waar. AI-gedreven modellen die voorspellen hoeveel je moet bakken op een druilerige dinsdag. Slimme prullenbakken die exact registreren wat je weggooit. Automatisering die je helpt om minder te verspillen, om efficiënter te werken. En ja, ook platforms zoals Vers Voor Vandaag die zorgen dat lekkernijen niet onnodig eindigen in de kliko. Maar laten we eerlijk zijn: zonder de mens stelt dat allemaal niks voor.
De rendabele bakkerij van de toekomst? Die draait niet alleen om kosten drukken, slimmer automatiseren of de nieuwste oven. Die draait om fans en ambassadeurs. Niet alleen buiten je bedrijf, maar vooral ook daarbinnen.
Vroeger zaten we gezellig bij elkaar in de straat: de bakker naast de slager, de groenteman om de hoek en de kaasboer een paar deuren verder. Klanten deden hun vaste rondje en kwamen overal even binnen. Je kende elkaar, stuurde klanten door ('Loop ook even bij de buurman binnen, hij heeft vandaag iets lekkers!') en samen zorgde je voor levendigheid in de buurt. Maar de tijden zijn veranderd.
Voedselverspilling. Het blijft een pijnpunt in onze branche. Hoe goed je ook je best doet, aan het eind van de dag zit je vaak met producten die nét niet verkocht zijn. En dan? Weggooien voelt zonde, maar wat doe je ermee?
Het is 2050. Je stapt geen gewone bakkerij binnen, je betreedt een wereld die je zintuigen wakker maakt. De bakker is niet verdwenen, maar geëvolueerd.