Barry Callebaut
Even hapert het tijdens het gesprek. Tiny van Kuppeveld is niet alleen een leraar. Maar ook een verteller. Hij heeft het over zijn laatste bakkersles die hij aan de Vakschool Wageningen gaf, op 1 juli 2021. Niet aan leerlingen, maar aan zijn vrouw Gerda, zijn dochters Laura en Sophie en hun partners, en aan collega's.
Het voortbestaan van Bakkerijmuseum 'De Oude Bakkerij' in Medemblik staat onder druk. Het college van b&w komt met een plan waardoor het museum kan doorgroeien. De gemeenteraad is aan zet.
Het bruist van activiteiten in deze septembermaand. De najaarsdagen van de Echte Bakkers, Beko en Bakeplus, de op stapel staande Bakspiratie hebben in feite maar één doel: de bakker inspireren en motiveren om hem te laten geloven in z'n eigen kansen. Geloven is een moeilijk begrip. Het is niet concreet of tastbaar. Je gelooft in iets ….. of niet.
Het gebeurde nog vóór Bakspiratie. Met groot enthousiasme vertelde mijn collega-hoofdredacteur Peter Gastenveld van Distrifood een prachtig verhaal over zijn bakker uit Arnhem.
De bakkerij heeft twee helden. Natuurlijk, er zijn er wel meer. Maar deze twee helden dragen ons vak een warm hart toe en laten dat ook zien! Ik heb het over onze eigen twee bakkerij tv-persoonlijkheden: Rudolph van Veen met zijn Rudolph's Bakery en Robert van Beckhoven, die nu acteert in Heel Holland Bakt. Twee meesterpatissiers. Waardige ambassadeurs. Zij dragen in die twee programma's ons vak met veel respect uit.
Het Nederlands Bakkerij Centrum moet hét centrum van de Nederlandse Bakkerij worden: een centrale plaats waar informatie en kennis ten dienste worden gesteld van de bakkerij en haar afnemers.' Dat schreef ik op 17 oktober 1996 in Bakkerswereld bij het tot stand komen van het NBC
Op het moment dat ik dinsdag 24 september de parkeerplaats van Radio Kootwijk opreed, zag ik legertrucks en een legertent staan. Ik moest onmiddellijk terugdenken aan 1996. De bakkersbonden verklaarden toen, verenigd in DAMP, de oorlog aan de supermarkten.
Ik kwam laatst in opinieweekblad Elsevier een mooie vuistregel tegen: 70-20-10. John Mangelaars, ceo van onlinebedrijf Travix, gebruikt die voor zijn omzet: 70 procent van de omzet moet uit de kern van zijn activiteiten komen, 20 procent uit innovaties (die al dan niet na verloop van tijd overgaan naar de kern) en 10 procent door rare ideeën.
Vijftig jaar geleden telde Nederland 11.800 (banket)bakkerijen. Op dat moment begon de kruidenier brood te verkopen. Er ontstond in de jaren daarna een ware broodoorlog tussen de warme bakker en de kruideniers. De kruideniers zijn verdwenen, de supermarkten hebben hun plaats ingenomen.
De decemberdrukte staat voor de deur. Gelukkig maar. Ik wens van harte dat de brood- en banketbakkers de sombere omzetmaanden van dit jaar nog (voor een deel) goed kunnen maken. Er moet hard aan worden getrokken.