nieuws

Bakkers moeten focussen en risico’s nemen

Strategie

Bakkers moeten focussen en risico’s nemen
Deelnemers aan de editie 2014-2015 van Grip op je bakkerij luisteren aandachtig naar een spreker. Foto: Koos Groenewold

‘Hoe zorgt u ervoor dat uw bakkerij beter rendeert?’ Die vraag staat vandaag, maandag 12 januari, centraal tijdens de vijfde bijeenkomst van de zesdaagse training Grip op je bakkerij bij Koopmans Meel in Leeuwarden.

De deelnemers gaan tijdens de bijeenkomst in de Friese hoofdstad in op de centrale vraag onder leiding van spreker Friso Berghuis, zelfstandig professional op het gebied van bedrijfsvergelijkingen en het geven van gerichte bedrijfseconomische adviezen. Met zijn BakkerijMonitor geeft hij aangesloten bakkers wekelijks een overzicht van de stand van zaken van hun vestiging(en) ten opzichte van de markt.

Focussen

In de eerstvolgende editie van Bakkerswereld, die eind deze week verschijnt, gaat Berghuis in op de noodzaak van focussen. ‘Retail is detail, daarom is focussen belangrijk. Je moet je als bakker afvragen wat je wel en wat je vooral niet wilt verkopen. Wat wil mijn klant? Hoe kan ik gaan retailen? Wist u dat bij de meeste bakkers maar liefst zestig producten 80 procent van de omzet vertegenwoordigen? Mag ik u eens uitdagen om naar die andere honderden artikelen te kijken? Bent u bereid om daarin te saneren? Focus op die 80 procent’, roept hij op tot nadenken.

Rob Mali

In Bakkerswereld nummer 1 van 2015 komt ook Rob Mali aan het woord, die de deelnemers aan Grip op je bakkerij een half jaar lang begeleidt vanuit Exellior, waarvan hij mede-eigenaar is. De zesde en laatste bijeenkomst, de terugkomdag op maandag 9 februari, worden de trainingsdagen onder zijn leiding geëvalueerd.

Eén risico per dag

Rob Mali raadt in zijn artikel in het vakblad bakkers aan per dag één risico te nemen. ‘Soms zijn ondernemers mensen die gehoor geven aan een behoefte en soms bedenken ze iets waardoor de wereld denkt dat ze gek zijn. De ondernemer ziet dat anders: die denkt namelijk dat de rest gek is en niet hij’, aldus de coach, die met bakkers de weddenschap durft aan te gaan dat zij best een brood voor €4,50 zouden kunnen verkopen.

Reageer op dit artikel