nieuws

ABN Amro: ‘Drie op tien klanten bereid supermarkt over te slaan’

Strategie 566

Rechtstreeks voeding bij de producent bestellen en daarmee de supermarkt overslaan. Drie op de tien consumenten zijn hiertoe bereid, stelt ABN Amro.

ABN Amro: ‘Drie op tien klanten bereid supermarkt over te slaan’
Foto: Shutterstock

Dan moeten de producten wel goedkoper zijn dan in de supermarkt. Het zijn een paar conclusies uit een onderzoek van Panel Wizard, in opdracht van ABN Amro, uitgevoerd in januari 2019 onder ruim 1100 consumenten. De onderzoekers vroegen de mensen naar hun mening over het online bestellen van voedingsmiddelen en of ze dit ook rechtstreeks bij de producent zouden willen doen.

Voordeel en speciale producten

Belangrijkste reden om de supermarkt te mijden is, zoals gezegd, de prijs. 58,2 procent van de ondervraagden zegt te overwegen rechtstreeks bij de producent te bestellen als het voordeliger is. Ook voor speciale producten die niet in de supermarkt te koop zijn (48,5 procent) of wanneer er geen sprake is van een minimum orderbedrag (37,6 procent) overwegen consumenten deze stap.

Beperkte informatie

ABN Amro stelt dat leveren via een eigen webshop aantrekkelijk kan zijn voor producenten, ‘omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten.’

Geen abonnement

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN Amro €80 miljoen. Dat is een fractie van de €1,48 miljard die in totaal online werd uitgeven aan boodschappen. Rechtstreeks leveren aan de consument blijft volgens de bank ingewikkeld voor de producent. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent via een abonnement producten wil ontvangen, iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur.

Reageer op dit artikel