nieuws

Buurtbezorgdienst Bun.Run plant uitrol

Strategie 1078

Bun.Run maakt zich op voor een uitrol in Den Haag volgend jaar. Er doen dan onder meer Haagse bakkers, andere versondernemers en supermarkten mee aan de buurtbezorgdienst. Voor het idee, ontstaan vanuit de wens om ’s ochtends vers brood van de bakker thuisbezorgd te krijgen, ontstond snel meer interesse die verder ging dan verse broodjes.

Buurtbezorgdienst Bun.Run plant uitrol
Afbeelding: Bun.Run

Vanuit die wens startte Bun.Run vorig najaar met succes een bezorgpilot met bakker Lagerveld in Wijk bij Duurstede, zoals Bakkerswereld een jaar geleden berichtte. Klanten konden op vrijdag online vers groot en klein brood bij bakkers Frank en Marco Lagerveld bestellen en hun voorkeur voor de vroege en de late bezorgronde op zaterdagmorgen doorgeven. Buurtbewoners, die Bun.Run als Runners inzet, brengen vervolgens het bestelde brood bij klanten aan de deur.

Van meer winkeliers

Gaat het bij bakkerij Lagerveld om bezorgen van een individuele ondernemer, Bun.Run heeft in Den Haag ook een optie waarbij klanten eveneens bij andere winkeliers kunnen bestellen om een totaalbestelling te laten bezorgen, vertelt Martijn Lukaart, oprichter van de bezorgdienst. De Runners, de buurtbewoners van de ondernemers, brengen de bestelling volgens de aangegeven tijd bij de klanten thuis.

De buurtbezorgers voeren het ophalen en bezorgen van bestelling uit met eigen vervoer. Ze kunnen via een mobiele app aangeven of ze beschikbaar zijn. Het systeem bekijkt voor elke opdracht automatisch welke beschikbare Runner het dichtst bij is en een vervoersmiddel heeft dat bij de opdracht past. Inmiddels zijn al meer dan honderd Runners actief voor Bun.Run. De bezorgdienst heeft plannen om vanuit Den Haag verder uit te breiden en wil dit jaar samen met het Mobility Lab ook in Rotterdamse wijken starten.

App voor aanbieden producten

Lokale ondernemers kunnen de app van Bun.Run ook als extra virtuele etalage inzetten voor de producten die zij nu op afroep kunnen aanbieden. Hierbij kunnen ze er dan ook voor kiezen om de bezorging zelf uit te voeren, altijd of op bepaalde momenten.

Buurt verbinden

Het platform Bun.Run verbindt een buurt met ondernemers zonder eigen bezorgdienst, bewoners en bezorgers. ‘Uiteindelijk willen we ernaar toewerken dat een Runner na het bezorgen van een boodschap, gelijk de retourpost van je buurman meeneemt samen met het jasje dat naar de stomerij moet’, aldus Martijn Lukaart. Iedereen kan dan straks gebruik maken van het platform, zowel buurtbewoners – als Runner of om iets te laten bezorgen of ophalen) – als lokale ondernemers. Inmiddels hebben ook partijen als restaurantbezorgservice Deliveroo en PostNL een overeenkomst met Bun.Run.

Optimaliseren first and last mile

Het doel van de buurtbezorgdienst is het optimaliseren van de zogenaamde first and last mile. Martijn Lukaart: ‘Dat is de straal van zo’n 1,6 kilometer rondom jouw winkel of huis waarbinnen we jouw bezorg – of ophaalopdracht zo efficiënt mogelijk bundelen met andere opdrachten of partijen. We denken aan het bezorgen van je bestelde verse brood op hetzelfde tijdstip als je buren laat bezorgen zodat je de bezorgkosten. Runners vragen door het delen van hun locatie op hun beurt aan de buurt: ‘Ik ben nu bij een bepaalde ondernemer. Heeft u nog iets nodig?’

De app van Bun.Run laat real-time zien welke winkels open zijn en of daar op dat moment Runners in de buurt beschikbaar zijn. Ook het afrekenen gebeurt in de app. Lukaart: ‘Op deze manier kan je veel lokale producten op afroep naar je toe laten komen en heb je als consument de stad in je broekzak.’

Lokaal online bestellen en bezorgen

De kracht van lokale bezorgservice Bun.Run zit in het slim bundelen van bezorgopdrachten. Bun.Run versterkt de lokale economie omdat het de lokale middenstand beter laat concurreren met online en het werk creëert dat door iedereen in de eigen vertrouwde omgeving kan worden uitgevoerd.

De Runners, die via een app aangeven of en hoe ze beschikbaar zijn, krijgen 77.5 procent uitbetaald van wat er voor de Run betaald wordt. Ze krijgen vooraf een assessment aangeboden, gaan een overeenkomst aan met het platform en worden beoordeeld middels reviews van de opdrachtgevers.

Martijn Lukaart (38) was in 2015 nog actief met eMove.me, een concept om fysieke wachtrijen te elimineren via een nummertjes-trek app en apps om vooraf te kunnen bestellen en betalen. Dat laatste concept leidde mede tot het opzetten van Bun.Run.

Foto's

Reageer op dit artikel