nieuws

Klant koopt bakkerijproducten het minst online

Strategie 361

De klant koopt het minst bakkerijproducten en groenten en fruit wanneer hij online boodschappen doet. Niet-bederfelijke levensmiddelen koopt hij het vaakst online – 60 procent doet dit weleens.

Klant koopt bakkerijproducten het minst online
Overzicht van de online verkoop van foodproducten.

Gratis levering (52 procent) en geen minimale bestelwaarde (30 procent) zijn de belangrijkste argumenten om de boodschappen online te doen. Ook korting op de eerste bestelling is een belangrijke trigger (17 procent). Dit komt naar voren uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners strategie en marketing consultancybureau.

Toch doen nog maar relatief weinig Nederlanders online boodschappen. Slechts 10 procent koopt wel eens boodschappen online. Eten en drinken is  het segment met de grootste stijging in de omzet van webshops in Nederland. Deze was vorig jaar met € 22,5 miljard volgens Thuiswinkel.org 13 procent hoger dan in 2016.

Het aantal mensen dat online aankopen doet, blijft stijgen en deze groei houdt naar verwachting ook de komende jaren aan. Op dit moment zegt 11 procent van de respondenten kleding en schoenen alleen nog maar online te kopen. Voor boeken en speelgoed ligt dit zelfs op 33 procent.

Supermarkten blijven in straatbeeld

Toch blijven veel consumenten waarde hechten aan fysieke winkels. Zo zegt 17 procent van de mensen die nooit online boodschappen doen, dit in de toekomst ook niet te willen doen. Slechts 2 procent van de respondenten doet weleens boodschappen in een online-only winkel, zoals Picnic. Dit blijkt uit het onderzoek Omnichannel market study – clothing & groceries insights in The Netherlands dat begin dit jaar werd uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners. Er werden door middel van een online survey 20 vragen voorgelegd aan 344 Nederlandse respondenten. De steekproef is gebaseerd op de Nederlandse Gouden Standaard.

Ondanks dat het aantal consumenten dat online shopt groeit, zijn fysieke winkels nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. ‘De rol van de fysieke supermarkt verandert. Om hier effectief op in te spelen en klanten te behouden die online boodschappen doen, moeten fysieke winkels zich focussen op prijs, convenience en beleving’, aldus Jos Eeland, senior director van Simon-Kucher & Partners.

Reageer op dit artikel