nieuws

A&B zet sterk programma neer op 15 mei; inschrijving geopend

Strategie 99

Ambacht & Business, het kennis- en inspiratieplatform voor de ambachtelijke bakkerij, gaat een nieuwe koers varen. Van vier verschillende workshops in het jaar, krijgt A&B vorm in één dagvullend event. Het thema: de nieuwe generatie consumenten. Het event vindt plaats op maandag 15 mei in Amersfoort.

A&B zet sterk programma neer op 15 mei; inschrijving geopend

Consumentengedrag verandert. Om goed voorbereid te zijn op de verschuivingen in de foodmarkt, staat Ambacht & Business (A&B) het komende seizoen helemaal in het teken van de nieuwe generatie consumenten. Deze generatie beweegt zich anders dan de bakker gewend is. Door het volgen van deze eendaagse intensieve training, worden de deelnemers voorbereid op wat er in de veranderende consumentenmarkt komen gaat.

De nieuwe generatie consumenten is druk, altijd (online) bereikbaar, gefocust op gezondheid, maar houdt er ook van om naast al die drukte te genieten van het leven. Dat heeft invloed op de manier waarop zij consumeren en daarmee ook op de rol van de ambachtelijke bakker.

Tijdens het Ambacht & Business-event bieden organisatoren Debic, Nationale Bakkerij Academie en Bakkerswereld diverse masterclasses en kennisdemonstraties aan om in te spelen op die veranderende behoeften van de nieuwe generatie consumenten. Onder meer winkelbeleving en webshop-verkopen komen aan bod.

Inschrijven voor Ambacht & Business kan vanaf nu via www.ambachtenbusiness.nl/#/aanmelden.

Rijtuigenloods

In de Rijtuigenloods in Amersfoort geven verschillende deskundigen acte de présence. De bijeenkomst wordt opgeknipt in een plenair gedeelte op het gebied van business en een aantal workshops op het gebied van ambacht.

Jan Willem Grievink, directeur van het Food Service Instituut Nederland (FSIN), overziet de trends en ontwikkelingen in de foodmarkt. In zijn bijdrage gaat hij in op de grote verschuivingen in de nabije toekomst.

‘Gemak, beleving en online trekken miljarden naar zich toe’, weet Grievink. ‘Deze trends en ontwikkelingen gaan allemaal hun stempel drukken op het tijdperk dat voor de speciaalzaak ligt. De speciaalzaak dient in de toekomst de focus te leggen op gemak óf luxe en beleving. En daarnaast wordt online verkopen steeds belangrijker.’

Winkelbeleving

Noor Wijn

De juiste weg naar de klant blijven vinden, is niet eenvoudig . Winkelbeleving speelt daarbij een grote rol. Maar dat begrip is vaak ongrijpbaar voor ondernemers, weet Noor Wijn, die namens Nationale Bakkerij Academie (NBA) een training verzorgt. In haar bijdrage gaat Wijn in op de basisprincipes en de belangrijkste do’s en don’ts van winkelbeleving.

De derde bijdrage aan het event wordt geleverd door NBA in samenwerking met NBOV. Het thema van deze workshop is ‘Online verkopen’. Voor veel bakkers is de webshop een nieuw verkoopkanaal. Het heeft veel voordelen, zoals efficiënter gebruik van de voorraad en meer gemak voor de ondernemer en de klant.

De NBOV geef tips en uitleg over het hebben en onderhouden van een webshop. Enkele bakkers uit de praktijk vertellen over hun ervaringen met het runnen van een webshop.

Demonstraties

Aandacht voor de praktijk is er uiteraard ook tijdens het event van Ambacht & Business. Er worden drie stevige masterclasses en demonstraties gegeven, die de deelnemers in het ambacht verder kunnen helpen.

Marjan Ippel van Talkinfood gaat in op de trends in brood en banket. ‘Na de eerste golf hipbakkers en broodjuweliers, is het nu tijd voor de ‘gewone’ bakkers die het ambacht nog van huis uit en van generatie op generatie meekregen. Zij moeten kwaliteitsproducten van pure grondstoffen weer mainstream maken. Ze hebben niks te verbergen en ze kunnen ook niks verbergen. Want alles gebeurt recht voor het oog van de nieuwsgierige klant, betoogt Ippel.

Jeroen Goossens

Patissier Jeroen Goossens verzorgt de workshop Moderne Patisserietechnieken. Tijdens zijn demonstratie toont hij hoe je op basis van nieuwe patisserietechnieken het standaard gebaksassortiment omtovert tot waardige patisserie. In minder tijd, met minder grondstoffen én meer rendement.

Het BoulangerieTeam verzorgt een workshop over viennoiserie. Het ontbijt en ‘on the go-moment’ groeit binnen de foodmarkt. Hier kan de bakker als geen ander op inspelen met een viennoiserie-assortiment: zoete broodjes die genuttigd worden bij het ontbijt of de koffie. Het BoulangerieTeam demonstreert verschillende verrassende en vernieuwende viennoisserie- en bereidingstechnieken waarmee de bakker direct zijn voordeel kan doen.

Michel Schröder

Aanmelden

Inschrijven voor Ambacht & Business kan vanaf nu via www.ambachtenbusiness.nl/#/aanmelden.

Het event vindt plaats in De Rijtuigenloods, Piet Mondriaanplein 61, Amersfoort. De kosten voor deelname aan het Event bedragen €100 per persoon. Hiervan wordt €50 vergoed in Debic-grondstoffen wanneer u het evenement heeft bezocht.

A&B wordt georganiseerd door Debic (FrielandCampina), Nationale Bakkerij Academie en Bakkerswereld.

Reageer op dit artikel