nieuws

NBC: hoe krijgt u jongere klanten in uw winkel?

Strategie 299

In zijn nieuwsbrief van vandaag gaat het NBC in op de vraag: hoe krijg ik jongere klanten in mijn winkel? Het NBC behandelde dit onderwerp deels ook in Café Onderneem op de BakkersVak 2019.

NBC: hoe krijgt u jongere klanten in uw winkel?
Foto: NBC

Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op zondag.

Jeugd eet cereals en crackers

Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen.

De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Marketingmanager Frank Janssen doet in de nieuwsbrief uit de doeken dat jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten, dat bovendien afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituatie. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

‘Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij de bedrijfsindentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit het verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie.’

Huishoudens met jonge kids komen graag

Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. In tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood, aldus Janssen.

‘Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken. Bovendien is het belangrijk om te weten wat de aankoopmotieven van uw klanten zijn, zodat u in kan spelen op deze motieven.’

Lokaal marktonderzoek

Om de wensen van de klanten in kaart te brengen, kan een lokaal marktonderzoek helpen, aldus de NBC-manager.

Reageer op dit artikel