blog

Bier en brood en onderscheid

Strategie 267

Bier en brood. De twee producten die zo veel gemeenschappelijks hebben in hun herkomst van graan, water, gist en tijd, lijken momenteel inzet voor een offensief van de supermarkt.

Bier en brood en onderscheid

Aldi komt met Bakkersgoud, Albert Heijn zet de door Brussel gesubsidieerde campagne ‘Ode aan Brood’ naar zijn eigen hand met een eigen broodreclame. Diezelfde supermarkt zet pils Kornuit in als tegenhanger van Kordaat van Lidl. Prachtige reclames die odes brengen aan graan en gist. Waarbij bovendien de gelijkheid van mannen en vrouwen nog eens op scherp wordt gesteld: Lidl heeft de campagne voor Kordaat uitgebreid met een vrouwelijke variant, na klachten over de eerst zo op de man gerichte reclame. AH heeft de gelijkheid meteen maar ondervangen met een reclame-uiting voor Kornuit die mannen én vrouwen aanspreekt.

Bij brood speelt de gender niet, misschien heeft dit prachtproduct de genderneutraliteit al bereikt en is het zijn tijd ver vooruit. In de broodbakkerij en de banketbakkerij is dat misschien nog niet zo, want daar zijn het vooral nog mannen die de broodbakkerij bestieren en komen de dames vooral aan bod als het om patisserie en chocolaterie gaat. Daar is nog wel iets te winnen, maar echt vreemd opkijken van een vrouwelijke broodbakker of een verfijnde mannelijke chocolatier doet de sector niet.

En zo moet het zijn.

Terug naar brood als inzet door de supermarkten om klanten te winnen. Het is niet voor het eerst dat brood de versgroep is waarmee de ene supermarkt het wil winnen van de andere, en van de warme bakker. Bakkers hebben zich in dat nog niet eens zo verre verleden bedreigd gevoeld door de parallellisatie en het oprukkende retailkanaal. Een soort koude oorlog, die soms wel erg heet onder de voeten werd…

Gebeurt dat nu weer? Voelt de ambachtelijke bakker zich opnieuw in het nauw gedreven doordat supermarkten goed ambachtelijk, op grote schaal geproduceerd brood aanbieden? Ik kan het me voorstellen. Tegelijkertijd denk ik dat u, als u in uw kracht gaat staan, overeind blijft. Waarom ga ik naar de warme bakker? Omdat ik uw winkel gezellig vind, omdat het croissantje een krokant gebakken variant is, uw brood mij het best smaakt, ik het fijn vind om er buurtgenoten te treffen voor een praatje, omdat ik u vertrouw als ik u in de ogen kijk, u mij direct uitleg kunt geven, op maat geleverde service biedt. Omdat…

Welk verschil maakt u voor de klant, anders dan de supermarkt ook biedt?

Reageer op dit artikel